Opbouw
Hoe is de opleiding opgebouwd?Ons onderwijs
Bij onze opleidingen voelt iedereen zich welkom en hoort iedereen erbij. Studenten en docenten kennen elkaar en weten elkaar te vinden. De docenten doen er alles aan om je te begeleiden bij je studie op een manier die bij jou past. Dit vraagt van jou betrokkenheid en een actieve inzet. Samen maken we het onderwijs.
Hierbij besteden we onder andere aandacht aan je:
- kennisbasis van het beroep
- handelen in de beroepspraktijk
- eigen professionele identiteit
- persoonlijke ontwikkeling
Al deze elementen komen steeds aan bod tijdens de opleiding. Studenten (en medewerkers) hebben invloed op de manier waarop dit gebeurt in medezeggenschapsraden.
Bij de start van je studie ligt de nadruk op het ontwikkelen van kennis en vaardigheden, maar ook de praktijk komt meteen al aan bod. Je leert reële beroepsvraagstukken aan te pakken, in samenwerking met medestudenten, docenten, professionals uit de praktijk en praktijkgerichte onderzoekers. In het begin krijg je veel begeleiding van je docenten, later neem je steeds meer het heft in eigen handen. Tijdens je studie leer je jezelf steeds beter kennen en ontdek je wat jouw unieke kwaliteiten zijn als beroepsbeoefenaar.
De studio: werken aan projecten
Je werkt in een projectteam in studio’s aan diverse Design Challenges van échte opdrachtgevers. Elke studio wordt begeleid door docenten die je leren ontdekken wat je nodig hebt in het ontwerpproces, bijvoorbeeld aan kennis, onderzoeks- en creatieve methoden. Binnen de studio spelen workshops en labs een grote rol voor het opdoen van vakkennis. Tijdens het ontwerpen word je als team en individuele student uitgedaagd. Ook raak je vertrouwd met hoe het er in de praktijk aan toegaat.
Het eerste jaar
Het eerste jaar bestaat uit de volgende onderdelen:
Tijdens de introductieweek maak je uitgebreid kennis met je medestudenten, docenten en de opleiding. Je formeert tijdens de introductieweek zelf je projectteam waarmee je in de studio gaat samenwerken aan de eerste Design Challenge.
Het eerste jaar bij CMD staat in het teken van kennismaken en het leren kennen van de brede basis van het digitale ontwerpvak. Het studiejaar is opgedeeld in vier kwartalen, waarin je in jouw eigen studio werkt aan een realistisch vraagstuk voor een echte opdrachtgever met je projectteam. Spannend, maar dit doe je gelukkig (bijna) altijd in teamverband. En elke week krijg je daarbij kennissessies met de ins en outs van het vakgebied.
Daarnaast volg je Design Theory. Hierin staat theorie centraal die niet vanzelfsprekend aan bod komt tijdens het werken in de studio. Wat moet je weten als ontwerper? Deze verdiepende achtergrondinformatie helpt je de Design Challenge en het ontwerpvak in perspectief te plaatsen. Design Theory bestaat uit hoor- en werkcolleges. Met wat behandeld wordt in de hoorcolleges ga je aan de slag in het werkcollege. Design Theory vereist een hoge mate van zelfstudie.
In het eerste jaar ga je vaardigheden leren die je als CMD’er nodig hebt. Tijdens het vak Design Skills trainen we je in het ontwikkelen van je visuele communicatiekracht. Je leert hoe je als ontwerper met beeld kunt communiceren en je leert hoe je op een eenvoudige maar doeltreffende wijze situaties kunt verbeelden en patronen en verbanden inzichtelijk kunt maken. Ook oefen je met het toepassen van de belangrijkste esthetische basisprincipes. Daarnaast besteden we aandacht aan het werken met belangrijke design tools (zoals Figma) en leer je hoe je eenvoudige prototypes kunt bouwen. Hierbij maak je gebruik van technieken als generatieve AI, Micro:bit of HTML/CSS. De geleerde vaardigheden kun je direct toepassen in de Design Challenges en in de opdrachten waaraan je met je projectteam werkt in de studio’s.
