Toelichting van de opleiding
COVID-19 kan invloed hebben op de cijfers. Lees meer op studiekeuze123.nl/corona.
Arbeidsmarkt
1,5 jaar na afstuderen
Werkloos
Werk op niveau
Opbouw
Hoe is de opleiding opgebouwd?Onderwijsvisie
Bij de opleidingen van Hogeschool Rotterdam voelt iedereen zich welkom en hoort iedereen erbij. Studenten en docenten kennen elkaar en weten elkaar te vinden. De docenten doen er alles aan om je te begeleiden bij je studie op een manier die bij jou past. Dit vraagt van jou betrokkenheid en een actieve inzet. Samen maken we het onderwijs.
Kenmerkend voor het onderwijs van Hogeschool Rotterdam is de aandacht voor:
- De kennisbasis van het beroep
- Handelen in de beroepspraktijk
- Je eigen professionele identiteit
Al deze elementen komen steeds aan bod tijdens de opleiding. Studenten (en medewerkers) hebben invloed op de manier waarop dit gebeurt in medezeggenschapsraden.
Bij de start van je studie ligt de nadruk op het ontwikkelen van kennis en vaardigheden, maar direct komt ook de praktijk aan bod. Je leert reële beroepsvraagstukken aan te pakken, in samenwerking met medestudenten, docenten, professionals uit de praktijk en praktijkgerichte onderzoekers. Eerst krijg je veel begeleiding van je docent, later neem je steeds meer het heft in eigen handen. Tijdens je studie leer je jezelf steeds beter kennen en ontdek je wat jouw unieke kwaliteiten zijn als beroepsbeoefenaar.
Het eerste jaar
In het eerste jaar, de propedeuse, krijg je een goede indruk van het brede vakgebied en de mogelijke beroepen. Je krijgt vakken die jou de benodigde basis geven om het vakgebied onder de knie te krijgen en je past dit toe in praktijkgerichte projecten. Het opdoen van kennis en vaardigheden gaat hand in hand. In dit jaar gaat het om vakken als Inleiding Ruimtelijke Ordening, Presenteren en Vergaderen, Verbeelden (handtekenen en digitaal tekenen) en Onderzoek.
Na het eerste jaar
In het tweede jaar ga je dieper in op de onderwerpen die globaal zijn behandeld tijdens het eerste jaar en oriënteer je je op alle facetten binnen het vakgebied van je opleiding. In de projecten ga je aan de slag met opdrachten uit de praktijk. Onderwijs in de vorm van beroepsgerichte cursussen en trainingen geven je de informatie en vaardigheden die je nodig hebt bij het maken van producten voor opdrachtgevers. In het derde en vierde jaar ga je je specialiseren door een (internationale) stage, het volgen van een door jou gekozen minor en het uitvoeren van een afstudeerproject.
Keuze en begeleiding
Keuze
Tijdens je opleiding kun je kiezen uit zo'n driehonderd (hogeschoolbrede) keuzevakken. Dit biedt de kans om over de grenzen van je eigen opleiding heen te kijken en om invulling te geven aan je specifieke leerbehoeften. Afhankelijk van je opleiding kun je zelf een stageplek uitzoeken. Via een minor in de hoofdfase van je studie kies je een bepaald profiel waarmee je jezelf kunt onderscheiden. Ook de afstudeeropdracht die je kiest, geeft een persoonlijke inkleuring aan je opleiding.
Begeleiding
Iedere student is uniek en heeft zijn eigen ideeën over wat hij in zijn studie wil bereiken. In onze begeleiding maken we je bewust van je capaciteiten, kansen en uitdagingen. Soms blijkt tijdens of al vóór de opleiding dat je moeite hebt met een bepaald vak. Dan is het nuttig je kennis hiervan bij te spijkeren. Als student krijg je een coach (docent) die je begeleidt en de studievoortgang in de gaten houdt. Ook kun je een peercoach krijgen: een ouderejaarsstudent die een jongerejaars begeleidt.
Studeren met een functiebeperking
Heb je een functiebeperking en heb je daarvoor aanpassingen of voorzieningen nodig, dan bieden we daarvoor verschillende mogelijkheden.
Stage lopen
In het 3e jaar van je opleiding loop je een half jaar stage om praktijkervaring op te doen.
Bekijk in onderstaand filmpje hoe Lucienne Batenburg haar derdejaars stage bij Kuipercompagnons Rotterdam ervaart.
Minors
In de laatste fase van je opleiding verdiep je je door middel van een minor in je vakgebied of verbreed je je kennis in een door jou gewenste richting. De onderstaande minors geven een beeld van het type minor dat je kunt verwachten.
Je leert verschillende belangen op een evenwichtige wijze tot een samenhangend stedenbouwkundig ontwerp uitwerken. Deze minor kan je voorbereiden op een masteropleiding aan bijvoorbeeld de Academie van Bouwkunst.
