Maker Education and Contextual Learning Environment

De combinatie van het constructionistische onderwijsmodel van de maker movement en het paradigma van het sociaal gestructureerd leren in communities of practice, vormt een goede basis voor onderwijsinnovatie, ook voor Hogeschool Rotterdam. In dit project ontwikkelen en onderzoeken docenten op basis van action research hun eigen onderwijspraktijk. Ze realiseren concrete veranderingen in hun eigen handelen binnen hun onderwijscontext en onderzoeken die tegelijkertijd.

De Hogeschool Rotterdam werkt al jaren aan onderwijsvernieuwing onder meer door het toepassen van constructionistische en sociale modellen van leren. Zo is bijvoorbeeld in 2011 het Stadslab bij het Instituut voor Communicatie, Media en Informatietechnologie opgericht om studenten in staat te stellen om smart objects te ontwerpen en ermee te experimenteren, en is er SUS ateliers als onderdeel van het Instituut voor de Gebouwde Omgeving opgericht als transdisciplinaire ontwerp-, onderzoek- en afstudeerplek op het gebied duurzaam bouwen. Dit project heeft tot doel het constructionistische model van de binnen de creatieve ontwerpwereld ontstane maker movement, waarin leren vooral als een individueel proces wordt gezien, te verbinden met het paradigma van sociaal gestructureerd leren in communities of practice en contextrijke leerwerkomgevingen (labs). Onderwijs wordt daarbij gezien als bestaande uit kwalificatie, socialisatie en subjectivering. De cruciale vraag is hoe onderwijs beter ingericht kan worden om competentieontwikkeling en kennisoverdracht te bevorderen in de vier verschillende modi van socialisatie, externalisatie, combinatie en internalisatie van kennis. In dit project ontwikkelen en onderzoeken docenten binnen het hoger beroepsonderwijs, maar ook in andere educatieve contexten, op basis van action research hun eigen onderwijspraktijk. Daarbij zijn ze tegelijkertijd bezig met het realiseren van concrete verandering van hun eigen gecontextualiseerd handelen en het bestuderen daarvan. 

We gebruiken cookies om de website te verbeteren.