Als CMD-er ben je startend professional en ontwikkel je een portfolio waarin je jezelf als ontwerper aan de hand van voorbeelden van je werk profileert. Met een selectie van je werk (showcases) presenteer je jezelf aan de buitenwereld: eerst in je directe omgeving in het eerste jaar, maar later, als je bijvoorbeeld solliciteert voor een stage, aan ontwerpbureaus en opdrachtgevers.
De Personal Challenge is dé manier om zoveel mogelijk uit je opleiding te halen. Je volgt een cursus uit het HR-brede keuzeaanbod die bijdraagt aan jouw unieke profilering en ontwikkeling als persoon én ontwerper. Er zijn vier Personal Challenges in het eerste jaar.
Na het eerste jaar
Het tweede jaar
In het tweede jaar ga je echt de diepte in. De projecten worden groter, je leert meer vaardigheden en je ontdekt steeds beter wie jij bent als ontwerper. Je leert ook hoe je de wensen van de opdrachtgever en de behoeften van de doelgroep met elkaar in balans brengt. En je bereidt je stap voor stap voor op de stage in het derde jaar.
In het tweede jaar werk je met je team intensief samen aan twee toffe projecten voor echte opdrachtgevers uit de regio. Denk dan aan een inclusieve app voor het Dordrechts Museum of een interactieve VR-ervaring voor het Erasmus MC. Twee actuele en inspirerende thema’s staan centraal: digitale toegankelijkheid en experimenteren met immersieve technieken. Tijdens wekelijkse workshops van vakexperts werk je aan je ontwerpskills, zoals het maken van sterke visuals, animaties en het vertellen van een overtuigend verhaal. Alles wat je leert, pas je meteen toe in je project. Aan het einde van het semester presenteer je je ontwerpen op een expositie voor werkveld, voor opdrachtgevers, docenten en medestudenten.
Naast de praktijk leer je ook de theorie achter ontwerpen. Tijdens Design Theory krijg je hoorcolleges en werkcolleges over onderwerpen zoals technologie, ethiek, privacy en inclusief ontwerpen. Je praat erover met anderen en onderzoekt hoe jij als ontwerper bewuste keuzes maakt. Professionals uit het vakgebied komen vertellen over de nieuwste technologieën en methodieken, over ontwerpen met AI, data en sensorische input –zodat jij als ontwerper klaar bent voor wat er gaat komen.
In het tweede jaar werk je verder aan je portfoliowebsite waarin je je werk laat zien en wie jij bent als ontwerper. Je leert dit jaar jezelf en je werk steeds beter kennen en ontdekt hoe je jouw kwaliteiten het sterkst naar voren laat komen. Je wordt voorbereid om jezelf en je werk overtuigend te presenteren om straks een stageplek te vinden die echt bij jou past. Je werkt de hele opleiding aan je portfoliowebsite, zodat je na je afstuderen direct kunt solliciteren op een baan!
De Personal Challenge is dé manier om zoveel mogelijk uit je opleiding te halen. Je volgt een cursus uit het HR-brede keuzeaanbod die bijdraagt aan jouw unieke profilering en ontwikkeling als persoon én ontwerper. Er zijn twee Personal Challenges in het tweede jaar.
In het derde jaar loop je één semester stage en volg je een heel semester één van vraagstukken in de tracks van semester 6 bij CMD of je kiest voor het opleidingsoverstijgende programma waarin je ook met studenten van andere opleidingen werkt of internationale ervaring opdoet.
Keuze en begeleiding
Keuze
Tijdens je opleiding kun je kiezen uit zo'n driehonderd (hogeschoolbrede) keuzevakken. Dit biedt de kans om over de grenzen van je eigen opleiding heen te kijken en om invulling te geven aan je specifieke leerbehoeften. Afhankelijk van je opleiding kun je zelf een stageplek uitzoeken. Via een minor in de hoofdfase van je studie kies je een bepaald profiel waarmee je jezelf kunt onderscheiden. Ook de afstudeeropdracht die je kiest, geeft een persoonlijke inkleuring aan je opleiding.
