Over de lector
Patrick Sins heeft de studie Cognitieve Psychologie aan de Universiteit Maastricht afgerond. Daar heeft hij zich gericht op het bestuderen en onderwijzen van statistiek, deskundigheidsbevordering, multimedia en leren, computationele benaderingen van leren en theorieën voor onderwijsontwerp. Vervolgens heeft hij tijdens zijn PhD zich gericht op het bestuderen van de aard van het redeneren van studenten tijdens computer-based modeling. Op dit moment wilt hij een socioculturele benadering van leren gebruiken om de professionele ontwikkeling in innovatieve kennisgemeenschappen te analyseren en te verklaren.
Overige werkzaamheden
Sins is tevens werkzaam als lector Vernieuwingsonderwijs bij Thomas More Hogeschool. Het is zijn missie om innovatieve perspectieven op onderwijs te ontwikkelen en te bevorderen op basis van kritische syntheses van de onderwijswetenschappelijke literatuur enerzijds en het uitvoeren van praktijkgericht onderzoek anderzijds. Hij coördineert diverse onderzoeksprojecten op het gebied van onderwijseffectiviteit, lerarenprofessionalisering, brede vorming en zelfregulerend leren. Sins is in 2006 gepromoveerd aan de UvA met een onderzoek naar de redeneervaardigheden van middelbare scholieren binnen de exacte vakken.