Vraag de brochure aan
Brochure aanvragen
Opbouw
Hoe is de opleiding opgebouwd?Didactiek en werkwijze
Je werkt nauw samen met medestudenten in een leerteam met maximaal 7-8 medestudenten aan diverse vraagstukken. Docenten zijn aanwezig om je te begeleiden. Daarnaast volg je in klassenverband bijeenkomsten waarin je theorieën aangereikt krijgt over leren, onderzoeken en innoveren.
Eerste jaar: je eigen onderwijspraktijk
Je gaat je competenties op het gebied van leren, onderzoeken en innoveren vergroten en toepassen in je eigen onderwijspraktijk. In de module ‘Inspireren tot leren’ bestudeer je state-of-the-art (inter)nationale wetenschappelijke literatuur op het gebied van leren van en onderwijzen aan zowel jongeren als volwassenen. Je gaat aan de slag met sociaal-maatschappelijke en ethische vraagstukken en vertaalt deze naar je eigen beroepspraktijk. Je leert zelf praktijkgericht onderzoek doen. Je krijgt inzicht in verschillende methodes van dataverzameling, -verwerking en -analyse en leert om valide en betrouwbaar onderzoek in je eigen klas te doen. In ‘Durven innoveren’ leer je onderwijskundig verantwoord te ontwerpen als middel om de kwaliteit van het primaire proces te verbeteren. Je houdt hierbij rekening met technologische ontwikkelingen en mediadidactiek. Het project in jaar 1 omvat een vraagstuk in je eigen onderwijspraktijk.
Tweede jaar: je eigen onderwijsorganisatie
Je verplaatst de focus richting je onderwijsorganisatie. Je hebt de onderzoekscyclus al een keer doorlopen in je eigen onderwijspraktijk en je hebt veel kennis opgedaan op het gebied van leren, onderzoeken en innoveren waardoor je weet waar je over praat. Nu ga je meer leren over organisatie- en verandermanagement. Je gaat je eigen vaardigheden vergroten zodat je je collega’s kunt coachen, begeleiden en ondersteunen bij veranderingsprocessen in de school. Je leert te opereren tussen de verschillende stromen en belangen in de organisatie. In het project in jaar 2 kies je samen met je collega’s of leidinggevende een relevant vraagstuk waar je het hele jaar aan gaat werken, je past de opgedane kennis en vaardigheden toe en je bewijst dat je het masterniveau hebt bereikt.Je verplaatst de focus richting je onderwijsorganisatie.
Studiebelasting en lesdag
De opleiding is verdeeld over 2 studiejaren en bedraagt in totaal 60 EC. Dit betekent een studiebelasting van 60 x 28 uren = 1680 uren. Inclusief de opleidingsdag kun je rekenen op een gemiddelde studielast van 20 uur per week. In studiejaar 2024-2025 is de lesdag van jaar 1 op dinsdag van 09.00-17.30 uur en de lesdag van jaar 2 op woensdag van 09.00-17.30 uur.
De vakanties bij Hogeschool Rotterdam lopen niet altijd synchroon met de vakanties bij je huidige werkgever. Bekijk de vakanties van Hogeschool Rotterdam.
Focus op impact
Onderwijsvernieuwing is een kostbare zaak. Het is daarom van belang dat onderwijsorganisaties hun veranderambities strategisch toespitsen op die gebieden waar de meeste impact op het leren van de leerling behaald kan worden. Uit onderzoek blijkt dat onderwijsinnovatie vooral betekenisvol is, als het (in)direct is verbonden met de kwaliteitsverbetering van de kerntaak van het onderwijs. Vanuit deze gedachte kiezen studenten van de Master Leren en Innoveren een vraagstuk in hun eigen onderwijsorganisatie binnen enkele impactgebieden, zodat er al tijdens de opleiding ook wordt gewerkt aan de verbetering van het primaire proces in de eigen onderwijsorganisatie.
Modules
Een indicatie van de modules die je kunt verwachtenDe excellente leraar
-
Module: inspireren tot leren
Module: inspireren tot leren
Wat is leren? Op het eerste gezicht lijkt dit een eenvoudige vraag. Iedereen weet uit ervaring wat leren is. Toch wordt de vraag door iedere leraar anders beantwoord. We verkennen met elkaar de verschillende manieren waarop deze vraag kan worden beantwoord. Daarbij vormt taal onze gids. De synoniemen en metaforen die we gebruiken zijn namelijk veelzeggend over onze visie.
- Werkvorm: werk- en hoorcollege
- Aantal EC: 5
- Toetsvorm: opdracht
-
Project: leren in eigen onderwijspraktijk
Project: leren in eigen onderwijspraktijk
Het doel is het je eigen maken van vaardigheden om een praktijkvraagstuk te analyseren, daarover te rapporteren en te presenteren. Ook leer je op je eigen leerproces te reflecteren, feedback te geven aan je leerteamleden.