Begeleiding
Iedere student is uniek en heeft zijn eigen ideeën over wat hij in zijn studie wil bereiken. In onze begeleiding maken we je bewust van je capaciteiten, kansen en uitdagingen. Soms blijkt tijdens of al vóór de opleiding dat je moeite hebt met een bepaald vak. Dan is het nuttig je kennis hiervan bij te spijkeren. Als student krijg je een coach (docent) die je begeleidt en de studievoortgang in de gaten houdt. Ook kun je een peercoach krijgen: een ouderejaarsstudent die een jongerejaars begeleidt.
Studeren met een functiebeperking
Heb je een functiebeperking en heb je daarvoor aanpassingen of voorzieningen nodig, dan bieden we daarvoor verschillende mogelijkheden.
Stage lopen
In het derde jaar van de opleiding ga je op stage om ervaring op te doen in de beroepspraktijk. Dit kan je zowel in Nederland of in het buitenland doen.
Je draait vijf maanden mee in een organisatie en wordt begeleid binnen door een ervaren UX/UI -designer, (digital) product designer of ontwerper die je meeneemt in de verschillende fasen van het ontwerpproces.
Tijdens je stage krijg je dus de kans om jezelf verder te ontwikkelen als ontwerper. Deze ervaring helpt je om jezelf beter te profileren in het werkveld. Je ervaart tijdens stage wat het ‘vak’ inhoudt en ontdekt ook welke rol jij als ontwerper in de toekomst zou willen spelen.
Minors
In jaar 4, de laatste fase van je opleiding verdiep je je door middel van een minor in je vakgebied of je verbreedt je kennis in een door jou gewenste richting. De onderstaande minors geven een beeld van het type minor dat je kunt verwachten.
Ervaringen zijn een complex samenspel van wat we voelen, denken en doen als reactie op onze omgeving. Denk aan je laatste museumbezoek, waarbij een interactieve tentoonstelling je misschien inspireerde om anders naar een bepaald onderwerp te kijken. Die keer dat je een OV-fiets huurde en werd verrast door hoe soepel het inchecken ging. Of toen je online een vakantiehuisje boekte en je door de verschillende vakantietips al helemaal in vakantiestemming kwam.
Tijdens de minor Experience Design (XD) leer je als ontwerper hoe je interactieve producten, diensten, omgevingen en situaties vormgeeft die positieve en betekenisvolle ervaringen creëren voor mens en natuur. De minor sluit nauw aan op de praktijk: we werken met realistische ontwerpopgaven voor echte opdrachtgevers en je krijgt de vrijheid om je eigen ontwerpproces te bepalen. Je bepaalt zelf hoe je onderzoek, ideeontwikkeling en creatie in balans brengt. Soms vind je snel oplossingen en kun je je richten op vernieuwende ideeën. Andere keren vraagt een opdracht om dieper te graven en eerst nieuwe perspectieven te ontdekken.
Binnen thema’s zoals screen, spatial, touch en sound design dagen we je uit om te experimenteren en te leren door te doen. Dit proces helpt je te ontdekken wat werkt – zowel in je ontwerpen als in je ontwikkeling als ontwerper. Iteratief werken staat centraal: je test en verfijnt je ideeën continu. Zo kijk je verder dan de voor de hand liggende oplossingen, verken je nieuwe mogelijkheden en ontdek je hoe ontwerp echt een positieve impact kan maken.
Durf jij het aan om een betekenisvolle innovatie te ontwerpen voor één miljard mensen? In deze internationaal toegankelijke, Engelstalige minor gebruik je je creatieve denkvermogen en vaardigheden om radicale designoplossingen te ontwerpen. In een transformatief programma, met thematische weken over bijvoorbeeld Speculatief Trendwatchen, Cross Cultureel Ontwerpen, Menselijk Gedrag en Business Modelling, zul je alle kennis opdoen die je nodig hebt om échte veranderingen te ontwerpen. Er zijn zoveel mogelijkheden te ontdekken en realiseerbaar door deze uitdaging aan te gaan!
