Menu
    English

    Handboek Curriculum voor Pedagogische Professionaliteit

    Theorie en praktijk van een curriculum Pedagogische Professionaliteit in lerarenopleidingen

    In het Handboek Curriculum voor Pedagogische Professionaliteit worden kennis, inzichten en praktijkervaringen gebundeld van het lectoraat Pedagogische Professionaliteit van Leraren, en haar partners. De oorspronkelijke uitwerking van pedagogische professionaliteit zoals Van Kan (2021) uiteenzette bij aanvang van het lectoraat is doorontwikkeld, verfijnd en op uiteenlopende wijzen in de praktijk uitgeprobeerd. De hierbij ontwikkelde inzichten, werkwijzen, voorbeelden en materialen worden beschikbaar gesteld voor lerarenopleidingen die ook werk willen maken van pedagogische professionaliteit.

    Pedagogiek wordt steeds smaller opgevat en heeft alleen nog van doen met de kwaliteit van de leraar-leerling relatie en het borgen van een veilig klasklimaat (Wieldraaijer, Ris, Van Kan, 2025).

    Echter, de normatieve pedagogische traditie gaat niet alleen over de intrinsieke kwaliteit van de leraar-leerling relatie maar juist ook over de gerichtheid van die relatie; namelijk het inleiden van jongeren in een wereld, hen hierin welkom heten en hen aan te moedigen daar zelf iemand te zijn (Vlieghe; 2024; Biesta, 2018; Dohmen, 2023; Meirieu, 2017; Masschelein & Simons, 2017; Imelman, 1995). De pedagogische vraag is vervolgens in welke werelden we jongeren willen inleiden en waarom, en wat is dan belangrijk in hoe leraren en leerlingen zich tot elkaar verhouden, en hoeveel ruimte geven we jongeren om zelf een bepaalde wereld te verkennen en waarom eigenlijk?

    Om leraren toe te rusten deze pedagogische vragen te stellen en gezamenlijk op zoek te gaan naar antwoorden op deze vragen kan niet worden volstaan met enkel kennis van de doelgroep of het bekwamen van leraren in het managen van een klas. De onderwijspraktijk vraagt van leraren zich continu te verhouden tot taaie pedagogische vragen die geen standaardantwoorden kennen en te maken hebben met het recht doen aan de strijdige belangen van leerlingen, en het wegen van deze belangen met hulp van ideeën over goed onderwijs, om uiteindelijk pedagogisch verantwoord te kunnen handelen. Hierin ligt het hart van pedagogisch professionaliteit.

    Pedagogische professionaliteit bestaat uit 3 componenten: pedagogisch bewust zijn (welke belangen spelen er in een situatie, voor wie), pedagogisch legitimeren (welke idealen acht ik van belang en zijn richtinggevend), en pedagogisch handelen (welk handelen volgt uit analyse en vergelijking van belangen, ten opzichte van idealen of gewenste situatie). Om pedagogiek weer meer te laten zijn dan kennis over het kind of het beteugelen van het gedrag van leerlingen is een curriculum nodig dat de volle betekenis van de pedagogiek voor de dagelijkse onderwijspraktijk aan leraren ontsluit. Het lectoraat heeft pedagogische professionaliteit op uiteenlopende wijze praktisch vormgegeven en in de praktijk gebracht en deelt nu de opbrengsten hiervan ten einde een bredere, normatief pedagogische ontwikkeling te ondersteunen in alle lerarenopleidingen.

    Over het project

    "We zijn in de lerarenopleidingen verleerd wat het betekent om pedagogische vragen te stellen aan de dagelijkse onderwijspraktijk."

    Projectfeiten



    Looptijd

    2024-2026


    Financiering

    Kenniscentrum Talentontwikkeling


    Lectoraat

    Pedagogische professionaliteit van leraren

    Medewerkers betrokken bij dit project

    Coleta Valkenburg, lerarenopleider Hogeschool Rotterdam

    Maaike Nap, onderzoeker en lerarenopleider, Hogeschool Arnhem Nijmegen

    Fedor de Beer, hoofddocent master pedagogiek en lerarenopleider, Hogeschool Arnhem Nijmegen

    Inloggen