Menu English

Studeren, ik kan het nog!

Na ruim 18 jaar werkzaam te zijn in het mbo en merk ik dat ik tegen een aantal zaken aan loop. Bij elke vernieuwing of herstructurering vraag ik me af waarom het proces nu op deze manier verloopt en of dat ook anders kan.

Mijn hart ligt bij het ontwikkelen en het (her)ontwerpen van onderwijs, het begeleiden van collega’s in dit proces en bij hun professionalisering.Na ruim 18 jaar werkzaam te zijn in het mbo en merk ik dat ik tegen een aantal zaken aan loop. Bij elke vernieuwing of herstructurering vraag ik me af waarom het proces nu op deze manier verloopt en of dat ook anders kan. Literatuur en bijscholingen hebben mij niet de antwoorden gegeven waar ik naar op zoek was. Mijn hart ligt bij het ontwikkelen en het (her)ontwerpen van onderwijs, het begeleiden van collega’s in dit proces en bij hun professionalisering.

Kan ik het nog?

Omdat ik al zo lang uit de schoolbanken ben, vroeg ik me af of ik ‘het’ nog wel kon. Ook de studiebelasting vraagt om een kleine herstructurering thuis. Waar ik ook tegenop zag was het werken in leerteams. Wat als ik terecht kom in een leerteam dat niet bij mij past? Inmiddels weet ik dat ik ‘het’ nog kan, dat het hard werken is en dat juist het leerteam mij erdoor heen helpt als ik het even niet meer zie zitten en mij scherp houdt in mijn opdrachten. 

In de praktijk

De studie sluit goed aan bij mijn praktijk. Ik heb o.a. ‘de week van de motivatie’ ontworpen, waarin ik docenten en studenten in verschillende werkvormen met elkaar in dialoog heb gebracht over het onderwerp motivatie. Ik merk dat mijn ideeën goed worden ontvangen bij mijn collega’s en dat ik een serieuze gesprekspartner ben geworden voor het team en mijn leidinggevende. Ook in mijn werkzaamheden buiten het primaire proces komt mijn nieuwe kennis goed van pas. Ik ben kritischer en ik kan, geïnspireerd door artikelen, medestudenten en opdrachten, beter aansluiten bij actuele onderwerpen in ons werkveld. 

Korine Gilijamse, docent sociaal-agogische vakken, Albeda College
Student Master Leren en Innoveren