In dit één semester durende programma, doe je een beroep op logica, je verbeelding, creativiteit, intuïtie en systematisch redeneren om de mogelijkheden van wat zou kunnen zijn, te verkennen. Je gaat innovaties ontwerpen die mogelijk een flink deel van de wereld ten goede komen. Je leert Design Thinking methodes en process skills die essentieel zijn voor echte innovatie. Je krijgt diepgaande inzichten over gebruikers en relevante belanghebbenden, leert problemen definiëren en reframen om oplossingen of alternatieve benaderingen te genereren die effectiever zijn dan de bestaande. Deze minor daagt je uit om de volgende stap te zetten van 'problem solving design’ naar ‘sense making design’ (Bannon, Kolko).
De internationale scope van deze minor (gemiddeld de helft van de studenten in deze minor komt uit het buitenland) maakt dat je leert hoe je rekening moet houden met cultuurverschillen in een internationale context.
Student van andere hogeschool?
Ben je student bij een andere hogeschool en wil je een minor bij Hogeschool Rotterdam volgen? Bekijk je mogelijkheden op Kiesopmaat.nl. De minors van Hogeschool Rotterdam duren een half jaar (september - februari) en leveren 30 EC (studiepunten) op.
Opleidingsoverstijgend programma
Opleidingsoverstijgend programma - ‘Een slimme en sociale stad: maak ’t samen’
Wil jij het verschil maken op thema’s zoals: duurzaamheid, zorg, inclusie en digitalisering? Dan kun je in het derde jaar kiezen voor ons opleidingsoverstijgend programma: ‘Een slimme en sociale stad: maak ’t samen’
Wat ga je doen tijdens het programma?
Tijdens het opleidingsoverstijgende programma ga je samen met studenten van andere opleidingen aan de slag met een actueel maatschappelijk vraagstuk. Door gebruik te maken van elkaars kennis, talenten en perspectieven kan je tot andere, completere ideeën en oplossingen komen. Je leert van en met elkaar en weet veel beter wat realistische en haalbare oplossingen zijn. Je draagt vanuit jouw eigen expertise bij aan een toekomstbestendige samenleving én aan jouw eigen toekomst.
Steeds meer organisaties zijn opzoek naar professionals die vanuit verschillende perspectieven naar een vraagstuk kan kijken, iemand die gemakkelijk kan schakelen en die de taal van andere disciplines spreekt om tot de meest betekenisvolle ideeën te komen.
Hoe ziet het programma eruit?
Tijdens het programma ‘Een slimme en sociale stad: maak ’t samen’ werk je in een team aan een opdracht die in het teken staan van verantwoorde digitale innovatie: hoe kan digitale technologie op een verantwoorde manier bijdragen aan het verbeteren van de sociale leefkwaliteit van mensen?
In 20 weken werk je toe naar het opleveren van een concreet eindproduct, waarbij iedere student vanuit zijn of haar opleiding medeverantwoordelijk is voor het eindresultaat. Je doet dit onder begeleiding van een docent die jou wekelijks ziet en begeleidt in dit leerzame proces.
Ook vinden er wekelijks workshops, verbredende en verdiepende (inspiratie)colleges of gastlessen plaats die het team voorzien van de benodigde kennis, vaardigheden en mindset om tot een betekenisvol eindproduct te komen.
Wil je meer weten? Stuur ons dan een e-mail via slimmesocialestad@hr.nl
Afstuderen
Het afstuderen (Graduation Project) is het sluitstuk van de opleiding. Afstuderen bij CMD is een ‘bachelor meesterproef’ waarin alle competenties integraal worden getoetst. Het afstuderen duurt één semester.
Tijdens het afstuderen laat je zien dat je alle kennis en vaardigheden die je gedurende de studie hebt opgedaan, kan toepassen in een praktijksituatie. Je toont aan dat je zelfstandig een ontwerpopdracht kan uitvoeren bij een bedrijf of organisatie, waarbij de gebruiker centraal staat.