Een goed geolied mobiliteitssysteem is de 'bloedsomloop' van ons land: het is van levensbelang voor een complexe samenleving als de onze. De infrastructuur (wegen, spoorwegen, vaarwegen) die daarvoor nodig is, kost veel ruimte en geld. Bovendien heeft het vaak negatieve effecten op de leefomgeving. Om hierin de juiste afwegingen te kunnen maken, zijn goed opgeleide, zelfkritische professionals nodig. Professionals die in staat zijn om in een multidisciplinair team gezamenlijk een onderzoek op te zetten en uit te voeren. In deze minor werk je in projectgroepen samen met studenten van verschillende studierichtingen aan actuele vraagstukken van opdrachtgevers in de regio Rotterdam - Den Haag. In die projecten is het opzetten van een goed onderzoek net zo belangrijk als het maken van het ontwerp. Daarbij maak je gebruik van kennis die je opdoet in cursussen en trainingen. In deze minor leer je: een verkeerskundig onderzoeksproject op te zetten; een infrastructuurproject te zien in de context van het totale netwerk en van ruimtelijke ontwikkelingen; de achtergronden van mobiliteit (zoals vervoer- en routekeuze) te begrijpen; hoe je toekomstige verkeersstromen kunt voorspellen; hoe verkeersstromen zich gedragen, hoe ze worden gemanaged en hoe files ontstaan; analyses uit te voeren van openbaar vervoersystemen; een duurzame en veilige infrastructuur te ontwerpen als onderdeel van de openbare ruimte. Met deze specialisatie kun je o.a. terecht bij ingenieursbureaus, bij verkeerskundige en stedenbouwkundige bureaus, maar ook bij diverse overheidsintanties (bv. Gemeenten, Provincies, Rijkswaterstaat).
Deze internationale minor zorgt dat je zowel letterlijk als figuurlijk je grenzen verlegt. Je ontwikkelt internationale en culturele basisvaardigheden. Je verkent mogelijkheden om een concrete bijdrage te leveren aan internationale duurzame ontwikkeling en armoedebestrijding.
Deze minor besteedt aandacht aan kustverdediging, landaanwinning, stedenontwikkeling, irrigatie en dijken.
Student van andere hogeschool?
Ben je student bij een andere hogeschool en wil je een minor bij Hogeschool Rotterdam volgen? Bekijk je mogelijkheden op Kiesopmaat.nl. De minors van Hogeschool Rotterdam duren een half jaar (september - februari) en leveren 30 EC (studiepunten) op.
Afstuderen
In de tweede helft van het vierde jaar werk je aan een afstudeeropdracht: een groot project in de praktijk, in opdracht van een bedrijf.
Internationale mogelijkheden
Binnen de opleiding wordt veel aandacht besteed aan internationalisering. Het contact met andere landen en culturen is inspirerend en verbreedt je blik op de wereld. Wat wij in Nederland heel normaal vinden, wordt in andere landen heel anders geregeld. In Singapore bijvoorbeeld wordt heel anders omgegaan met het samengaan van oud en nieuw. Een gigantisch nieuw appartementencomplex kan daar pal naast kleine winkels met woningen erboven staan in de oude Chinese wijk. Om dit soort verschillen zelf te ervaren en ervan te leren, worden door de opleiding ieder jaar excursies naar het buitenland georganiseerd.
Vakken
Een indicatie van de vakken die je kunt verwachtenBlok 1: Ontwerp (periode 1 en 2)
-
Ontwerpen 1
Ontwerpen 1
Ontwerpen 1 is het eerste project waar je tijdens de opleiding mee aan de slag gaat. .
In dit project doorloop je het proces van het ontwerpen van een woonwijk. Je werkt zowel individueel als in groepsverband. Voordat je gaat ontwerpen zul je de omgeving moeten analyseren en inventariseren. Hiervoor zal de gelijktijdige cursus Verbeelden 1 goed aansluiten. Na de eerste fase maak je een groepsvisie voor je plangebied. Vervolgens werk je dit uit tot een stedenbouwkundig ontwerp.
-
Inleiding Ruimtelijke Ordening
Inleiding Ruimtelijke Ordening
Ruimtelijke ordening heeft een lange geschiedenis. Deze cursus geeft in vogelvlucht inzicht in deze geschiedenis.
Het vakgebied heeft verschillende gezichten. Landinrichting is één van die gezichten, stedenbouw een ander. Beide vullen elkaar aan: landinrichting houdt zich bezig met de inrichting van het landelijk gebied (landbouw, natuur, etc.) en stedenbouw met de inrichting van steden en dorpen.
-
Verbeelden 1
Verbeelden 1
De training verbeelden 1 heeft als doel je verbeeldend vermogen verder te ontwikkelen. Het betreft het verbeelden middels handtekeningen en referentiebeelden.
Bij Verbeelden 1 leer je basistechnieken voor het handmatig visualiseren, zoals perspectieftekenen, vogelvlucht, doorsnedes en profielen.
-
Infrastructuur
Infrastructuur
Je maakt kennis met en krijgt inzicht in het werkveld van een verkeerskundig ontwerper. Daarbij staan maatvoeringsaspecten van boven- en ondergrondse infrastructuur centraal.
Mobiel zijn is essentieel voor de mens. Mobiliteit is daarmee onlosmakelijk verbonden aan een samenleving. De wijze waarop mensen mobiel zijn zegt daarmee iets over die samenleving. Anderzijds faciliteert een samenleving mobiliteit. De infrastructuur die daarvoor is ontstaan is in de westerse wereld uitgegroeid tot een ongekend ingewikkeld, uitgebreid en complex geheel van routes over land, water en lucht.
