Feiten & Cijfers
| Toekomstperspectief | Je behaalt de titel Master of Education (MEd) en ontwikkelt je tot innovatie-expert die onderwijsvernieuwing kan ontwerpen, begeleiden en duurzaam implementeren in je school of instelling. Je professionaliseert je als teacher leader en versterkt het leren van collega’s én leerlingen. | |
| Studiebelasting | Circa 20 uur per week (inclusief 1 lesdag en zelfstudie) | |
| Lesdagen | Jaar 1: dinsdag, Jaar 2: woensdag | |
| Studiekosten | Wettelijk collegegeld + circa €500 aan studiematerialen | |
| Lerarenbeurs | Aanvragen van 1 feb t/m 15 mrt 2026 | |
| Locatie | Hogeschool Rotterdam – Pieter de Hoochweg |
Het meest waardevolle dat ik heb geleerd is hoe je collega’s meekrijgt in veranderingen
student MLI
Voor werkgevers
Overweeg je een medewerker te laten starten met de Master Leren en Innoveren? Dit levert het op en dit wordt verwacht:-
Professionalisering & kwaliteit
Medewerkers brengen nieuwe inzichten over leren, onderzoeken en innoveren direct mee naar de werkvloer. Dit versterkt de onderwijskwaliteit en geeft richting aan duurzame verbetering. -
Teamontwikkeling
Het team professionaliseert mee doordat de student collega’s betrekt bij onderzoek, ontwerp en innovatie. Dit stimuleert een onderzoekende en lerende cultuur. -
Onderzoek in eigen praktijk
Iedere student voert praktijkgericht onderzoek uit binnen de eigen organisatie. De opbrengsten leveren direct toepasbare verbeteringen op voor het onderwijs en de professionaliteit van het team.
-
Werkplek & begeleiding
Bied een passende werkplek waar praktijkonderzoek en innovatie mogelijk zijn. Wijs bij voorkeur een interne begeleider of mentor aan die de student kan ondersteunen.. -
Studietijd faciliteren
Deeltijdstudenten hebben één vaste lesdag en circa 20 uur studiebelasting per week. Enige ruimte in het werkrooster of ureninzet is wenselijk.
-
Direct rendement
De resultaten van het praktijk- en innovatieonderzoek zijn direct inzetbaar voor onderwijsverbetering, kwaliteitsontwikkeling en teamprofessionalisering. -
Netwerk & kennisdeling
Deelnemers brengen actuele kennis, nieuwe perspectieven en een breder netwerk terug naar de organisatie. -
Imago & werving
Laat zien dat uw organisatie investeert in hoogwaardige expertise, aantrekkelijk voor medewerkers én ouders.
Opbouw
Hoe is de opleiding opgebouwd?Je werkt nauw samen met medestudenten in een leerteam met maximaal 7-8 medestudenten aan diverse vraagstukken. Docenten zijn aanwezig om je te begeleiden. Daarnaast volg je in klassenverband bijeenkomsten waarin je theorieën aangereikt krijgt over leren, onderzoeken en innoveren.
In het eerste jaar vergroot je je competenties op het gebied van leren, onderzoeken en innoveren en pas je deze direct toe in je eigen onderwijspraktijk. Je bestudeert (inter)nationale literatuur over leren en onderwijzen en werkt aan sociaal-maatschappelijke en ethische vraagstukken die je vertaalt naar je beroepspraktijk. Je leert praktijkgericht onderzoek doen: van dataverzameling tot analyse. In de module Durven innoveren ontwerp je onderwijskundig verantwoorde leerervaringen, waarbij je rekening houdt met technologische ontwikkelingen en mediadidactiek. Het project in jaar 1 richt zich op een vraagstuk uit je eigen onderwijspraktijk.
De excellente leraar
| Module | Beschrijving |
|---|---|
| Module: inspireren tot leren | Wat is leren? We verkennen verschillende manieren om deze vraag te beantwoorden, waarbij taal onze gids is. Synoniemen en metaforen geven inzicht in je visie op leren en onderwijzen. Werkvorm: werk- en hoorcollege EC: 5 Toetsvorm: opdracht |
| Project: leren in eigen onderwijspraktijk | Je analyseert een praktijkvraagstuk, leert rapporteren, presenteren en reflecteren op je leerproces. Je geeft en ontvangt feedback binnen het leerteam. Werkvorm: leerteams EC: 5 Toetsvorm: opdracht |
| Module: leren onderzoeken | Je gebruikt praktijkgericht onderzoek om de effectiviteit van het primair proces, je eigen handelen en het teamhandelen vast te stellen en te verbeteren. Werkvorm: werk- en hoorcollege EC: 5 Toetsvorm: portfolio |
| Project: onderzoek in eigen onderwijspraktijk | Je experimenteert in je eigen onderwijspraktijk, onderzoekt de opbrengsten en rekt jezelf als professional bewust op. Werkvorm: leerteams EC: 5 Toetsvorm: opdracht |
| Module: durven innoveren | Je ontwerpt significante leerervaringen (volgens Dee Fink) vanuit ‘instructional design’ en leert onderwijskundig verantwoord innoveren. Werkvorm: werk- en hoorcollege EC: 5 Toetsvorm: portfolio |
| Project: innoveren in eigen onderwijspraktijk | Samen met collega’s en studenten ontwerp je onderwijs en werk je aan je professioneel profiel. Je bouwt een showcaseportfolio dat je presenteert in het eindassessment. Werkvorm: leerteams EC: 5 Toetsvorm: portfolio |
In het tweede jaar verleg je de focus van je eigen praktijk naar de onderwijsorganisatie. Je hebt de onderzoekscyclus inmiddels doorlopen en beschikt over een stevige basis in leren, onderzoeken en innoveren. Nu verdiep je je in organisatie- en verandermanagement en ontwikkel je vaardigheden om collega’s te coachen, begeleiden en ondersteunen bij veranderingstrajecten. Je leert omgaan met verschillende belangen in de organisatie en beweegt bewust tussen deze stromen. Het project in jaar 2 voer je uit op basis van een relevant en gezamenlijk gekozen vraagstuk binnen jouw school of instelling. Je past alle opgedane kennis en vaardigheden toe en laat zien dat je masterniveau hebt bereikt.
