Monique de Bruijn-Smolders richt zich met de kenniskring Zelfregulerend leren, op kennis- en expertiseontwikkeling over het ontwikkelen van integrale, inclusieve en duurzame aanpakken voor zelfregulerend leren. Hierbij gaat het om het (door)ontwikkelen van zelfregulerende vaardigheden (zoals plannen, aandacht vasthouden en jezelf motiveren), die leerlingen en studenten toepassen voor succesvol leren. Monique draagt hiermee bij aan de ambitie van Hogeschool Rotterdam en in het bijzonder de maatschappelijke opgave Vitale Gemeenschap, om leerlingen en studenten optimaal in staat te stellen zelfregulerende vaardigheden door te ontwikkelen voor diplomabehaling, persoonlijke ontwikkeling, welzijn, een leven lang leren en duurzame inzetbaarheid.
Inmiddels ruim 10 jaar begeleidt Monique onderwijsprofessionals bij het integreren van zelfregulerend leren in hun dagelijks onderwijs. Zij en haar team ontwikkelen aansluitende professionalisering waar nodig. Ook verrichten zij aanpalend onderzoek met als doel kennis te ontwikkelen over Samen werken aan integrale, duurzame, inclusieve aanpakken zelfregulerend leren, voor de praktijk en de wetenschap.
Verbinding met het onderwijs
Het onderzoek en het assortiment van de kenniskring Zelfregulerend leren vindt in nauwe afstemming plaats met de stakeholders aan Hogeschool Rotterdam, denk aan de Onderwijsinstituten, Dienst Onderwijs & Ontwikkeling, het Center for Teaching and Learning, het lectoraat Leren, andere kenniskringen zoals Didactiek van hoge verwachtingen, Blended leren, Studentenwelzijn, Het platform studentenbegeleiding, het samenwerkingsverband vo-ho. Monique de Bruijn-Smolders levert hiermee een bijdrage aan de ambitie van Hogeschool Rotterdam om onderwijs, onderzoek, en het verbeteren en vernieuwen van de beroepspraktijk intensiever met elkaar te verbinden.
Overige werkzaamheden
De Bruijn-Smolders is voorzitter van de Expertisegroep Onderwijskwaliteit. Ook is zij lid van de Expertisekring Studentenwelzijn, van twee communities of practice Hogeschool Rotterdam: 'kwantitatief onderzoek' en 'AI in het onderwijs', en van het landelijk netwerk Student Journey.
Eerder verrichtte Monique follow-up promotieonderzoek naar een 'AI-enhanced goal-setting chatbot for self-regulated learning, student well-being and academic success' bij het goal-setting team aan Rotterdam School of Management. Ook verrichtte zij follow-up onderzoek naar doorstroom mbo-hbo en blended learning. In 2024 was Monique namens Hogeschool Rotterdam lid van de Scientific Committee Caring Universities.
Tussen 2012 en 2017 verrichtte Monique promotieonderzoek bij Kenniscentrum Zorginnovatie en de Erasmus School of Social and Behavioural Sciences, gefinancierd met een promotievoucher. Dit resulteerde in haar dissertatie: Self-Regulated Learning and Academic Performance [Studievaardigheden voor studiesucces].
In de media
- Artikel in Profielen: Minister op HR om over bsa te praten: ‘De lat verlagen is het laatste dat we van plan zijn’
- Artikel op website Hogeschool Rotterdam: Studenten voelen zich gehoord tijdens gesprek met onderwijsminister Dijkgraaf
- Screening en ondersteuning verhoogt eerstejaars studiesucces
- Deze specialisten verbeteren het studiesucces op de Hogeschool Rotterdam écht
Kennisclips
Studievaardigheden voor studiesuccesVolg Monique de Bruijn - Smolders
op social media
LinkedIn
ResearchGate