Monique de Bruijn-Smolders richt zich met haar team Expertisekring Zelfregulerend leren, op kennis- en expertiseontwikkeling over het ontwikkelen van integrale, inclusieve en duurzame aanpakken voor zelfregulerend leren. Hierbij gaat het om het (door)ontwikkelen van zelfregulerende vaardigheden (zoals plannen, aandacht vasthouden en jezelf motiveren), die leerlingen en studenten toepassen voor succesvol leren. Monique draagt hiermee bij aan de ambitie van Hogeschool Rotterdam en in het bijzonder de maatschappelijke opgave “vitale gemeenschap”, om leerlingen en studenten optimaal in staat te stellen zelfregulerende vaardigheden door te ontwikkelen voor diplomabehaling, persoonlijke ontwikkeling, welzijn, een leven lang leren en duurzame inzetbaarheid.
Verbinding met het onderwijs
Het onderzoek van de kenniskring en het assortiment van de expertisekring zelfregulerend leren vindt in nauwe afstemming met de instituten aan Hogeschool Rotterdam plaats. De Bruijn-Smolders levert hiermee een bijdrage aan de ambitie van Hogeschool Rotterdam om onderwijs, onderzoek, en het verbeteren en vernieuwen van de beroepspraktijk intensiever met elkaar te verbinden.
Overige werkzaamheden
De Bruijn-Smolders is tevens voorzitter van de Expertisegroep Onderwijskwaliteit. Ook is zij lid van de Expertisekring Studentenwelzijn (link volgt), van twee communities of practice Hogeschool Rotterdam: “kwantitatief onderzoek” en “AI in het onderwijs”, en van het landelijk netwerk Student Journey.
Eerder verrichtte Monique follow-up promotieonderzoek naar een “AI-enhanced goal-setting chatbot for self-regulated learning, student well-being and academic success” bij het goal-setting team aan Rotterdam School of Management. Ook verrichtte zij follow-up onderzoek naar doorstroom mbo-hbo en blended learning. In 2024 was Monique namens Hogeschool Rotterdam lid van de Scientific Committee Caring Universities.
Tussen 2012 en 2017 verrichtte Monique promotieonderzoek bij Kenniscentrum Zorginnovatie en de Erasmus School of Social and Behavioural Sciences, gefinancierd met een promotievoucher. Dit resulteerde in haar dissertatie: Self-Regulated Learning and Academic Performance [Studievaardigheden voor studiesucces]. Monique combineerde haar promotieonderzoek met het geven van onderwijs aan de Masteropleiding Advanced Nursing Practice Hogeschool Rotterdam. Daar coördineerde zij de leerlijn Studieloopbaancoaching en gaf les in kwantitatief onderzoek. Ook ontwikkelde ze portfolio-gebaseerd leren aan de MANP en rolde dit uit aan Hogeschool Rotterdam. Tot slot begeleidde zij teams in het verhogen van hun interbeoordelaarsbetrouwbaarheid met behulp van synchronisatiesessies en was zij lid van de toetscommissie.
In de media
- Artikel in Profielen: Minister op HR om over bsa te praten: ‘De lat verlagen is het laatste dat we van plan zijn’
- Artikel op website Hogeschool Rotterdam: Studenten voelen zich gehoord tijdens gesprek met onderwijsminister Dijkgraaf
- Screening en ondersteuning verhoogt eerstejaars studiesucces
- Deze specialisten verbeteren het studiesucces op de Hogeschool Rotterdam écht
Kennisclips
Studievaardigheden voor studiesuccesVolg Monique de Bruijn - Smolders
op social media
LinkedIn
ResearchGate