-
Maatvoering en verkaveling
Maatvoering en verkaveling
Ontwerpen is als koken. Een kok heeft ingrediënten nodig om te kunnen koken. Daarnaast heeft hij vaardigheden nodig om al die ingrediënten tot een smaakvol geheel te vormen.
Je leert de stedenbouwkundige ingrediënten zodat je bij het vak Ontwerpen 1 kunt gaan ‘koken’. Dat houdt in dat je de begrippen leert die belangrijk zijn bij het stedenbouwkundig ontwerpen. Daarnaast leer je welke elementen ten grondslag liggen aan de maatvoering van zowel gebouwen als de openbare ruimte. De kennis die je bij dit vak hebt opgedaan pas je toe bij het ontwerpen van een wijk in Ontwerpen 1.
-
Studieloopbaancoaching
Studieloopbaancoaching
Bij Hogeschool Rotterdam is persoonlijke ontwikkeling belangrijk.
Het onderwijs binnen onze hogeschool ontwikkelt zich gedurende de gehele opleiding: van sturing vanuit de opleiding naar het heft in eigen handen nemen; van studievaardigheden naar loopbaanontwikkeling; van oriënteren op studie, beroep en identiteit, naar profileren als startende professional.
-
Keuzeonderwijs
Keuzeonderwijs
In het studieprogramma van elke opleiding is er ruimte voor een aantal keuzecursussen. Deze vrije keuzeruimte mag je zelf invullen.
Door deelname aan keuzecursussen krijg je de kans om over de grenzen van jouw studie heen te kijken.
Blok 2: Beleid (periode 2 en 3)
-
Locatieontwikkeling
Locatieontwikkeling
In dit project leer je hoe je vanuit planologie een locatie in de regio Rotterdam kan ontwikkelen.
Je maakt met je projectgroep een verkenningsnota en een beleidsadvies voor de Alexanderknoop met hierin kansen voor verdichting met functies als wonen, werken, recreëren. Planologen en stedenbouwers streven altijd naar een zo goed mogelijke ruimtelijke samenhang tussen de functies en het creëren van meerwaarde voor een veerkrachtige leefomgeving.
-
Rapporteren 1
Rapporteren 1
Onderzoek, informatie en mooie ideeën wil je vaak ook aan anderen kenbaar maken. Om deze o te kunnen overbrengen is goede communicatie belangrijk.
Rapporten 1 gaat over schriftelijke communicatie. Het vak biedt de basis voor het schrijven van goede zakelijke rapporten. Deze module loopt gelijk aan de module Onderzoek 1. De lesinhoud en de toetsing van de twee modules hangen samen.
-
Onderzoek 1
Onderzoek 1
Onderzoek wordt in het hbo steeds belangrijker en is van grote waarde voor het vakgebied ruimtelijke ontwikkeling. Van iedere student op het hbo wordt verwacht zijn of haar onderzoekend vermogen te ontwikkelen.
De opleiding kent een aparte onderzoekslijn die gedurende de opleiding expliciet tot uiting komt in vier onderzoeksmodules. In jaar 1 staat zelf onderzoek doen centraal en in jaar 2 specifieke onderzoeksmethoden en -technieken. In jaar 3 ondersteunt de onderzoeksmodule het stagetraject en in jaar 4 wordt ondersteuning bij het afstuderen geboden. Hiernaast vormt onderzoek een belangrijk aspect in tal van projecten en in de ontwerpgerichte modules.
-
Verbeelden 2
Verbeelden 2
Bij dit vak leer je je beleid, onderzoeksresultaten en ideeën te verbeelden.
Eerder heb je dit geleerd middels handtekenen. In Verbeelden 2 leer je dit door gebruik te maken verschillende software, namelijk AutoCAD en SketchUp. Autocad is de basis van digitale tekenprogramma’s en wordt op veel ontwerpbureaus en gemeentes gebruikt. SketchUp is een handig programma waarmee je snel digitaal 3D beelden kan maken.
-
Studieloopbaancoaching
Studieloopbaancoaching
Bij Hogeschool Rotterdam is persoonlijke ontwikkeling belangrijk.
Het onderwijs binnen onze hogeschool ontwikkelt zich gedurende de gehele opleiding: van sturing vanuit de opleiding naar het heft in eigen handen nemen; van studievaardigheden naar loopbaanontwikkeling; van oriënteren op studie, beroep en identiteit, naar profileren als startende professional.
- Keuzeonderwijs
Blok 3: Proces (periode 3 en 4)
-
Stadmaken
Stadmaken
Dit project bereid je voor op deze nieuwe rol in het veranderende werkveld waar je leert omgaan met verandering, onzekerheid en complexiteit.
Je gaat samen met je projectgroep een event organiseren. Het event moet een meerwaarde bieden voor de wijk en de bewoners, bezoekers en ondernemers en een positieve bijdrage aan de ontwikkeling van het gebied. Je wordt midden in de praktijk geplaatst en ontwikkelt vaardigheden zoals onderzoeken, samenwerken, communiceren, initiatief nemen, verbinden, pionieren en ondernemen.
-
Processen regisseren
Processen regisseren
In de module ‘processen regisseren’ leer je hoe gebiedsontwikkelingen tot stand komen en hoe je ruimtelijke processen kunt regisseren.
We onderzoeken wat een planproces voor stadsontwikkeling inhoudt, welke actoren erbij betrokken zijn, hoe ze tot stand komen en wat de rol is van de procesmanager/regisseur vanuit de overheid.
