Soft Control Scan en Toolkit gelanceerd

Soft Control Congres op 3 oktober

06 oktober 2019

Tijdens het Soft Control Congres op 3 oktober heeft het onderzoeksteam de Soft Control Scan en Toolkit officieel gelanceerd. De scan stelt mkb-ondernemingen in staat om de mate waarin zij in soft control zijn te meten en biedt hen oplossingsrichtingen zich hierin te verbeteren.

Sinds 2015 hebben Hogeschool Rotterdam en Hogeschool van Amsterdam samengewerkt aan een onderzoek naar het gebruik en toepassing van soft controls bij het mkb. Het onderzoek heeft een scan en toolkit opgeleverd die tijdens het seminar officieel gelanceerd werden. Ook kwamen enkele mkb-ondernemers aan het woord, die hun ervaringen met het in soft control brengen delen.

De Soft Control Scan

De Soft Control Scan brengt in kaart in hoeverre een bedrijf op dit moment ‘in soft control is’. Soft controls zijn sturings- en beheersingsmaatregelen die erop gericht zijn om een gewenste cultuur bij medewerkers en het management te bevorderen. Deze maatregelen zijn, in tegenstelling tot regels, procedures en richtlijnen, de zogenoemde hard controls, lastig te concretiseren en te meten.

Om deze reden hebben Hogeschool Rotterdam en Hogeschool van Amsterdam een scan ontwikkeld die in kaart brengt in hoeverre een bedrijf of organisatie ‘in soft control is’ op het gebied van 5 dimensies: vertrouwen, ethisch handelen & integriteit, betrokkenheid, motivatie en zelfsturend handelen. Dit geeft inzicht in waar verbetermogelijkheden liggen voor een bedrijf of organisatie.

De scan kan door elk mkb-bedrijf ingevuld worden en is opgedeeld in twee versies waarvan één gericht is op de medewerkers en de andere op het management. Na het invullen ontvangt elke deelnemer een individuele rapportage. De manager ontvangt een geanonimiseerd groepsrapport zodat gezien kan worden hoe zijn of haar bedrijf scoort op de soft controls en waar verbeterpunten liggen.

De Soft Control Toolkit

In de bijbehorende toolkit zijn materialen te vinden om de werking van soft controls in het bedrijf te verbeterenIn filmpjes reiken een aantal ondernemers en medewerkers zelf oplossingen aan. Daarnaast helpen beslisbomen met oplossingsrichtingen en achtergrondinformatie geïnteresseerden op weg om de werking van soft controls in hun onderneming te verbeteren.

Dit onderzoek is mede mogelijk gemaakt door Regie-orgaan SIA en door intensieve samenwerking met mkb-ondernemingen, MKB-Rotterdam en Financials for Financials.

Lees hier meer over het onderzoeksproject Soft Controls

Is uw bedrijf in soft control? Vul hier de Soft Control Scan in.