Menu
    English

    Student voice

    In het experiment Student Voice kregen studenten de lead om Hogeschool Rotterdam inclusiever te maken. Docenten van verschillende instituten werkten hierin samen. Zij vroegen de studenten om een interventie te ontwikkelen voor hun docenten of andere stakeholders, waarmee zij een aspect van het onderwijs of leeromgeving op Hogeschool Rotterdam inclusiever zouden maken. Dit vanuit de basisgedachte dat de student de best aangewezen persoon is om te vertellen wat er momenteel nog niet goed gaat en wat er beter kan. De ervaringen van de studenten stonden dus centraal.

    Het experiment bleek een groot succes! Lees hier de quotes van deelnemende studenten. Het experiment was vormgegeven als een keuzevak, waarbij studenten studiepunten konden behalen. Alleen hoofdlijnen voor de invulling van de bijeenkomsten stonden vast. Docenten kozen in het begin heel bewust voor een open houding en participatieve werkvormen, waardoor studenten steeds meer vertrouwen kregen om zelf aan te geven wat ze nodig hadden.

    Na twee jaar experimenteren maakten de docenten en studenten hun opbrengsten zichtbaar in deze visual. Daarna is het keuzevak opgenomen in het reguliere portfolio van Hogeschool Rotterdam, met jaarlijks een Nederlandstalige en Engelstalige editie. Ook hebben na dit experiment steeds meer andere experimenten ook studenten betrokken, waardoor de stem van de student steeds meer ruimte krijgt bij het inclusiever maken van de leeromgeving.

    Tips & tools

    Om de stem van de student beter door te laten klinken in jouw onderwijs

    Contactpersonen: Marjolijn Schouten en Suzanne Fagel

    Inloggen