Menu English

Master Leren en Innoveren deeltijd

  • Duur en startmoment

    2 jaar, september

  • Opleidingstype

    Deeltijd Master

  • Taal

    Nederlands

Je houdt van onderwijs en van je vak als docent. Je weet dat het beter kan. Je handen jeuken als het gaat over vernieuwingen zoals samenwerkend leren en de rol die technologie daarbij kan spelen.

Je ziet voor je hoe het er uit zou moeten zien, maar de uitvoering in de praktijk blijkt vaak lastig. Daar heb je te maken met de randvoorwaarden, kansen en onmogelijkheden van je school, je collega’s, team, bestuur, politiek speelveld, financiële ruimte en met jezelf. Je mist voor je gevoel nog de kennis en vaardigheden om jouw ambities te realiseren.

Onze uitdaging is om je in twee jaar op te leiden tot een change agent die het onderwijs op je school verbetert. Dat betekent dat we focussen op je ontwikkeling tot excellente docent in je eigen onderwijspraktijk en je ondersteunen om jouw kwaliteiten als vernieuwer in te zetten in je team en je school. We bieden je nieuwe theorieën, modellen, inzichten en ideeën over leren en vernieuwen in school. Je leert onderzoek te doen en de uitkomsten te vertalen naar een concrete en realistische aanpak, zodat je je school nu en in de toekomst verder kunt helpen.

Vraag de brochure aan

Brochure aanvragen

Master Leren en Innoveren deeltijd

    Voorlichtingsactiviteiten

    Bekijk het aanbod en meld je aan
    Alles over de open dag van Master Leren en Innoveren

    Opbouw

    Hoe is de opleiding opgebouwd?

    Didactiek en werkwijze

    Je werkt nauw samen met medestudenten in een leerteam met maximaal 7-8 medestudenten aan diverse vraagstukken. Docenten zijn aanwezig om je te begeleiden. Daarnaast volg je in klassenverband bijeenkomsten waarin je theorieën aangereikt krijgt over leren, onderzoeken en innoveren.

    Eerste jaar: je eigen onderwijspraktijk

    Je gaat je competenties op het gebied van leren, onderzoeken en innoveren vergroten en toepassen in je eigen onderwijspraktijk. In de module ‘Inspireren tot leren’ bestudeer je state-of-the-art (inter)nationale wetenschappelijke literatuur op het gebied van leren van en onderwijzen aan zowel jongeren als volwassenen. Je gaat aan de slag met sociaal-maatschappelijke en ethische vraagstukken en vertaalt deze naar je eigen beroepspraktijk. Je leert zelf praktijkgericht onderzoek doen. Je krijgt inzicht in verschillende methodes van dataverzameling, -verwerking en -analyse en leert om valide en betrouwbaar onderzoek in je eigen klas te doen. In ‘Durven innoveren’ leer je onderwijskundig verantwoord te ontwerpen als middel om de kwaliteit van het primaire proces te verbeteren. Je houdt hierbij rekening met technologische ontwikkelingen en mediadidactiek. Het project in jaar 1 omvat een vraagstuk in je eigen onderwijspraktijk.

    Tweede jaar: je eigen onderwijsorganisatie

    Je verplaatst de focus richting je onderwijsorganisatie. Je hebt de onderzoekscyclus al een keer doorlopen in je eigen onderwijspraktijk en je hebt veel kennis opgedaan op het gebied van leren, onderzoeken en innoveren waardoor je weet waar je over praat. Nu ga je meer leren over organisatie- en verandermanagement. Je gaat je eigen vaardigheden vergroten zodat je je collega’s kunt coachen, begeleiden en ondersteunen bij veranderingsprocessen in de school. Je leert te opereren tussen de verschillende stromen en belangen in de organisatie. In het project in jaar 2 kies je samen met je collega’s of leidinggevende een relevant vraagstuk waar je het hele jaar aan gaat werken, je past de opgedane kennis en vaardigheden toe en je bewijst dat je het masterniveau hebt bereikt.Je verplaatst de focus richting je onderwijsorganisatie.

    Studiebelasting en lesdag

    De opleiding is verdeeld over 2 studiejaren en bedraagt in totaal 60 EC. Dit betekent een studiebelasting van 60 x 28 uren = 1680 uren. Inclusief de opleidingsdag kun je rekenen op een gemiddelde studielast van 20 uur per week. In studiejaar 2024-2025 is de lesdag van jaar 1 op dinsdag van 09.00-17.30 uur en de lesdag van jaar 2 op woensdag van 09.00-17.30 uur.

    De vakanties bij Hogeschool Rotterdam lopen niet altijd synchroon met de vakanties bij je huidige werkgever. Bekijk de vakanties van Hogeschool Rotterdam.

    Focus op impact

    Onderwijsvernieuwing is een kostbare zaak. Het is daarom van belang dat onderwijsorganisaties hun veranderambities strategisch toespitsen op die gebieden waar de meeste impact op het leren van de leerling behaald kan worden. Uit onderzoek blijkt dat onderwijsinnovatie vooral betekenisvol is, als het (in)direct is verbonden met de kwaliteitsverbetering van de kerntaak van het onderwijs. Vanuit deze gedachte kiezen studenten van de Master Leren en Innoveren een vraagstuk in hun eigen onderwijsorganisatie binnen enkele impactgebieden, zodat er al tijdens de opleiding ook wordt gewerkt aan de verbetering van het primaire proces in de eigen onderwijsorganisatie.

    Maak kennis met de docenten

    Wie geven er les?

    Het docententeam van de Master Leren en Innoveren bestaat uit enthousiaste en kundige docenten met uiteenlopende ervaring en expertise in onderwijs en praktijkonderzoek.

    Modules

    Een indicatie van de modules die je kunt verwachten

    Na je studie

    Wat betekent de opleiding voor jou als docent?

    Titel en diploma

    Gefeliciteerd! Je hebt je Master of Education (MEd) gehaald. Deze titel mag je achter je naam voeren. Deze titel is wettelijk beschermd en internationaal erkend. De masters van de hogeschool worden ‘professional masters’ genoemd, gezien het hoge praktijkgeoriënteerde karakter van het mastertraject.

    Ook ontvang je bij je diploma een diplomasupplement met een DS-label. Met dit Engelstalige document kun je de waarde van je diploma eenvoudiger aantonen in het buitenland bij de toelating tot een vervolgstudie of bij het vinden van een baan.

    Cariérre

    De Master Leren en Innoveren is een excellente leraar met deskundigheid op het gebied van leren en onderwijzen en op het gebied van de professionele ontwikkeling van het individu, het team, de onderwijsinstelling en binnen multidisciplinaire contexten. De Master Leren en Innoveren zet deze deskundigheid in bij het initiëren, begeleiden en evalueren van effectieve interventies binnen en buiten de onderwijsinstelling.

    Wat betekent de opleiding voor jou als docent?

    Bekijk de video's van de studenten MLI 

    Locatie

    Waar ga je studeren?

    Niet op zoek naar deze opleiding?

    Kijk ook eens naar deze opties