Accelerators onmisbaar in succesvolle startup-economie

Boekpresentatie Peter Ester

27 november 2017

In een kleine setting presenteerde lector Human Capital & Business Innovation Peter Ester op vrijdag 24 november zijn nieuwe boek: ‘Accelerators in Silicon Valley; Building Successful Startups’ op Hogeschool Rotterdam. In dit boek beschrijft hij de kracht van accelerators en waarom zij zo belangrijk zijn voor startups.

De afgelopen jaren is het aantal accelerators in Silicon Valley fors toegenomen. Accelerators zijn grote bedrijven die startups als het ware adopteren en hen helpen marktrijp te worden. Voor dit boek onderzocht Peter Ester wat de reden is dat deze bedrijven hen zo graag willen helpen en hoe zij te werk gaan.

Een accelerator heeft volgens hem twee kerntaken; zij helpen startups te groeien en helpen hen op te schalen (scale up). “Een goede accelerator heeft toegang tot venture capital, maar ook tot smart capital zoals relaties, mentoren en kennis. Ze hebben een groot aantal coaches in huis. Doorgewinterde ondernemers die de klappen van de zweep kennen en hun kennis ter beschikking stellen.” De reden dat deze succesvolle ondernemers nieuwelingen op de markt willen helpen, komt volgens Peter door de diepgewortelde ondernemingscultuur. “Uit dankbaarheid geven ze Silicon Valley terug wat zij zelf ook hebben gekregen.”

Paneldiscussie

Na de presentatie vindt een paneldiscussie plaats onder leiding van programmadirecteur Arjen van Klink. Joeri van den Hoek (ondernemer en docent bij Hogeschool Rotterdam), Martin Luxemburg (Erasmus Centre for Entrepreneurship) en Evert Jaap Lugt (YES!Delft) zijn de panelleden die door Peter zijn uitgenodigd om hun visie op zijn boek te geven.

Het panel beaamt dat wij in Nederland nog veel van Silicon Valley kunnen leren, maar dat er ook al veel geleerd is. Martin Luxemburg licht toe: “Het aantal succesvolle startups in Nederland is enorm toegenomen”. Volgens hem is dit grotendeels toe te rekenen aan de veranderende startupcultuur in ons land. “Partijen weten elkaar meer en beter te vinden waardoor er meer succes behaald wordt”.

Eerder verschenen boeken

Al langere tijd doet lector Human Capital & Entrepreneurship Peter Ester onderzoek naar deze innovatieve regio in San Francisco en schreef hierover al meerdere boeken. Eerder publiceerde hij samen met oud-lector Arne Maas de boeken ‘Start me up in Silicon Valley’ (2014) en ‘Silicon Valley: Planet Startup’ (2016).