-
Verbeelden 3
Verbeelden 3
Als ontwerper is het verbeelden van ideeën in goede tekeningen, kaarten en dergelijke van cruciaal belang.
Bij dit vak krijg je training in een aantal softwarepakketten, namelijk: Adobe Illustrator, Adobe Photoshop, Adobe InDesign.
-
Presenteren & Vergaderen
Presenteren & Vergaderen
Regelmatig wordt er tijdens projecten gevraagd of je een presentatie kunt geven.
Tijdens je gehele studie, je stage, afstuderen en in je toekomstige werk blijven deze manieren van communiceren terugkomen. Je leert daarom verschillende vaardigheden met betrekking tot presenteren en vergaderen.
-
Ontwerpinstrumenten
Ontwerpinstrumenten
Een stedenbouwkundig ontwerper beschikt over diverse instrumenten om ruimteljke ontwikkelingen in een gewenste richting te sturen.
Het vak richt zich op een deel van het instrumentarium, namelijk: het vastleggen van specifieke structuren en typologieën in een ruimtelijk plan. Op methodische wijze wordt kennis verworven over de kenmerken van structuren en typologieën. Daarmee krijg je inzicht hoe je als stedenbouwkundig ontwerper met behulp van structuren en typologieën ruimtelijke ontwikkelingen kunt sturen.
-
Haalbaarheid
Haalbaarheid
Je maakt kennis met bestuurlijke, juridische, beleidsmatige en financiële haalbaarheid, betaalbaarheid, realiseerbaarheid, duurzaamheid en met participatie.
Als toekomstig professional, werkzaam in de ruimtelijke ordening, krijg je vaak te maken met plannen voor gebiedsontwikkelingen. Bij elk plan wordt vooraf getoetst of het plan haalbaar is en krijg je inzicht in hoe een plan draagvlak krijgt. Er wordt niet alleen gekeken naar of het plan financieel haalbaar is, maar ook op andere vlakken zoals: het krachtenveld van de stakeholders, voldoende maatschappelijk draagvlak, andere waarden of maatschappelijke ontwikkelingen die aan de orde zijn en rekening houden met de wet- en regelgeving.
-
Studieloopbaancoaching
Studieloopbaancoaching
Bij Hogeschool Rotterdam is persoonlijke ontwikkeling belangrijk.
Het onderwijs binnen onze hogeschool ontwikkelt zich gedurende de gehele opleiding: van sturing vanuit de opleiding naar het heft in eigen handen nemen; van studievaardigheden naar loopbaanontwikkeling; van oriënteren op studie, beroep en identiteit, naar profileren als startende professional.
Blok 1: Digitale stad (periode 1 en 2)
-
Metropoolvorming
Metropoolvorming
Tijdens het project ‘Metropoolvorming’ wordt voortgebouwd op kennis en vaardigheden uit jaar 1.
Je leert om planologisch onderzoek te doen. Dit project hangt samen met de twee projecten Beleidsuitwerking’ en Ontwerpuitwerking.
-
Digitale Stad
Digitale Stad
Steeds meer data worden digitaal opgeslagen en gekoppeld aan ruimtelijke gegeven. GIS is gedurende de afgelopen jaren daarom steeds belangrijker geworden in de ruimtelijke ordening.
Bij het vak Digitale Stad leer je omgaan met de software GIS (Geografische Informatie Systemen).
-
Onderzoek 2
Onderzoek 2
In het eerste jaar heb je kennis gemaakt met onderzoek doen. Nu ga je de kennis over de ROP-onderzoekscyclus weer ophalen en uitbreiden.
De onderzoeksvaardigheden worden verder ontwikkeld. In het bijzonder staan enkele specifieke ROP onderzoeksmethoden en –technieken centraal, om toe te passen in de projecten in het jaar 2. Hierbij is een onderscheid in methoden en technieken die meer bij de planologie passen en die meer bij de stedenbouw passen.
-
Omgevingsrecht
Omgevingsrecht
Ruimtelijke ordening kent beleid en recht. Binnen beleid worden door bijvoorbeeld de politiek, ondernemers en overheden of binnen overheden afspraken gemaakt over hoe nieuwe ruimtelijke ontwikkelingen te implementeren. Echter, beleid is aan verandering onderhevig; immers heeft de ene politieke partij een andere visie dan een andere.
Met dit vak leer je hoe een bestemmingsplan gemaakt moet worden en waar een opsteller van het bestemmingsplan/omgevingsplan allemaal rekening mee moet houden juridisch gezien. Aan het eind van de collegereeks maak je zelf een bestemmingsplan/omgevingsplan.
-
Digitale Ontwerptechnieken
Digitale Ontwerptechnieken
In deze training leer je aan de hand van een aantal oefenopdrachten structuren en bouwstenen in samenhang toepassen in een ruimtelijk ontwerp.
Daarbij wordt de ontwerpoplossing getoetst aan de hand van uitgangspunten en doelstellingen. De training gaat dieper in op de kennis uit jaar 1.
-
Beleiduitwerking
Beleiduitwerking
Na het project Metropoolvorming kies je één van de projecten: of Beleidsuitwerking of Ontwerpuitwerking. De onderzoeksresultaten uit Metropoolvorming vormen het vertrekpunt voor dit nieuwe project.
