Menu English

Toelatingsvoorwaarden

Ben je toelaatbaar?

Toelatingseisen naar opleiding:

  1. Je beschikt over een hbo-getuigschrift van: de pabo, social work of een tweedegraadslerarenopleiding of je beschikt over een sociaal maatschappelijk hbo-getuigschrift of je beschikt over een Wetenschappelijk Onderwijs bachelor met pedagogisch getuigschrift.
  2. Je bent niet in het bezit van een hbo-getuigschrift? Dan zal er een toelatingsonderzoek -die voor rekening is voor de kandidaat- door het assessmentbureau van Hogeschool Rotterdam afgenomen worden zodat je kunt aantonen dat je op hbo-niveau denkt en functioneert binnen het educatieve domein. Je kunt de offerte aanvragen bij ivl-assessmentcentrum@hr.nlLet op: Je kunt je voor 1 mei 2024 voor deze procedure aanmelden.
  3. De voertaal is Nederlands. Je hebt echter voldoende kennis van de Engelse taal om Engelse literatuur te bestuderen.

Toelatingseisen naar werk:

  1. Je stemt met de leidinggevende af dat de werkplek voldoet aan de eisen: voldoende studietijd, mogelijkheid tot onderzoek, ondersteuning door leiding en collega’s.
  2. Je bent minimaal 2 jaar werkzaam in een educatieve setting (onderwijs, kinderopvang, sociaal domein). Mocht dit niet zo zijn, dan geeft je leidinggevende aan, dat er voldoende vertrouwen is dat jij de rol van participatief actieonderzoeker binnen je team kan oppakken. 

Toelatingseisen naar werkplek:

  1. Je bent als pedagogisch medewerker, leerkracht of coach werkzaam in het basisonderwijs, in de kinderopvang of peuterspeelzaal;  
  2. Je bent als docent werkzaam binnen het hbo en mbo. Te denken valt aan docenten van de Pabo,  Social Work, AD-PEP of MBO pedagogisch medewerker, kind-professional of onderwijsassistent; 
  3. Je bent beleidsmedewerker jonge kind die werkt bij de gemeente of een kinderopvang- of onderwijsorganisatie. Hier vallen ook organisaties onder die betekenisvol zijn voor ouders. 

    Je werkt direct met jonge kinderen op de groep (ad. 1): 
    Je doet onderzoek en voert de praktijkopdrachten uit op je eigen werkplek met jonge kinderen en hun ouders van jouw eigen groep. Zorg met de werkgever dat jij samen met collega's onderzoeksopdrachten en professionaliseringsactiviteiten uit kan voeren.  
     
    Je werkt niet direct met jonge kinderen op de groep (ad 2 en 3): 
    Werk je niet direct op de groep met jonge kinderen, dan dien je zelf een werkplek te regelen waarbij je opdrachten met jonge kinderen kan uitvoeren. In trimester 1 doe je onderzoek op je eigen werkplek en bij relevante stakeholders. In het tweede trimester gaan we dieper in op de kind ontwikkeling en het aanbod in de groep. We zoomen in op de interactie tussen kind en professional. Het is hiervoor belangrijk dat je met kinderen in aanraking komt en op de vloer observeert, onderzoekt en intervenieert, samen met de professionals die daar werkzaam zijn. Om die reden vragen we je specifiek in dit trimester een relevante praktijkplek te zoeken in de kinderopvang, peuterspeelzaal of de onderbouw van het basisonderwijs. Dit trimester start half november en loopt tot en met eind maart.  
    In het derde trimester is het aan jou hoe het praktijkgedeelte wordt ingevuld. Dat kan deels op je praktijkplek uit trimester 2, maar het kan ook zijn dat je weer volledig aan de slag gaat op je eigen werkplek. Het participatief actieonderzoek in jaar 2 vindt plaats op de eigen werkplek, zodat je daar impact realiseert met je team. Dit onderzoek ben je al in jaar 1 gestart. 
     
    NB: Je hebt een opleidingsdag per week. Naast deze onderwijsdag besteed je ca. 12 uur per week aan zelfstudie en het voorbereiden en uitvoeren van opdrachten in de praktijk. Dat betekent dat je kunt rekenen op een gemiddelde studielast van 20 uur per week.