Deze expertisekring bestaat uit experts zelfregulerend leren, die evidence-informed willen leren samenwerken aan zelfregulerend leren en hun expertise tot nut willen brengen aan Hogeschool Rotterdam. Zelfregulerend leren verwijst naar zelfregulerende vaardigheden zoals plannen, aandacht vasthouden, jezelf motiveren, die studenten toepassen voor succesvol doelgericht leren.
Verbinding met het onderwijs van Hogeschool Rotterdam
Vanuit de wetenschap en vanuit good practices aan Hogeschool Rotterdam weten we dat zelfregulerend leren de kans op diplomabehaling vergroot, het plezier in leren en welzijn van onze studenten. Ook draagt zelfregulerend leren bij aan een leven lang leren en duurzame inzetbaarheid. Studenten hebben dan ook hun hele leven profijt van zelfregulerend leren, maar hoe ondersteun je hen hierin?
Maatwerk
In hoeverre onze studenten bij binnenkomst aan de hogeschool al zelfregulerend leren, hangt af van de prioriteiten van hun voorbereidende opleiding en van wat zij hierin al hebben ontwikkeld, thuis en in hun vrije tijd. Studenten op maat helpen zelfregulerend te leren studeren in de dagelijkse onderwijspraktijk is dan ook niet zo gemakkelijk. De Expertisekring Zelfregulerend leren ondersteunt opleidingsteams hierbij.
Uitvoeringsprincipes
van expertisekring StudievaardighedenWeet wat jouw studenten nodig hebben voor succesvol zelfregulerend leren.
- Verdiep je in de actuele kennis over zelfregulerend leren.
- Onderzoek voortdurend jouw studenten: wat hebben zij nodig om hun zelfregulerende vaardigheden door te ontwikkelen voor succesvol leren studeren?
- Evalueer samen met jouw studenten in hoeverre het hen zelf lukt succesvol zelfregulerend te leren studeren, pas je (team-)aanpak aan waar nodig.
Ontwikkel een gezamenlijke visie op zelfregulerend leren bij jullie studenten.
- Wees je bewust van je eigen overtuigingen over nut en noodzaak van zelfregulerend leren.
- Formuleer als opleidingsteam jullie visie op zelfregulerend leren, nodig voor het beroep waarvoor jullie opleiden: voor startbekwaamheid, duurzame inzetbaarheid en een leven lang leren.
- Ga na wat jullie visie op zelfregulerend leren betekent voor het leren van jullie studenten, de inrichting van het curriculum, het dagelijks onderwijs en teamsprofessionalisering.
Integreer zelfregulerend leren betekenisvol in jouw onderwijsontwerp.
- (Her)ontwerp jouw les, cursus, het curriculum, zodanig dat zelfregulerend leren integraal en betekenisvol is ingebed in het dagelijks onderwijs, gekoppeld aan leerdoelen en beoogde leeruitkomsten, gericht op beroepstaken in authentieke, contextrijke situaties.
- Ontwikkel als curriculumcommissie een doorlopende leerlijn zelfregulerend leren, aansluitend op het voorbereidend onderwijs en voorbereidend op het toekomstig beroep en vervolgonderwijs.
Zorg dat je met jouw handelen aansluit bij de behoefte voor zelfregulerend leren van jouw studenten.
- Ontwikkel aan de hand van kort-cyclische experimenten in jouw eigen onderwijspraktijk een uitgebreid pedagogisch-didactisch handelingsrepertoire (denk aan expliciete instructie en didactisch coachen van zelfregulerend leren). Eén dat iedere student in staat stelt succesvol zelfregulerend te leren studeren.