Kennis, reflectie, verdieping en bovenal heel veel collega’s uit het werkveld om van te leren. Wat een rijkdom!
Manager Pedagogiek, Kwaliteit en Innovatie binnen de Kinderopvang
Na je studie
Wat betekent de opleiding voor jou als expert Jonge Kind?Titel en diploma
Gefeliciteerd! Je hebt je Master of Eucation (MEd) gehaald. Deze titel mag je achter je naam voeren. Deze titel is wettelijk beschermd en internationaal erkend. De masters van de hogeschool worden ‘professional masters’ genoemd, gezien het hoge praktijkgeoriënteerde karakter van het mastertraject.
Ook ontvang je bij je diploma een diplomasupplement met een DS-label. Met dit Engelstalige document kun je de waarde van je diploma eenvoudiger aantonen in het buitenland bij de toelating tot een vervolgstudie of bij het vinden van een baan.
Carrière
De master Jonge Kind (0-8 jr) is een expert met deskundigheid op het gebied van opvoeden en ontwikkeling van het Jonge Kind en op het gebied van de professionele ontwikkeling van professionals, teams, de educatieve instelling en binnen multidisciplinaire contexten. De master Jonge Kind zet deze deskundigheid in bij het initiƫren, begeleiden en evalueren van effectieve interventies in de leefwerelden van het jonge kind.
Opbouw
Hoe is de opleiding opgebouwd?Modules
De opleiding bestaat uit 6 modules, 3 per leerjaar. Iedere module bestaat uit een praktijkdeel, een inhoudelijke lijn, een onderzoekslijn en een professionele ontwikkelingslijn.
Het eerste jaar: Overzicht, inzicht en uitzicht
Overzicht, inzicht en uitzicht – het jonge kind en zijn leefwerelden
Je werkt nauw samen met medestudenten in leerteams van maximaal 7-8 studenten uit verschillende domeinen. Je werkt aan diverse vraagstukken. Het leerteam wordt begeleid door een docent. Daarnaast volg je in klassenverband inhoudelijke bijeenkomsten waarin je theorieën, concepten en ideeën krijgt aangereikt over hoe jonge kinderen zich ontwikkelen, hun leefwerelden en educatieve aanpakken. Iedere module bestaat bovendien uit twee praktijkdagen, waarop we met elkaar inspirerende educatieve contexten bezoeken.
Een indicatie van de modules die je kunt verwachten:
Module | Beschrijving |
---|---|
Module 1 – Overzicht | Je verkent historische, maatschappelijke en internationale perspectieven op jonge kind educatie en analyseert je eigen werkomgeving. |
Module 2 – Inzicht | Je verdiept je in ontwikkelingslijnen van jonge kinderen en leert hoe je met betrokkenen passende leeromgevingen creëert. |
Module 3 – Uitzicht | Je ontwikkelt en onderbouwt een evidence-informed ontwerp om het handelen in je praktijk te versterken. |
Het tweede jaar: Je meesterproef
Je meesterproef
Het participatief actieonderzoek staat centraal gedurende dit jaar. Je doorloopt de cyclus van participatief actieonderzoek en draagt actief bij aan innovatieve initiatieven op je werkplek. Daarnaast werk je nog steeds nauw samen met je medestudenten in je leerteam. In klassenverband volg je verdiepende en inspirerende bijeenkomsten waarin je kennis, vaardigheden en houding op gebied van opvoeding en ontwikkeling van jonge kinderen verder wordt verrijkt. Ook dit jaar bestaat iedere module uit twee praktijkdagen, waarop we met elkaar inspirerende educatieve contexten bezoeken.
Een indicatie van de modules die je kunt verwachten:
Module | Beschrijving |
---|---|
Module 4 – Diagnose | Je start opnieuw met participatief actieonderzoek en verdiept je inhoudelijk en methodologisch in je vraagstuk. |
Module 5 – Actie | Je ontwikkelt samen met collega’s een ontwerp en voert dit uit binnen je werkpraktijk. |
Module 6 – Evaluatie en borging | Je evalueert het ontwerp en ontwikkelt een implementatievoorstel voor duurzame verankering. |
Studielast en lesdag
De master Jonge Kind (0-8 jr) is verdeeld over twee studiejaren en bedraagt in totaal 60 EC. Dit betekent een studiebelasting van 60 EC x 28 uur= 1680 uren. Je volgt een dag in de week onderwijs op de hogeschool (8 uur) en bent daarnaast werkzaam in een relevante functie in je eigen praktijk waaraan je je opleiding verbindt. Naast de onderwijsdag besteed je ca. 12 uur per week aan zelfstudie en het voorbereiden en uitvoeren van opdrachten in de praktijk . Dat betekent dat je kunt rekenen op een gemiddelde studielast van 20 uur per week.
Lesdagen 2025 - 2026
- In jaar 1 en jaar 2 op vrijdag van 09.00 - 17.30 uur
Waarom een master bij Hogeschool Rotterdam
Praktijkgericht, actueel en direct toepasbaar.Je kiest voor een master bij Hogeschool Rotterdam als je jouw expertise verder wilt verdiepen én direct wilt inzetten in de praktijk. Onze masters sluiten aan bij actuele ontwikkelingen in het werkveld en combineren theorie en praktijkgericht onderzoek met jouw dagelijkse werksituatie. Zo werk je tijdens je opleiding al aan echte verbeteringen op jouw werkplek.
Je leert samen met professionals uit verschillende organisaties en functies, waardoor je je blik verbreedt en nieuwe perspectieven ontdekt. Onze docenten en onderzoekers zijn nauw verbonden met de praktijk en begeleiden je om je kennis en vaardigheden verder te ontwikkelen, zodat je het verschil kunt maken in jouw vakgebied én voor de mensen met wie je werkt.
Ontdek meer op:hr.nl/masters