Menu English

Profielwerkstukbegeleiding

Hoe begeleid ik mijn leerlingen bij het maken van een profielwerkstuk?

Wil jij je leerlingen optimaal begeleiden bij het maken van een profielwerkstuk? Dan bieden wij op deze pagina een handleiding met vele tools die je verder kunnen helpen.

Het profielwerkstuk (PWS) wordt ook wel de meesterproef van de leerling op het voortgezet onderwijs genoemd. Het moet een inhoudelijk gedegen rapportage worden, gebaseerd op goede bronnen en betrouwbaar praktijkonderzoek. Voor docenten is het profielwerkstuk soms een hoofdpijndossier. Want niet elke leerling blijkt in de buurt te komen van het meesterschap. In die gevallen is er veel begeleiding van docenten nodig om toch nog tot een goed resultaat te komen. Hoe pak je die profielwerkstukbegeleiding handig aan, zonder dat het je heel veel tijd kost? Wat zijn handige tips en templates die je daarbij kunt gebruiken? Vanuit die vragen is een handleiding ontwikkeld door docenten van het vo en het hbo. De handleiding is verdeeld in zes katernen, die zijn opgebouwd uit de verschillende projectfasen die de leerling doorloopt bij het maken van een profielwerkstuk. 

De handleiding is opgebouwd volgens het just-in-time-principe. Elk katern geeft tips en templates voor een bepaalde fase en kan dus losstaand gebruikt worden. Onderwerpen die aan bod komen, zijn het motiveren van leerlingen, teambuilding, de verschillende soorten onderzoek waaruit leerlingen kunnen kiezen, beoordelingscriteria, feedback en coachende vragen voor de begeleidingsgesprekken.

De katernen kun je hieronder (gratis) downloaden.

De katernen

Lees het hier per onderdeel

Katern 1: Voorlichting

De eerste katern behandelt fase 1, de voorlichting. Leerlingen krijgen informatie over het proces en de inhoudelijke zaken die onmisbaar zijn voor het slagen van het profielwerkstuk. In dit voorlichtingsdeel bieden wij docenten handvatten om de leerling goed te laten starten met het profielwerkstuk. 

Download hier katern 1

Katern 2: Oriëntatie

De tweede katern behandelt fase 2, de oriëntatie. In deze fase onderzoeken leerlingen hun interesses en kwaliteiten. Als docent kun je jouw leerlingen stimuleren om na te denken over interessante en geschikte onderwerpen voor het werkstuk.

Download hier katern 2

Katern 3: Plan van aanpak

De derde katern behandelt fase 3, het schrijven van een plan van aanpak. Leerlingen hebben behoefte aan uitleg en begeleiding bij een plan van aanpak. Als docent kun je jouw leerlingen helpen hun ideeën concreet te vertalen in een hoofdvraag en deelvragen die de basis vormen voor een haalbaar en uitvoerbaar profielwerkstuk. 

Download hier katern 3

Katern 4: Uitvoering

De vierde katern behandelt fase 4, de uitvoering. Leerlingen hebben behoefte aan sturing door de begeleider in deze fase. Begeleiding in deze fase is vooral gericht op het bewaken van de voortgang en de samenwerking in het team.

Download hier katern 4

Katern 5: Verslaglegging en presentatie

De vijfde katern behandelt fase 5, de verslaglegging en presentatie. Onderzoeksvaardigheden en taalvaardigheden zijn nauw met elkaar verbonden. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het rapporteren van onderzoek, het lezen van literatuur, het afnemen van enquêtes en het presenteren van het eindresultaat. Met goede richtlijnen en tussentijdse feedback kun je de klus overzichtelijker maken voor de leerlingen. 

Download hier katern 5

Katern 6: Evaluatie en beoordeling

De zesde katern behandelt fase 6, de evaluatie en beoordeling. Als docententeam moet je het eens zijn over het doel van het profielwerkstuk. Dit doel lijkt voor iedereen eenduidig, maar dat is het vaak niet. Er zijn verschillende hoofddoelen te bedenken en als school kun je daar een eigen keuze in maken. Lees hier meer over in deze laatste katern. 

Download hier katern 6