Innovator van leren
| Module | Beschrijving |
|---|---|
| Module: inspireren tot leren | Je verdiept je in innovatieprocessen binnen docententeams en leert methodieken om innovaties duurzaam te implementeren. Werkvorm: werk- en hoorcollege EC: 5 Toetsvorm: groepsopdracht |
| Project: participatief actieonderzoek 1 | Je analyseert praktijkvragen binnen de organisatie, koppelt deze aan wetenschappelijke kennis en handelt evidence-informed samen met teamleden. Werkvorm: werk- en hoorcollege EC: 5 Toetsvorm: toets |
| Module: professionele vaardigheden & profilering | Je ontwikkelt de professionele vaardigheden die je nodig hebt als ‘change agent’ en werkt toe naar je eindassessment en professionele profilering. Werkvorm: werk- en hoorcollege EC: 5 Toetsvorm: toets |
| Project: participatief actieonderzoek 2 | Je werkt aan onderwijsvernieuwing via gezamenlijke betekenisgeving (Fullan, 2012). Je reflecteert, onderzoekt en probeert interventies samen met betrokkenen uit. Werkvorm: werkcollege EC: 5 Toetsvorm: toets |
De opleiding is verdeeld over 2 studiejaren en bedraagt in totaal 60 EC. Dit betekent een studiebelasting van 60 x 28 uren = 1680 uren. Inclusief de opleidingsdag kun je rekenen op een gemiddelde studielast van 20 uur per week.
Lesdagen studiejaar 2026-2027
- jaar 1 op dinsdag van 09.00 - 17.30 uur
- jaar 2 op woensdag van 09.00 - 17.30 uur
De vakanties bij Hogeschool Rotterdam lopen niet altijd synchroon met de vakanties bij je huidige werkgever. Bekijk de vakanties van Hogeschool Rotterdam.
Onderwijsvernieuwing is een kostbare zaak. Het is daarom van belang dat onderwijsorganisaties hun veranderambities strategisch toespitsen op die gebieden waar de meeste impact op het leren van de leerling behaald kan worden. Uit onderzoek blijkt dat onderwijsinnovatie vooral betekenisvol is, als het (in)direct is verbonden met de kwaliteitsverbetering van de kerntaak van het onderwijs. Vanuit deze gedachte kiezen studenten van de Master Leren en Innoveren een vraagstuk in hun eigen onderwijsorganisatie binnen enkele impactgebieden, zodat er al tijdens de opleiding ook wordt gewerkt aan de verbetering van het primaire proces in de eigen onderwijsorganisatie.
Na je studie
Wat betekent de opleiding voor jou als docent?Gefeliciteerd! Je hebt je Master of Education (MEd) gehaald. Deze titel mag je achter je naam voeren. Deze titel is wettelijk beschermd en internationaal erkend. De masters van de hogeschool worden ‘professional masters’ genoemd, gezien het hoge praktijkgeoriënteerde karakter van het mastertraject.
Ook ontvang je bij je diploma een diplomasupplement met een DS-label. Met dit Engelstalige document kun je de waarde van je diploma eenvoudiger aantonen in het buitenland bij de toelating tot een vervolgstudie of bij het vinden van een baan.
De Master Leren en Innoveren is een excellente leraar met deskundigheid op het gebied van leren en onderwijzen en op het gebied van de professionele ontwikkeling van het individu, het team, de onderwijsinstelling en binnen multidisciplinaire contexten. De Master Leren en Innoveren zet deze deskundigheid in bij het initiëren, begeleiden en evalueren van effectieve interventies binnen en buiten de onderwijsinstelling.
Wat betekent de opleiding voor jou als docent?
Waarom een master bij Hogeschool Rotterdam
Praktijkgericht, actueel en direct toepasbaar.Je kiest voor een master bij Hogeschool Rotterdam als je jouw expertise verder wilt verdiepen én direct wilt inzetten in de praktijk. Onze masters sluiten aan bij actuele ontwikkelingen in het werkveld en combineren theorie en praktijkgericht onderzoek met jouw dagelijkse werksituatie.