Dit is de eerste mogelijkheid om te specialiseren binnen de opleiding. Voor de bevolkingstoename binnen de metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) is een ruimtelijke visie gemaakt (in het voorgaand project metropoolvorming). In dit project geef je haalbare adviezen, die juridisch financieel onderbouwd worden.
-
Ontwerpuitwerking
Ontwerpuitwerking
Na het project Metropoolvorming kies je één van de projecten: of Beleidsuitwerking of Ontwerpuitwerking. De onderzoeksresultaten uit Metropoolvorming vormen het vertrekpunt voor dit nieuwe project.
Dit is de eerste mogelijkheid om te specialiseren binnen de opleiding. Voor de bevolkingstoename binnen de metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) is een ruimtelijke visie gemaakt (in het voorgaand project metropoolvorming). In dit project geef je haalbare adviezen, die juridisch financieel onderbouwd worden.
-
Studieloopbaancoaching
Studieloopbaancoaching
Bij Hogeschool Rotterdam is persoonlijke ontwikkeling belangrijk.
Het onderwijs binnen onze hogeschool ontwikkelt zich gedurende de gehele opleiding: van sturing vanuit de opleiding naar het heft in eigen handen nemen; van studievaardigheden naar loopbaanontwikkeling; van oriënteren op studie, beroep en identiteit, naar profileren als startende professional.
-
Keuzeonderwijs
Keuzeonderwijs
In het studieprogramma van elke opleiding is er ruimte voor een aantal keuzecursussen. Deze vrije keuzeruimte mag je zelf invullen.
Door deelname aan keuzecursussen krijg je de kans om over de grenzen van jouw studie heen te kijken.
Blok 2: Integrale gebiedsontwikkeling (periode 2 en 3)
-
Gebiedsontwikkeling
Gebiedsontwikkeling
In het project Gebiedsontwikkeling staat het proces en de complexiteit van de integrale ontwikkeling van stedelijke gebieden (op wijkniveau) centraal.
Hoe ga je om met de vele actoren, belangen en onderwerpen die spelen en hoe manage je het proces, de financiering en de marketing van het gebied? En wanneer is een gebiedsontwikkeling duurzaam? Je levert een ontwikkelvisie of –strategie op voor een gebied.
-
Project-procesmanagement en participatie
Project-procesmanagement en participatie
De traditionele benadering van top-down ruimtelijke ontwikkeling is vaak niet meer bruikbaar door een sterk veranderde maatschappij. Mensen zijn mondiger, er is geen klassieke gemeente – ontwikkelaar verdeling meer en de besluitvorming is meer dan een juridische procedure.
Dit vak biedt inzicht in processen van ruimtelijke ontwikkeling en welke verschillende factoren rond participatie deze processen beïnvloeden en bepalen.
-
Planeconomie en waardecreatie
Planeconomie en waardecreatie
De ruimte in Nederland is schaars. Voor het ontwikkelen en behouden van een goed leefmilieu en ruimtelijke kwaliteit is het een uitdaging om ruimtelijke plannen realistisch en uitvoerbaar te krijgen. Elke gemeente heeft bezit van eigen grond of kan dat verwerven en kan daarmee ontwikkelingen voor wonen, werken en recreëren op de lange termijn sturen. Grond heeft een belangrijke economische waarde. De gemeente koopt, maakt bouwrijp, pacht en verkoopt grond bijvoorbeeld aan projectontwikkelaars enz. Maar ook marktpartijen en corporaties hebben grondposities.
Het eindresultaat is een individueel product in de vorm van een kort en bondig rapport waarin de casus wordt uitgewerkt en de (financiële) haalbaarheid van het plan goed in beeld wordt gebracht.
-
Studieloopbaancoaching
Studieloopbaancoaching
Bij Hogeschool Rotterdam is persoonlijke ontwikkeling belangrijk.
Het onderwijs binnen onze hogeschool ontwikkelt zich gedurende de gehele opleiding: van sturing vanuit de opleiding naar het heft in eigen handen nemen; van studievaardigheden naar loopbaanontwikkeling; van oriënteren op studie, beroep en identiteit, naar profileren als startende professional.
-
Keuzeonderwijs
Keuzeonderwijs
In het studieprogramma van elke opleiding is er ruimte voor een aantal keuzecursussen. Deze vrije keuzeruimte mag je zelf invullen.
Door deelname aan keuzecursussen krijg je de kans om over de grenzen van jouw studie heen te kijken.
Blok 3: Veerkrachtige stad (periode 3 en 4)
-
Ontwerp Duurzame stad
Ontwerp Duurzame stad
In dit project leer je verschillende toepassingen om een groene, gezonde en veerkrachtige stad te vormen die een hoogwaardige leefomgeving biedt voor haar bewoners.
Dat is niet zomaar te realiseren en vraagt om een integrale toepassing van stedenbouw en landschapsinrichting. Thema ́s zoals klimaat adaptatie, stadslandbouw, stadsecologie, het sluiten van kringlopen en duurzame infrastructuur en mobiliteit bieden inspiratie en nuttige handvatten om een stad groen, gezond en toekomst bestendig te maken voor haar bewoners.
-
Beleid Duurzame stad
Beleid Duurzame stad
In dit project leer je verschillende toepassingen om een groene, gezonde en veerkrachtige stad te vormen die een hoogwaardige leefomgeving biedt voor haar bewoners.