Je kunt afstuderen in Nederland, maar natuurlijk ook in het buitenland.
Internationale mogelijkheden
In alle leerjaren ga je kennis opdoen over ontwerpen met culturele diversiteit, inclusiviteit en toegankelijkheid en de internationale dimensies van het vakgebied. We bereiden met deze internationale oriëntatie onze studenten voor op een vakgebied dat net zo goed lokaal verbindingen leggen als internationaal samenwerken vraagt. Toekomstige ontwerpers moeten kunnen inspelen op veranderingen en vernieuwingen in de digitale wereld waar veel culturen samenkomen.
Als je nog meer verdieping zoekt of een internationale carrière ambieert, dan bereidt de opleiding je hier ook op voor! Je kunt een deel van je studie in het buitenland doorbrengen, bijvoorbeeld tijdens je stageperiode of voor een minor. Deelname aan een kortlopend programma is in alle leerjaren mogelijk, net als het meegaan op studiereis.
Kortlopende programma’s of een deel van je studie in het buitenland?
Wil je actief ervaring opdoen met wereldwijde ontwerppraktijken? Dan kan dat in een van de internationale Design Challenge projecten in het derde jaar, in kortlopende Blended Intensive Programmes (BIPs) in alle leerjaren of in een van de studiereizen (o.a. naar Berlijn). Je kunt ook een deel van je opleiding in het buitenland volgen, bijvoorbeeld voor stage, een uitwisselingsprogramma of voor je afstudeerproject. Superinteressant voor elke ontwerper of als je een internationale carrière ambieert!
Stagelopen in het buitenland is een enorme ervaring! Je verbetert je taal-skills, doet intensieve werkervaring op en leert jezelf en een cultuur vanuit een geheel nieuw perspectief kennen. Je laat zien dat je lef hebt en verder kijkt. Mooi op je CV! CMD’ers lopen de laatste jaren stage in Australië, België, China, Spanje, Denemarken, Duitsland, Indonesië, Mexico, Nederlandse Antillen, Nieuw-Zeeland en Zweden. Ben je van plan om in het buitenland stage te lopen, begin dan ruim op tijd met de voorbereidingen. Je kunt voor landen binnen Europa een Erasmus+ beurs aanvragen, voor landen buiten Europa een Explorer beurs. Bij vragen kun je contact opnemen met Judith Hauke. Judith Hauke.
In jaar vier heb je als CMD-student de mogelijkheid om als uitwisselingsstudent bij één van onze partners een half jaar lang te gaan studeren. In tegenstelling tot het Nederlandse onderwijsstelsel kies je dan geen minor (dus een verdiepend project), maar je schrijft je in voor een aantal vakken bij de partnerschool. Het collegegeld betaal je in Nederland, de studiepunten behaal je bij onze partners. Ben je van plan om in het buitenland te gaan studeren, begin dan ruim op tijd met je voorbereidingen. Een aantal partners eist naast een digitaal portfolio ook een analoog portfolio. Engels is vaak de voertaal maar inschrijven voor een taalcursus (afhankelijk van de bestemming) kan nooit kwaad. Bij vragen rondom een studie in het buitenland neem contact op met Saskia Best of Judith Hauke.
De kers op de taart van je studie is je afstudeerproject. Je laat zien dat je een volwaardig ontwerper bent en kiest een geschikt ontwerpvraagstuk. En: waarom zou jij je ‘CMD Rotterdam view’ niet inzetten in een andere culturele context? Afstuderen in het buitenland vergt veel energie en discipline, maar kan je carrière ook een flinke “push” geven. Wellicht is het je startpunt voor een carrière in Barcelona, Berlijn of Kopenhagen? Of je laatste kans om nog één keer naar het buitenland te gaan voordat jij je loopbaan in Nederland start.