- Werkvorm: leerteams
- Aantal EC: 5
- Toetsvorm: opdracht
-
Module: leren onderzoeken
Module: leren onderzoeken
Je zet praktijkgericht onderzoek in om de effectiviteit van het primair proces, het eigen professioneel handelen en het handelen op teamniveau methodisch-systematisch vast te stellen en hieraan een innovatieve bijdrage te leveren.
- Werkvorm: werk- en hoorcollege
- Aantal EC: 5
- Toetsvorm: portfolio
-
Project: onderzoek in eigen onderwijspraktijk
Project: onderzoek in eigen onderwijspraktijk
Je leert nu handelend te experimenteren in de eigen praktijk en de opbrengst hiervan methodisch en systematisch te onderzoeken. Dit vereist om bewust een vernieuwende activiteit in de eigen onderwijspraktijk uit te proberen en jezelf als professional iets verder uit te rekken dan je in normale dagelijkse omstandigheden doet.
- Werkvorm: leerteams
- Aantal EC: 5
- Toetsvorm: opdracht
-
Module: durven innoveren
Module: durven innoveren
Je gaat aan de slag met het ontwerpen van significante leerervaringen (Dee Fink, 2013). Je doet dit vanuit het perspectief en de achtergrond van 'instructional design'.
- Werkvorm: werk- en hoorcollege
- Aantal EC: 5
- Toetsvorm: portfolio
-
Project: innoveren in eigen onderwijspraktijk
Project: innoveren in eigen onderwijspraktijk
Op meerdere leermomenten werk je samen met je collega's, studenten en / of andere betrokkenen in de eigen schoolorganisatie aan het ontwerpen van onderwijs. Ook ga je je professioneel profiel beschrijven aan de hand van meerdere leermomenten uit het hele eerste leerjaar. Je werkt toe naar een showcase portfolio dat je presenteert en bespreekt in het afsluitende assessment.
- Werkvorm: leerteams
- Aantal EC: 5
- Toetsvorm: portfolio
Innovator van leren
-
Module: innoverende docententeams
Module: innoverende docententeams
Je doet kennis op over processen van innovatie in docententeams en over een aantal methodieken om in docententeams een innovatie in de praktijk te brengen.
- Werkvorm: werk en hoorcollege
- Aantal EC: 5
- Toetsvorm: groepsopdracht
-
Project: participatief actieonderzoek 1
Project: participatief actieonderzoek 1
Je gaat methodisch-systematisch voor de instelling relevante praktijkvragen met betrekking tot de kwaliteit van het primair proces analyseren vanuit verschillende perspectieven. Je leert deze praktijkvragen te koppelen aan een bredere wetenschappelijke kennis en op basis van deze kennis evidence-informed te handelen in samenwerking met je teamleden met het oog op innovatie van de praktijk.
- Werkvorm: werk- en hoorcollege
- Aantal EC: 5
- Toetsvorm: toets
-
Module: professionele vaardigheden & profilering
Module: professionele vaardigheden & profilering
Je richt je op de ontwikkeling van de professionele vaardigheden die je als MLI'er nodig hebt als 'change agent'. Vervolgens werk je toe naar je eindassessment.
- Werkvorm: werk- en hoorcollege
- Aantal EC: 5
- Toetsvorm: toets
-
Project: participatief actieonderzoek 2
Project: participatief actieonderzoek 2
Onderwijsvernieuwing is een proces van gezamenlijke betekenisgeving (Fullan, 2012). Het streven naar dit gedeeld begrip vergroot de kans op eigenaarschap bij betrokkenen en diepgaande verankering van de vernieuwing in de praktijk. De sleutelwoorden zijn hier: 'reflecteren', 'samen' en 'uitproberen'.
- Werkvorm: werkcollege
- Aantal EC: 5
- Toetsvorm: toets
Na je studie
Wat betekent de opleiding voor jou als docent?Titel en diploma
Gefeliciteerd! Je hebt je Master of Education (MEd) gehaald. Deze titel mag je achter je naam voeren. Deze titel is wettelijk beschermd en internationaal erkend. De masters van de hogeschool worden ‘professional masters’ genoemd, gezien het hoge praktijkgeoriënteerde karakter van het mastertraject.
Ook ontvang je bij je diploma een diplomasupplement met een DS-label. Met dit Engelstalige document kun je de waarde van je diploma eenvoudiger aantonen in het buitenland bij de toelating tot een vervolgstudie of bij het vinden van een baan.
Cariérre
De Master Leren en Innoveren is een excellente leraar met deskundigheid op het gebied van leren en onderwijzen en op het gebied van de professionele ontwikkeling van het individu, het team, de onderwijsinstelling en binnen multidisciplinaire contexten. De Master Leren en Innoveren zet deze deskundigheid in bij het initiëren, begeleiden en evalueren van effectieve interventies binnen en buiten de onderwijsinstelling.