Menu English

Verbinding met onderwijs

Verbinding tussen onderwijs en praktijkgericht onderzoek

Het onderzoek draagt bij aan actuele, maatschappelijk relevante curricula, de ontwikkeling van studenten en de professionalisering van docenten op het terrein van onderzoek en beroepspraktijk.

Samenwerking onderwijs en Kenniscentrum Duurzame HavenStad

Samenwerking moet altijd plaatsvinden vanuit een win-winsituatie, juist ook in de samenwerking met het onderwijs. Het kenniscentrum heeft voordeel bij de inzet van studenten en docenten omdat we dan onze ambitie kunnen realiseren, het onderwijs heeft voordeel van de kennis van het kenniscentrum dat helpt om beter onderwijs te realiseren.

Kenniscentrum Duurzame HavenStad ziet in de opleidingen van Hogeschool Rotterdam een belangrijke partner om kennis die is ontwikkeld voor de praktijk via studenten breder uit te zetten in de praktijk. Kenniscentrum Duurzame HavenStad beschouwt studenten bovendien als belangrijke cultuurdragers voor toekomstige "vergroening" van de Rotterdamse regio. Het is dus voor ons van groot belang dat de studenten daar goed voor opgeleid worden zodat ze bij kunnen dragen aan de transitie naar een duurzame maatschappij. Wij willen daarom een bijdrage leveren aan het ontwikkelen van onderzoekstimulerende curricula met een "groene" inhoud zodat studenten met goede onderzoeksvaardigheden de arbeidsmarkt betreden. Wij zijn bovendien van mening dat integraal, interdisciplinair of op zijn minst multidisciplinair werken een vaardigheid is die HBO-studenten moeten beheersen als ze uit de opleiding komen.

Verbinding met het onderwijs

Verbinding tussen onderwijs en praktijkgericht onderzoek

Wij zien studenten als belangrijke toekomstige professionals voor de verduurzaming van de Rotterdamse regio. Via hen bereiken wij een belangrijk deel van onze impact op de maatschappij. Het is dus voor ons van groot belang dat de studenten daar goed voor opgeleid worden en toegang hebben tot de door ons met praktijkgericht onderzoek ontwikkelde kennis, zodat ze bij kunnen dragen aan de transitie naar een duurzame maatschappij.

 

 

Docenten zijn onze belangrijkste partners. Zij vormen de brug naar de studenten die na hun opleiding als HBO-professional het verschil in duurzaamheid kunnen maken. In onze verbinding met de opleidingen staat de docent-onderzoeker centraal. Wij willen samen met docenten onderzoek doen om nieuwe kennis te vergaren. Bovendien willen we met de inzet van docenten onze ambitie realiseren om zoveel mogelijk studenten te bereiken met relevante kennis over duurzaamheid. De opleidingen willen met de samenwerking kennis vergaren die het onderwijs versterkt, terwijl tegelijkertijd sprake is van professionalisering van de betrokken docent. Daarnaast is het voor de legitimiteit van het onderwijs belangrijk dat de hogeschool relevante professionals opleidt die al in hun opleiding voorbereid worden op de praktijkvraagstukken in hun vakgebied.

Wij richten ons voornamelijk op de instituten EAS, RMI en IGO. We stellen gezamenlijk doelen op het gebied van onderzoek en dragen bij aan het verrijken van het onderwijs via het aanbieden van een praktijkcontext. Een goed voorbeeld hiervan is het project ‘8 voor de renovatie-expert’.

Omdat we sterk hechten aan de verweving van onderwijs en onderzoek geven we prioriteit aan het starten van projecten vanuit het onderwijs. Op deze manier willen we borgen dat de inpassing in het curriculum beklijft en dat de impact op de student maximaal is.