Menu English

Hoe bind je studenten met blended leren voor studentsucces? Effectieve ontwerp-kenmerken voor blended didactiek in het hoger onderwijs

Publicatie van Kenniscentrum Talentontwikkeling

M. Bruijn-Smolders,de, F.R. Prinsen | Artikel | Publicatiedatum: 23 maart 2021

publieksversie van een blended learning review

Hoewel bekend is dat blended learning studiesucces bevordert in het hoger onderwijs, is het minder bekend welke ontwerp-kenmerken van blended learning hiervoor verantwoordelijk zijn en welke aspecten van leren blended learning adresseert, voor studentsucces (academisch en non-academisch). Hoe je als onderwijsprofessional voor studentsucces blended learning kunt (her-)ontwerpen, monitoren en evalueren, is dan ook nog niet zo gemakkelijk. Twee onderzoekers aan Hogeschool Rotterdam onderzochten daarom de internationale onderzoeksliteratuur op aspecten van student-leren in het hoger onderwijs (hoger beroepsonderwijs en universitair onderwijs) die succesvol worden bevorderd door ontwerp-kenmerken van blended learning. De verschillende aspecten van blended leren die bevorderend bleken te zijn voor studentsucces, zijn goed onder te brengen onder de paraplu “binding”. In het onderzoek lichten de onderzoekers vijf ontwerp-kenmerken van blended learning uit die positief bijdragen aan binding van studenten en aan studentsucces - en vijf belemmerende factoren.

Auteur(s) - verbonden aan Hogeschool Rotterdam

Betrokken bij deze publicatie