Menu English

Verbinding met onderwijs

expertisekring studievaardigheden

Een gezamenlijke kennisbasis studievaardigheden aan Hogeschool Rotterdam

Met als doel meer samenwerkend te kunnen leren aan Hogeschool Rotterdam (docenten, onderzoekers, adviseurs, studenten,…) als het gaat om studievaardigheden en op het gebied van onderwijskwaliteit, levert de expertisekring Studievaardigheden in december 2023 een gezamenlijke kennisbasis Studievaardigheden op. Deze kennisbasis heeft zij het afgelopen studiejaar opgehaald binnen de hogeschool.

In deze gezamenlijke kennisbasis wordt tevens beschreven hoe het thema onderwijskwaliteit Studievaardigheden zich verhoudt tot andere thema’s onderwijskwaliteit (denk aan Integrale Curriculumontwikkeling). De gezamenlijke kennisbasis Studievaardigheden wordt zo ook een onderdeel van ‘de gezamenlijke kennisbasis Onderwijskwaliteit aan Hogeschool Rotterdam’.

Een leergang Studievaardigheden voor studiesucces: Leren studeren aan Hogeschool Rotterdam

Sinds 2024 biedt Monique trajecten studievaardigheden voor studiesucces aan, op maat, met name aan onderwijsteams aan HR, maar ook daarbuiten (HBO), aan het MBO en WO. In studiejaar 2023-2024 worden deze trajecten studievaardigheden voor studiesucces doorontwikkeld tot een Leergang Studievaardigheden voor Studiesucces: Leren Studeren, die per 2024-2025 wordt ontsloten via de HR-academie en via Brightspace en zo beschikbaar komt voor alle opleidingen binnen Hogeschool Rotterdam.

Doelstelling is om op basis van wat er momenteel al is aan kennis, trainingen en materialen (check de leergang studievaardigheden voor studiesucces (Monique de Bruijn-Smolders) en iSELF-methodiek (Patrick Sins), denk aan het vaardighedenraamwerk VO-HO, de toolkit Studiesucces (Jean-Marie Schmidt),…,…), in 2023-2024 een slimme combinatie te maken, die uiteindelijk uitmondt in een pragmatische en evidence-informed professionaliseringsaanpak om het leren studeren in alle opleidingen aan Hogeschool Rotterdam, op maat, te bevorderen. De aanpak past bij al bestaande werkwijzen in een team en vergt niet te veel tijd van docenten.