Dat is niet zomaar te realiseren en vraagt om een integrale toepassing van stedenbouw en landschapsinrichting. Thema ́s zoals klimaat adaptatie, stadslandbouw, stadsecologie, het sluiten van kringlopen en duurzame infrastructuur en mobiliteit bieden inspiratie en nuttige handvatten om een stad groen, gezond en toekomst bestendig te maken voor haar bewoners.
-
Duurzaamheid in de ruimtelijke ordening
Duurzaamheid in de ruimtelijke ordening
De beleids- en fysieke- duurzaamheidsaspecten staan bij dit vak centraal
Je leert wat een duurzame stad is en hoe je duurzaamheidsopgaven voor een bestaand en nieuw stedelijk gebied in kaart kan brengen. Ook leer je op welke wijze duurzaamheid in de planologie verankerd wordt in beleidsdocumenten. Hoe duurzaamheid fysiek belandt in de stedenbouw en in dit in praktijk wordt toegepast komt aan de orde.
-
Stedenbouwfysica
Stedenbouwfysica
In een bebouwde omgeving heerst een ander klimaat dan in het vrije veld. Fysische verschijnselen zoals bezonning, luchtstroming en geluidvoortplanting spelen zich in een bebouwde omgeving anders af dan in het vrije veld. Dit komt doordat de ruimtes die in een stad worden gevormd tussen bijvoorbeeld gebouwen, verschillen van de ruimte in het vrije veld.
De stedenbouwfysica houdt zich bezig met deze fysische verschijnselen en met factoren die van invloed zijn op het stadsklimaat. Of anders gezegd: de stedenbouwfysica houdt zich bezig met het in de gebouwde omgeving gecreëerde micro-klimaat.
-
Rapporteren II
Rapporteren II
Onderzoek, informatie en mooie ideeën wil je vaak ook aan anderen kenbaar maken. Om die over te kunnen brengen is goede communicatie belangrijk.
De training Rapporteren 2 gaat over schriftelijke communicatie en borduurt verder op de training Rapporteren 1. Het vak biedt de basis voor het schrijven van goede zakelijke rapporten.
-
Stad als leefomgeving
Stad als leefomgeving
Na deze training heb je inzicht van het bewonersperspectief ten aanzien van hun leefomgeving in de stad en kan je dit vertalen naar een sociaal-ruimtelijk advies.
In het ruimtelijk domein kijken veel professionals met enige afstand naar onze leefomgeving. Ontwerpers, planologen en beleidsmakers kijken vaker naar een hoog schaalniveau. Voor veel bewoners is de stad of zelfs de wijk een abstract schaalniveau: zij hebben vaak veel meer binding met hun eigen buurt, of soms alleen met hun eigen straat, stoep of flat.
-
Professioneel discussiëren en conflicthantering
Professioneel discussiëren en conflicthantering
Professioneel discussiëren is één van de gespreksvaardigheden waar je in je toekomstig beroep mee te maken krijgt.
De basisprincipes van menselijk gedrag en communicatie zijn onontbeerlijk voor het functioneren in een organisatie, vooral wanneer je een leidinggevende functie krijgt. Debatteren en conflicthantering zijn daarnaast vaardigheden die je direct in je stage kunt toepassen. Je neemt actief deel aan allerlei oefeningen met betrekking tot discussiëren, onderhandelen en conflicthantering en levert een bijdrage aan groepsdiscussies.
-
Studieloopbaancoaching
Studieloopbaancoaching
Bij Hogeschool Rotterdam is persoonlijke ontwikkeling belangrijk.
Het onderwijs binnen onze hogeschool ontwikkelt zich gedurende de gehele opleiding: van sturing vanuit de opleiding naar het heft in eigen handen nemen; van studievaardigheden naar loopbaanontwikkeling; van oriënteren op studie, beroep en identiteit, naar profileren als startende professional.
-
Keuzeonderwijs
Keuzeonderwijs
In het studieprogramma van elke opleiding is er ruimte voor een aantal keuzecursussen. Deze vrije keuzeruimte mag je zelf invullen.
Door deelname aan keuzecursussen krijg je de kans om over de grenzen van jouw studie heen te kijken.
Onderwijsperiode 1 en 2
-
Stage
Stage
Tijdens de stage in het derde jaar doe je voor het eerst ervaring op in een organisatie of bedrijf binnen de beroepspraktijk.
De opgedane kennis en ervaring van het eerste en tweede studiejaar kan je nu inzetten. Je gaat zelf solliciteren voor een stageplek bij bijvoorbeeld een gemeente, stedenbouwkundigbureau of adviesbureau.
-
Onderzoek 3
Onderzoek 3
Dit vak bouwt voort op de vakkken Onderzoek 1 en 2 en biedt een basis voor het afstuderen in jaar 4.
Aan de hand van je praktijkonderzoek in de stage kan er in de colleges veel geleerd worden over het opzetten, uitvoeren en verslaan van onderzoek. Om dit te oefenen werk je voor dit vak je stage case (of een ander onderwerp) voor een onderzoeksvoorstel uit.
-
Studieloopbaancoaching
Studieloopbaancoaching
Bij Hogeschool Rotterdam is persoonlijke ontwikkeling belangrijk.