Vakken
Een indicatie van de vakken die je kunt verwachten
Semester 1
- Design Challenge 1 & 2
- Portfolio jaar 1
- Design Theory 1 & 2
-
Personal Challenge 1
Personal Challenge 1
De Personal Challenge is de manier om zoveel mogelijk uit je opleiding te halen, door middel van een persoonlijke uitdaging. Je gaat dus iets doen wat specifiek voor jou relevant is in de ontwikkeling van je competenties.
Er zijn vier Personal Challenges in het eerste jaar, waarmee je acht studiepunten kunt behalen.
Binnen Personal Challenge 1 zullen alle studenten de cursus 'Tools for Design' volgen, waarin zij verschillende software-skills ontwikkelen die gebruikt zullen worden tijdens de verschillende projecten. -
Personal Challenge 2
Personal Challenge 2
Heb je voor de nulmeting Nederlands en Engels een voldoende behaald dan kun je in de Personal Challenge 2 nog meer uit je opleiding halen door middel van persoonlijke uitdaging. Je gaat dan iets doen wat specifiek voor jou relevant is in de ontwikkeling van je competenties.
Er zijn drie typen Personal Challenges:
- HR-keuzemodulen, het aanbod keuzevakken van Hogeschool Rotterdam.
- CMD-keuzemodulen, gericht op CMD-studenten.
- Zelfbepaalde opgave, die bijdraagt aan jouw leerproces en ontwikkeling.
Semester 2
- Design Challenge 3 & 4
- Portfolio jaar 1
- Design Theory 3 & 4
-
Personal Challenge 3 & 4
Personal Challenge 3 & 4
Heb je voor de nulmeting Nederlands en Engels een voldoende behaald dan kun je in de Personal Challenge 2 nog meer uit je opleiding halen, door middel van een persoonlijke uitdaging. Je gaat dan iets doen wat specifiek voor jou relevant is in de ontwikkeling van je competenties.
Er zijn drie typen Personal Challenges:
- HR-keuzemodulen, het aanbod keuzevakken van Hogeschool Rotterdam.
- CMD-keuzemodulen, gericht op CMD-studenten.
- Zelfbepaalde opgave, die bijdraagt aan jouw leerproces en ontwikkeling.
Semester 1
- Design Challenge 5 a & b
- Design Theory 5 a & b
- Portfolio jaar 2
- Personal Challenge 5
Semester 2
- Design Challenge 6 a & b
- Design Theory 6 a & b
- Portfolio jaar 2
- Personal Challenge 6
Semester 1
-
Stage
Stage
Je loopt een stage bij een ontwerpbureau, dat kan ook in het buitenland.
Je bent al gewend in teams te werken en in verschillende teamrollen te functioneren. De vaardigheden en inzichten die je hebt opgedaan in de Design Challenges in jaar 1 en 2 helpen je om het ontwerpvak verder uit te diepen en jezelf beter te leren kennen in de beroepspraktijk.
Semester 2
-
Opleidingsoverstijgend programma
Opleidingsoverstijgend programma
Tijdens het opleidingsoverstijgende programma ga je samen met studenten van andere opleidingen aan de slag met een actueel maatschappelijk vraagstuk. Door gebruik te maken van elkaars kennis, talenten en perspectieven kan je tot andere, completere ideeën en oplossingen komen. Je leert van en met elkaar en weet veel beter wat realistische en haalbare oplossingen zijn. Je draagt vanuit jouw eigen expertise bij aan een toekomstbestendige samenleving én aan jouw eigen toekomst.
Tijdens het programma ‘Een slimme en sociale stad: maak ’t samen’ werk je in een team aan een opdracht die in het teken staan van verantwoorde digitale innovatie: hoe kan digitale technologie op een verantwoorde manier bijdragen aan het verbeteren van de sociale leefkwaliteit van mensen?
In 20 weken werk je toe naar het opleveren van een concreet eindproduct, waarbij iedere student vanuit zijn of haar opleiding medeverantwoordelijk is voor het eindresultaat. Je doet dit onder begeleiding van een docent die jou wekelijks ziet en begeleidt in dit leerzame proces.
