Menu Zoeken English

Nederlands voor NT2 - Spreekvaardigheid

Kwartaal 2

Vakinhoud

Een goede spreekvaardigheid speelt een zeer grote rol bij het al dan niet hebben van studiesucces tijdens de (hbo)opleiding. Voor dit studiesucces is het belangrijk dat een student zijn spreekangst overwint. Dit keuzevak is erop gericht in een veilige omgeving spreekvaardigheid te oefenen. Daarnaast wordt er impliciet veel aandacht besteed aan de zwakke plekken op het gebied van schrijfvaardigheid. Studenten krijgen individuele feedback van de docent op schrijfvaardigheidsproblemen die te maken hebben met de NT2-afkomst van de student. Vanuit de ervaringen die de student opdoet tijdens het spreken in de NT2-groep is de overstap naar spreekopdrachten in andere lessen minder groot.

De onderwerpen die tijdens deze module worden behandeld zijn:

  1. Leerdoelen SMART formuleren met behulp van zelfbeoordelingslijsten
  2. Uitbreiding (academische) woordenschat
  3. Presenteren
  4. Discussiëren
  5. Argumenteren

Toetsing

Twee studiepunten worden toegekend op basis van:

  • Portfolio:
    • Uitwerking van de opdrachten
    • Actieplan/projectplan. De student maakt een concreet plan maken waarin hij aangeeft wat zijn doelstellingen zijn en op welke manier hij deze doelstellingen denkt te gaan bereiken.
    • Eindverslag met een door de student beschreven ontwikkelpad of een reflectie. Hier wordt van de student verwacht dat de relatie wordt gelegd met de aangereikte informatie.
  • 90% aanwezigheidsplicht

Werkvormen

De werkvormen die aan bod komen, zijn:

  • Instructiewerkvorm/doceervorm
  • Oefenen
  • Presenteren
  • Discussiëren

Praktisch

Voor het volgen van deze cursus is het minimale taalniveau B2 (CEF normering). Je kunt dit vak alleen volgen als je als thuistaal een andere taal hebt dan Nederlands en/of een buitenlands diploma hebt. 

Aanmelden

Dit keuzevak is niet vrij inschrijfbaar. De inschrijving loopt via je studieloopbaancoach. Neem met hem of haar contact op voor je aanmelding. 

Literatuur

 

  • Alons, L., Melissen, M., & Wijk de, M. (sd). Instapcursus taal- en studievaardigheden. Utrecht: Nederlands Centrum Buitenlanders. Bakhuis, E., & Beijer, J. (2002).
  • Presenteren. Utrecht: Nederlands Centrum voor Buitenlanders. Coole, de, D., & Valk, A. (2010).
  • Actief met taal, Didactische werkvormen voor het talenonderwijs. Bussum: Coutinho. Giezenaar, G., Schouten, E., & Korebrits, L. (2014).
  • Wijze woorden, Woordenlijst Academisch Nederlands met idioomoefeningen. Amsterdam/Antwerpen: Intertaal.

LET OP : deze literatuur is niet verplicht. 

🍪

Welkom!
Wij maken gebruik van functionele en analytische cookies voor de werking van de website en het verbeteren van jouw gebruikerservaring. Wil je meer weten? Lees dan ook ons cookiebeleid.

Instellen