Het onderwijs binnen onze hogeschool ontwikkelt zich gedurende de gehele opleiding: van sturing vanuit de opleiding naar het heft in eigen handen nemen; van studievaardigheden naar loopbaanontwikkeling; van oriënteren op studie, beroep en identiteit, naar profileren als startende professional.
Onderwijsperiode 3 en 4
-
Pi-project
Pi-project
Omdat complexe vraagstukken vaak niet opgelost kunnen worden binnen je vakgebied zal je in de beroepspraktijk veel gaan samenwerken met verschillende opdrachtgevers en mensen uit andere vakgebieden.
In de Praktijk Integratie (PI) projecten doe je ervaring op in het samenwerken met verschillende disciplines. Samen met studenten van een andere opleiding ga je gedurende een twee kwartalen aan de slag voor een echte opdrachtgever. Het uitvoeren van praktijk gericht onderzoek staat daarbij centraal.
-
Complexe stad
Complexe stad
In het project Complexe Stad duik je de beroepspraktijk in.
Je werkt hier voor echte opdrachtgevers aan complexe stedelijke vraagstukken. Tijdens het project Complexe Stad wordt je aangesproken op je professioneel functioneren in een organisatie, project en procesmanagement maar ook als kritisch onderzoeker, nauwkeurig ontwerper en ruimtelijk ontwikkelaar. Je wordt nu al klaargestoomd voor het afstuderen en je bouwt een netwerk op.
Bekijk hier het resultaat van Paul, Doesjka, Aden, Melissa, Dino, Wouter, Zohal en Kees
-
Economische structuurversterking
Economische structuurversterking
In dit project leer je theoretisch onderzoek te doen en dit later toe te passen in een ontwerp.
De economie van Rotterdam is in transitie. Rotterdam was lange tijd een industriële werkstad, maar verandert steeds meer in een postindustriële kennisstad. Bij beleidsmakers en stadsontwikkelaars is er veel aandacht voor kennis, innovatie en creativiteit in de economie. Het stadsbestuur wil in samenwerking met creatieve platforms mogelijk maken dat enkele stadswijken zich in de toekomst ontwikkelen tot “creative quarters”. In het eerste deel van het project ga je met je groep op zoek naar de beste plek voor een creative quarter. In het tweede deel van het project werk je deze plek uit tot een creative quarter.
-
Ruimte en economie
Ruimte en economie
Economie is niet statisch maar is continue aan verandering onderhevig. Wat eens bepalend was voor een sterke economische groei is wellicht nu niet meer relevant . De industriële economie is aan het veranderen in een kennis economie.
De reeks is in de vorm van 7 hoorcolleges. Deze hoorcolleges behandelen een aantal recente ruimtelijke economisch (internationale) publicaties die de relatie tussen recente veranderingen in de global economy en de veranderingen in stad en landschap behandelen.
-
Data
Data
Het toenemend belang van data en informatietechnologieën in de ruimtelijke ontwikkeling is een dominante ontwikkeling in de beroepspraktijk van RO/ ROP. Data vormt van oudsher de basis van ons beroep. Zonder data kun je geen onderbouwde keuzes maken voor de inrichting van stad of land. Maar gebruik van data heeft de afgelopen jaren een grote vlucht genomen als meet-, sturings- en besluitvormingsinstrument
Als student is het belangrijk dat je voorbereid bent op die veranderende beroepspraktijk. Tijdens het vak Digitale stad heb je kennis gemaakt met het zoeken, analyseren en visualiseren van data. Dit vak biedt een verdieping wat betreft de afwegingen die er bij het gebruik van data in de stad komen kijken.
-
Studieloopbaancoaching
Studieloopbaancoaching
Bij Hogeschool Rotterdam is persoonlijke ontwikkeling belangrijk.
Het onderwijs binnen onze hogeschool ontwikkelt zich gedurende de gehele opleiding: van sturing vanuit de opleiding naar het heft in eigen handen nemen; van studievaardigheden naar loopbaanontwikkeling; van oriënteren op studie, beroep en identiteit, naar profileren als startende professional.
-
Profiel Governance
Profiel Governance
Je maakt een profielkeuze: Governance of Ontwerp en Detail.
Dit profiel is nog in ontwikkeling.
-
Profiel Ontwerp en detail
Profiel Ontwerp en detail
Je maakt een profielkeuze: Ontwerp en detail of Governance.
Dit profiel is nog in ontwikkeling.
Onderwijsperiode 1 en 2
-
Minor programma
Minor programma
De opleiding kent ‘’stedenbouwkundig ontwerper’’ als uitstroomprofiel. Het doel van de minor is dan ook het verbreden en verdiepen van de kennis en vaardigheden op ontwerpvlak. Hierbij hoort ook een nadere kennismaking met de beroepspraktijk, de actuele thema’s en de positionering als ontwerper binnen deze praktijk.
De minor is bestemd voor Hbo-studenten binnen het domein van de gebouwde omgeving die op ontwerp-onderzoek willen afstuderen en/of een vervolgopleiding ambiëren aan een technische universiteit of de Academie van Bouwkunst om zich door te ontwikkelen tot stedenbouwkundige.
-
Onderzoek 4
Onderzoek 4
Met dit vak bereidt je je voor op het afstudeertraject.
