Samen met lector Ellen Klatter en pedagoog/onderzoeker Wouter Pols werkt Monique aan het project Pedagogische Empowerment in het middelbaar beroepsonderwijs: een onderzoeks- en begeleidingstraject gericht op docenten in het middelbaar beroepsonderwijs. Het gaat hierbij om de pedagogische cultuur en de pedagogische houding van de leraren in het beroepsonderwijs. Monique neemt deel aan Werkverband Beroepsonderwijs en begeleidt de leergang Beroepspedagogiek met John Schobben. Daarnaast begeleidt zij de trajecten Verdiepende Pedagogiek binnen HR Academie en initieert zij de PLG Pedagogiek i.s.m. met lector Carlos van Kan, hoofddocenten Pedagogiek en Didactiek en docenten Verdiepende Pedagogiek en leergang Beroepspedagogiek.
Monique was programmaleider Excellent Onderwijs bij het Expertisecentrum Maatschappelijke Innovatie van Hogeschool Rotterdam en ze was betrokken bij de Master Leren en Innoveren van de hogeschool. Met voormalig lector Piet Boekhoud begeleidde zij docententeams van verschillende ROC’s in het land. Doel: bewustwording van hun pedagogische kwaliteit en werken aan een pedagogisch klimaat.
Voor haar loopbaan bij Hogeschool Rotterdam was Monique docent, medewerker en coördinator bij verschillende organisaties in de kunst- en cultuursector.
In de media
- ‘Onderwijs is ingrijpen in het leven van een ander. Verdiep je hierin’
- In gesprek met Monique van den Heuvel
- Over pandemisch onderwijs: ‘De reden dat ik voor het leraarschap heb gekozen, ben ik kwijt.’
- Klasse-Gesprek: de onmiddellijkheid van het leraarschap
- Docenten na leertraject Verdiepende Pedagogiek: “We zijn nu bewust bekwaam”
- ‘Onderwijs is ingrijpen in het leven van een ander. Verdiep je hierin’
- De pedagogische verlegenheid achter je laten