Ook vinden er wekelijks workshops, verbredende en verdiepende (inspiratie)colleges of gastlessen plaats die het team voorzien van de benodigde kennis, vaardigheden en mindset om tot een betekenisvol eindproduct te komen.
Semester 1
- Minor
Semester 2
- Graduation project
Onderwijsvorm
Hoe is het onderwijs ingericht?Na je studie
Wat kun je doen na de opleiding?Na je afstuderen
Gefeliciteerd! Je hebt je Bachelor of Science (BSc) gehaald. Deze titel mag je achter je naam voeren. Je kunt er ook voor kiezen om de titel Ingenieur (ing.) vóór je naam te zetten.
Beroepen
CMD'ers studeren af als designer van interactieve media
Als designer zorg je ervoor dat informatie en functies overzichtelijk en aantrekkelijk worden overgebracht aan de gebruiker. Je onderzoekt wat de gebruiker nodig heeft en ontwerpt screens, beeld, teksten, buttons, en menu's en zorgt dat de verschillende schermen één logisch samenhangend geheel vormen. Je bent niet alleen met websites bezig, maar ook met andere interactieve media als mobiele telefoons, automaten, applicaties (apps), widgets, games en de omgeving.
Hieronder vind je een aantal voorbeelden van functies:
Als User Experience (UX) Designer ben je verantwoordelijk voor het creëren van een optimale gebruikerservaring voor digitale producten en services.
Een UX Designer doet onderzoek naar de gebruikers en hun gedrag en gebruikt deze informatie om ontwerpbeslissingen te nemen die de ervaring van gebruikers verbetert. Dit omvat het maken van prototypes en het testen van deze prototypes om feedback te maken en het ontwerp te verfijnen.
Een UX Designer werkt daarbij ook samen met andere disciplines, zoals grafisch ontwerpers, developers en ‘product owners’. Zo wordt ervoor gezorgd dat het ontwerp ook voldoet aan de technische vereisten en de bedrijfsdoelstellingen. Daarnaast wordt de rol van UX Designer ook regelmatig gecombineerd met de rol van UI (User Interface) Designer.
In tegenstelling tot de UX Designer die zich richt op gehele gebruikerservaring, is de User Interface (UI) Designer verantwoordelijk voor het ontwerpen van de visuele aspecten van een digitaal product of service. Daarbij kun je denken aan knoppen, iconen, lay-outs, typografie en kleuren. Een UI Designer houdt daarbij rekening met de merkidentiteit en de stijlgids van het bedrijf.
Ook een UI Designer werkt vaak samen met andere disciplines, zoals UX Designers, grafisch ontwerpers en developers. Daarnaast wordt de rol van de UI Designer regelmatig gecombineerd met rol van UX Designer. Je bent dan een 'UX/UI Designer'.
Een (Digital) Product Designer is verantwoordelijk voor het ontwerpen van een digitaal product of service van begin tot eind. Een Product Designer ontwerpt zowel de gebruikerservaring als het visuele design, maar werkt ook aan de functionaliteiten en de technische implementatie van het product. Daarvoor werkt de (Digital) Product Designer ook nauw samen met andere disciplines zoals UX Designers, UI Designers, developers en 'product owners'.
Praktische informatie
De belangrijke informatie op een rijAanmelden voor de opleiding
Wil je in september starten met je opleiding? Meld je dan uiterlijk 31 juli aan. Aanmelden loopt via Studielink. Na aanmelding nodigt de opleiding je uit voor een studiekeuzecheck.
Je aanmelden voor deze studie gaat gemakkelijk in drie stappen:
- Om je aan te melden, moet je beschikken over een DigiD. Heb je nog geen DigiD? Vraag deze dan nu aan. De aanvraag van DigiD duurt ongeveer een week.
- Meld je aan via Studielink.
- Om je toelating af te ronden, moet je uiterlijk 31 augustus aan alle toelatingsvoorwaarden voldoen, inclusief de betalingsverplichting van het collegegeld.