In het vierde jaar staat het afstuderen en je afstudeerscriptie centraal. Er wordt een beroep gedaan op je onderzoekende houding en je onderzoekend vermogen dat je de afgelopen jaren hebt ontwikkeld.
-
Studieloopbaancoaching
Studieloopbaancoaching
Bij Hogeschool Rotterdam is persoonlijke ontwikkeling belangrijk.
Het onderwijs binnen onze hogeschool ontwikkelt zich gedurende de gehele opleiding: van sturing vanuit de opleiding naar het heft in eigen handen nemen; van studievaardigheden naar loopbaanontwikkeling; van oriënteren op studie, beroep en identiteit, naar profileren als startende professional.
Onderwijsperiode 3 en 4
-
Afstuderen
Afstuderen
Tijdens je afstuderen toon je aan dat je aan alle competenties voldoet die de opleiding van je verwacht. Dit doe je met alle opgedane kennis en ervaring die je de afgelopen vier jaar hebt opgedaan.
Voor je afstuderen loop je een half jaar stage bij een zelf gekozen stage bedrijf. Hiervoor maak je een opdracht: je afstudeerscriptie. Je rondt je afstuderen af door je scriptie te presenteren en te verdedigen.
-
Onderzoek 4
Onderzoek 4
Met dit vak bereidt je je voor op het afstudeertraject.
In het vierde jaar staat het afstuderen en je afstudeerscriptie centraal. Er wordt een beroep gedaan op je onderzoekende houding en je onderzoekend vermogen dat je de afgelopen jaren hebt ontwikkeld.
-
Studieloopbaancoaching
Studieloopbaancoaching
Bij Hogeschool Rotterdam is persoonlijke ontwikkeling belangrijk.
Het onderwijs binnen onze hogeschool ontwikkelt zich gedurende de gehele opleiding: van sturing vanuit de opleiding naar het heft in eigen handen nemen; van studievaardigheden naar loopbaanontwikkeling; van oriënteren op studie, beroep en identiteit, naar profileren als startende professional.
Binnen de opleiding Ruimtelijke Ontwikkeling | Ruimtelijke Ordening en Planologie is het mogelijk om deel te nemen aan het Honoursprogramma. Dit programma is speciaal ontwikkeld voor studenten die iets extra’s uit de studie willen halen.
Het Honoursprogramma doe je naast je bachelorprogramma en is alleen weggelegd voor echte doorzetters. Het versterkt je ontwikkeling in het vakgebied door middel van projecten op het gebied van innovatie en toegepast onderzoek. Rond jij als 'excellent student' dit programma succesvol af dan krijg je op je diploma de eervolle vermelding 'Honours Degree'.
Onderwijsvorm
Hoe is het onderwijs ingericht?- Praktijk
- Theorie
- Keuzeruimte
- Begeleiding
- Praktijk
- Theorie
- Keuzeruimte
- Begeleiding
- Praktijk
- Theorie
- Keuzeruimte
- Begeleiding
- Praktijk
- Theorie
- Keuzeruimte
- Begeleiding
Na je studie
Wat kun je doen na de opleiding?Na je afstuderen
Gefeliciteerd! Je hebt je Bachelor of of Science (BSc) gehaald. Deze titel mag je achter je naam voeren. Je kunt er ook voor kiezen de titel Ingenieur (ing.) vóór je naam te zetten.
Ook ontvang je bij je diploma een diplomasupplement met een DS-label. Met dit Engelstalige document kun je de waarde van je diploma eenvoudiger aantonen in het buitenland bij de toelating tot een vervolgstudie of bij het vinden van een baan.
Heb je het Honoursprogramma gevolgd? Dan krijg je ook een honours degree, waarmee je je doorzettingsvermogen en extra kennis kunt aantonen.
Beroepen
Voor de planoloog of stedenbouwkundig ontwerper wordt het steeds belangrijker om goed te kunnen communiceren. Je werkt in complexe projecten samen met diverse partijen zoals architecten, adviseurs, projectontwikkelaars, gemeenten en burgers die allen een eigen belang hebben. Je weet om te gaan met maatschappelijke veranderingen en de diversiteit in bevolkingssamenstelling en je houdt rekening met de effecten van sociale media op locatiewensen van bedrijven. Je kunt goed omgaan met andere disciplines zoals bijvoorbeeld op het gebied van civieltechnische en financiële zaken. Dit alles weet je met goed onderbouwde plannen, ontwerpen en overtuigende presentaties ‘in kaart te brengen’. In Rotterdam en omgeving is er vraag naar professionals die de ruimte weten vorm te geven. Je vindt ze bij stedenbouwkundige bureaus, adviesbureaus, grote en kleine gemeenten, provincie en het Rijk, woningcorporaties, projectontwikkelaars en op vele andere werkplekken.
De differentiatie Ruimtelijke Ordening en Planologie van Hogeschool Rotterdam leidt je op tot stedenbouwkundig ontwerper én planoloog.
Doorstuderen
Na je bacheloropleiding kun je aan de Rotterdamse Academie van Bouwkunst van Hogeschool Rotterdam verder studeren in de masterrichting Stedenbouw. Je wordt dan opgeleid tot stedenbouwkundige. Afgestudeerden krijgen het diploma Master of Urbanism (M Urb). Ook kun je kiezen voor één van de masteropleidingen Planologie aan de universiteit Utrecht of Amsterdam of Stedenbouw van de TU Delft.