Dr. Lotte Willemsen doet onderzoek op het grensvlak van communicatie en technologie, met cross-overs naar verschillende domeinen zoals eBusiness, eHealth, en eGovernance. Veel van haar recente studies hebben betrekking op de waarde van digitale content en conversaties om mensen te betrekken, (ver)binden en te beïnvloeden. Zo onderzocht zij:
- hoe merken op natuurlijke wijze kunnen aanhaken op de gesprekken die mensen voeren op sociale media en de effecten hiervan (real-time marketing, webcare, contentmarketing);
- welke keuzes gebruikers van gezondheidsapps maken bij het delen van privacygevoelige informatie;
- hoe gemeenten digitale communicatie inzetten om burgerparticipatie te stimuleren en het succes daarvan;
- de relatie tussen smartphone gebruik, de fear of missing-out en angstklachten.
Digitaliseren met de menselijke maat loopt als een rode draad door deze onderzoeken heen.
Lotte Willemsen promoveerde cum laude op de invloed van online conversaties, die plaatsvinden tussen organisaties en consumenten, en consumenten onderling. Van 2012 tot en met 2015 was ze als assistant professor verbonden aan The Amsterdam School of Communication Research ASCoR, Universiteit van Amsterdam. In 2015 werd ze aangesteld als lector Crossmedia Business, Hogeschool Utrecht. In deze rol was ze verantwoordelijk voor een interdisciplinaire onderzoeksgroep, bestaande uit communicatiewetenschappers, data scientists, kunstonderzoekers en media technologen, dat onderzoek doet naar de rol van media en communicatie in het aanjagen van digitale transformaties.
Voor haar onderzoek ontving Lotte diverse erkenningen en subsidies van o.a. de European Advertising Academy (EAA), the Marketing Science Institute (MSI), Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Commerciële Communicatie (SWOCC), en Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO). Naast haar baan als lector werkt Lotte Willemsen als columnist voor Customer First. Daarnaast adviseert zij bedrijven om effectief gebruik te maken van data en evidence-based insights voor de ontwikkeling van producten en diensten die aanspreken op menselijk niveau.
Projecten
Moreel Kompas in Business
Grote organisaties nemen regelmatig publiekelijk een sociaal-maatschappelijk standpunt in. Consumenten verwachten dit steeds meer van organisaties en organisaties doen dit om verbinding te zoeken met hun doelgroepen en om relevant te blijven. Mkb-ondernemingen gaan hier zelden in mee, ondanks dat maatschappelijke thema’s ook aan hen niet voorbijgaan; zij vinden het moreel aan te raden om een standpunt in te nemen, maar hoe ze dat precies moeten doen is onduidelijk.
Toch wordt dit van hen wel verwacht. Maatschappelijke vooruitgang is namelijk zonder het mkb ondenkbaar, omdat het mkb niet alleen gezien wordt als economische motor, maar ook als sociale motor van de samenleving; veel mkb-ondernemers dragen bij aan inclusiviteit, leefbaarheid,
duurzaamheid en welzijn. Zo dragen ze bij aan de 'Sustainable Development Goals voor inclusieve mondiale ontwikkeling’. (Communicatie)bureaus die voor mkb-organisaties werken, herkennen deze handelingsverlegenheid
bij hun mkb-opdrachtgevers. Ondanks hun expertise, zijn ze toch onvoldoende geëquipeerd om de handelingsverlegenheid van hun mkb-opdrachtgevers systematisch op te heffen. Dit onderzoeksproject wil deze communicatieprofessionals ondersteunen door het ontwikkelen van de MKB Guideline Public Dilemma. Deze tool stelt hen in staat om samen met hun mkb-opdrachtgever, een authentiek sociaal-maatschappelijk standpunt te ontwikkelen en uit te dragen. Mkb’s kunnen hierbij door hun kleinschaligheid maatwerk leveren in het debat door goed te luisteren en te communiceren en zo gezamenlijk knelpunten aan te pakken.
Bijzonder hoogleraar
Leerstoel Strategische Communicatie bij de afdeling Communicatiewetenschap van de Universiteit van Amsterdam (UvA)Lotte Willemsen is vanaf september 2024 bijzonder hoogleraar op de Leerstoel Strategische Communicatie bij de afdeling Communicatiewetenschap van de Universiteit van Amsterdam (UvA). Deze leerstoel wordt mogelijk gemaakt door Logeion, hét kennisnetwerk voor communicatieprofessionals, en de Partners van het Centrum Strategische Communicatie (CSC) van Logeion. Lotte Willemsen volgt hiermee Christian Burgers op, die de Logeion-leerstoel sinds maart 2019 heeft bekleed.
Als bijzonder hoogleraar vervult Lotte Willemsen een brugfunctie tussen de communicatiewetenschap en de beroepspraktijk. De Leerstoel Strategische Communicatie aan de UvA sluit aan bij het doel van Logeion om het communicatievak verder te professionaliseren. Voor de UvA vormt de leerstoel een waardevolle aanvulling op de bestaande onderwijs- en onderzoeksexpertise binnen het brede terrein van de communicatiewetenschap.