Menu
    English

    Zelfregulerend leren in het hoger onderwijs

    Publicatiedatum: 31 augustus 2022

    In staat zijn om te ‘leren leren’ vergroot de studiekansen van studenten in het hoger onderwijs. Aandacht hiervoor helpt hen bovendien voor te bereiden op een leven lang leren in een kennissamenleving waarin grenzen tussen traditionele beroepsgroepen vervagen, werk in toenemende mate veelzijdiger en multidisciplinair wordt en er meer dan ooit van baan wordt gewisseld.

    Over het project

    Introductie

    In staat zijn om te ‘leren leren’ vergroot de studiekansen van studenten in het hoger onderwijs. Aandacht hiervoor helpt hen bovendien voor te bereiden op een leven lang leren in een kennissamenleving waarin grenzen tussen traditionele beroepsgroepen vervagen, werk in toenemende mate veelzijdiger en multidisciplinair wordt en er meer dan ooit van baan wordt gewisseld (Ministerie van Economische Zaken, 2019). Hierdoor is het leren reguleren van leeractiviteiten een belangrijk overlevingsinstrument geworden in het hoger onderwijs (Bjork et al., 2013). Zelfregulerend leren houdt in dat studenten zelf initiatieven ondernemen, doorzettingsvermogen tonen en adaptief het eigen leerproces vormgeven om hun doelen te realiseren.

    Projectbeschrijving

    Het projectteam heeft allereerst onderzoek gedaan naar de huidige stand van zaken omtrent het bevorderen van zelfregulerend leren. Op basis daarvan is een leergang ontwikkeld om bekend is uit wetenschappelijk onderzoek concreet te vertalen naar de onderwijspraktijk. In de leergang Zelfregulerend leren worden docenten uit allerlei opleidingen van Hogeschool Rotterdam opgeleid tot Teacher Leader. Onder begeleiding vertalen de Teacher Leaders wetenschappelijke inzichten over Zelfregulerend Leren en de rol van de docent daarbij richting hun eigen opleidingen en nemen het hele opleidingsteam mee aan de hand van Teacher Study Groups.

    Uiteindelijk is het doel om de aandacht voor zelfregulerend leren structureel te verankeren in de lessen van onze (toekomstige) docenten. Het onderzoeksproject vindt niet alleen plaats binnen de hogeschool, maar ook binnen het project Mentoren op Zuid en binnen het voortgezet onderwijs.

    Samenwerkingen

    Docenten van de opleidingen Fysiotherapie, Facility Management, Automotive, Ad Management en verschillende lerarenopleidingen.

    Publicaties/producten

    Projectfeiten

     

     

     

     

     

    Lectoraat

    Lectoraat Leren

    Thema

    Optimalisering leerprocessen 

    Medewerkers betrokken bij dit project

    Inloggen