ChatGPT kan een toetsrevolutie veroorzaken

Hoe kunnen ChatGPT en andere AI-tools helpen ons taal- en vakonderwijs te versterken? Dat is de centrale vraag tijdens de sessie Schrijvende machines in het taalonderwijs, onder leiding van Cindy Kuiper en Suzanne van Norden.

ChatGPT voert tachtig procent van de toetsopdrachten erg goed uit. Voor betere toetsen zijn er opdrachten van hogere orde nodig, zoals vragen over onderlinge verbanden. Dat kan een toetsrevolutie veroorzaken.

Zowel docenten als leerlingen en studenten kunnen hun voordeel doen met AI-programma’s om teksten te genereren, vonden de panelleden en deelnemers in de zaal. Zo kan een vakdocent ChatGPT vragen om leesteksten te vereenvoudigen, zodat teksten meer op maat zijn. “Dit biedt ongelooflijke perspectieven”, zegt een van de docenten in het publiek. “Al die studenten die zich nu stukbijten op taaie teksten hebben hier enorm veel aan.”

Beoordelend vermogen

Wel vraagt een zinvolle inzet van ChatGPT in het onderwijs veel van het beoordelend vermogen van taal- en vakdocenten. Zij moeten in staat zijn om samen met leerlingen teksten te analyseren door ze in een sociale context te plaatsen, te beoordelen op inhoudelijke betrouwbaarheid en te herkennen welke taalmiddelen zijn ingezet om een doel te bereiken.

Voor Pascal Wiggers (Associate Lector Responsible Artificial Intelligence, Hogeschool van Amsterdam) daagt ChatGPT het onderwijs uit tot een upgrade. “Het is logisch dat studenten sneller klaar willen zijn met ChatGPT, want het onderwijs is er helemaal op ingericht om snel en effectief te toetsen. Nu zullen we ons meer op het proces moeten gaan richten in plaats van het eindproduct. We willen meer coachen in het onderwijs. ChatGPT heeft die beweging versneld.”

Unplugged schrijven

Dyslectische en anderstalige studenten kunnen met AI-tools beter hun kwaliteit van denken laten zien. “Dat is winst”, zegt Anneke Smits, lector Onderwijsinnovatie en ICT aan Hogeschool Windesheim. Zij benadrukt dat zelf ‘unplugged’ schrijven belangrijk blijft. “Schrijven is cognitief zwaar, maar het is een belangrijke manier om tot nieuwe inzichten te komen. Je moet je denkvermogen niet ondoordacht uitbesteden aan een taalwolk die niet kan denken. Als het om neuronen gaat, is het ‘use it or loose it’. Blijf je eigen schrijfwerk voortdurend trainen. Ga bewust om met wat je wel en niet met artificial intelligence doet.”

“ChatGPT daagt ons uit om de goede dingen te doen, zoals meer creatieve vragen stellen aan studenten.”

Pascal Wiggers associate lector Responsible Artificial Intelligence Hogeschool van Amsterdam