Werkplekleren 2025-2026
Standaard aanbod voor professionalisering
Hogeschool Rotterdam organiseert in het studiejaar 25/26 een standaard professionaliseringsaanbod voor SO's en WPB's. Dit met als doel ervoor te zorgen dat alle begeleiders over de juiste kennis en vaardigheden beschikken om de student zo goed mogelijk te begeleiden in het nieuwe werkplekleren.
27 augustus en 3 september - Startdag 13:00 - 17:00
Korte workshops - Intervisie met beelden & Driehoeksgesprekken
Locatie Kralingse Zoom
1 oktober 2025 - Online informatiebijeenkomst WPB & SO 14:00 - 16:00
Nader te bepalen - Professionaliseringsmiddag WPB's en vakgroepen
Locatie Kralingse Zoom
19 november 2025 - Schoolopleidersmiddag 13:00 - 17:00
Korte workshops o.b.v. behoefte - Intervisie met beelden & Driehoeksgesprekken
Locatie Kralingse Zoom
25 maart 2026 - Schoolopleidersmiddag 13:00 - 17:00
Korte workshops o.b.v. behoefte - Intervisie met beelden & Driehoeksgesprekken
Locatie Kralingse Zoom
In aansluiting op de doorontwikkeling van Samen Opleiden heeft Post-HBO onderwijs Hogeschool Rotterdam in samenwerking met de lerarenopleiding de volgende professionaliseringsmogelijkheden ontwikkeld voor schoolopleiders (SO's) en werkplekbegeleiders (WPB's). Het doel van ons aanbod is het verwerven van dan wel opfrissen van je kennis en kunde m.b.t. de verschillende thema's waardoor je de nieuwe structuur van Samen Opleiden eigen maakt.
Datum | Tijd | |
---|---|---|
Infobijeenkomst N2,3,4 + DT SO/WPB (online) | 1-10-25 | 14.00-16.00 uur |
Schoolopleidersmiddag 1 | 19-11-25 | 13.00-16.30 uur |
Infobijeenkomst N1 SO/WPB | 19-1-26 | 16.00-17.00 uur |
Schoolopleidersmiddag 2 | 25-3-26 | 13.00-16.30 uur |
Datum | Tijd | |
---|---|---|
Professionaliseringsdag MBO/VSO | 13-11-25 | |
Webinar themagroep MBO voor ROC’s | 3-12-25 | |
MBO workshopdag door ROC’s | 4-3-26 | |
Webinar themagroep MBO voor ROC’s | 11-3-26 | |
Professionaliseringsdag MBO/VSO | 2-4-26 |
Cursus werkplekbegeleider
Je hebt de belangrijke taak studenten in hun opleiding en/of (nieuwe) collegae te ondersteunen en uit te dagen om hun talenten te ontdekken en te ontwikkelen in de vormgeving van hun docentschap. Dat gaat over goed leren lesgeven maar evenzeer over het begeleiden van het proces van identiteitsontwikkeling van de docent in opleiding binnen het onderwijs.
Je draagt zorg voor de geschikte leerervaringen en nodigt uit tot kritisch reflecteren op het handelen en achterliggende overtuigingen. Je legt daarbij relatie tussen praktijkervaringen en theorie waardoor er beter gefundeerde alternatieven gevonden kunnen worden in het pedagogisch/didactisch handelen en worden de ervaringen overdraagbaar naar nieuwe situaties. Het uiteindelijke doel is het stimuleren tot zelfsturing.
Meer informatie
Cursus schoolopleider
De schoolopleider speelt een belangrijke rol bij het opleiden en begeleiden van docenten in opleiding.
In grote lijnen is de kern van de taak het bewaken van de kwaliteit van
het leerproces van de docent in opleiding. Dat betekent dat de schoolopleider een breed takenpakket beheert: je ontwikkelt op basis van de missie en visie van je eigen school en het opleidingsinstituten beleid, je geeft dit beleid concreet vorm en je werkt samen in het netwerk Samen Opleiden in de eigen organisatie en in de regio.
De schoolopleider is de spil in Samen Opleiden. Daarom is jouw persoonlijk en professioneel leiderschap de basis om Samen Opleiden krachtig neer te zetten!
Meer informatie
Cursus Assessor
Beoordelen vormt een integraal onderdeel van het onderwijs. Een assessment is een gedragsgerichte beoordeling, een doordachte vastgelegde manier om de voortgang van competenties te beoordelen en subjectiviteit in beoordeling tot een aanvaardbaar minimum te beperken.
Het betrouwbaar beoordelen van een assessment vraagt van de assessor wel een specifieke deskundigheid. Zo moet hij/zij op een vakkundige manier oordelen over een bepaalde student en over het feit of deze student wel of niet voldoet aan de gevraagde competenties.
Verder moet een assessor ook verschillende competenties kunnen verbinden met verschillende praktijkgevallen, handelswijzen en het bewijs van die handelswijzen.
Meer informatie
VELON-registratie
Het vak van lerarenopleider is uniek, maar er is geen formele opleiding voor. Meestal groei je vanuit een andere functie in het onderwijs door tot een lerarenopleider. Vanuit het werken met (aanstaande) leraren bouw je dan expertise op, maar daarmee ben je nog geen erkend lerarenopleider. Dat ben je wel als jij je hebt laten registreren binnen het beroepsregister voor lerarenopleiders.
Meer informatie
Post-HBO-Onderwijs
Post-hbo-onderwijs is een onderdeel van het Instituut voor Lerarenopleidingen en heeft een maatschappelijke opdracht.
De dienstverlening van post-hbo-onderwijs is vraag gestuurd en richt zich op het ontwikkelen van de werkende leraar in het PO, VO en (v)mbo. Naast een vast en actueel aanbod kan Post-hbo-onderwijs ook snel inspelen op allerlei vragen uit het onderwijsveld waar maatwerk nodig is.
Meer informatie
Overig
Hogeschool Rotterdam biedt een groot aantal opleidingen aan in de interessegebieden Economie, Gedrag en Maatschappij, Gezondheidszorg, Kunst, Media & ICT, Onderwijs (lerarenopleidingen) en Techniek.