Ga direct naar de content

Lerarenopleiding VO/BVE Aardrijkskunde deeltijd

Vierjarige bachelor in het Nederlands, start in september

Hoe ziet de wereld over 40 jaar eruit? Welke kansen biedt klimaatverandering? Waarom krijgen sommige gebieden meerdere aardbevingen? Allemaal vragen waar de leraar Aardrijkskunde zich mee bezig houdt.

Waarom is de armoede zo ongelijk verdeeld over het aardoppervlak? Wat betekent het om in een derdewereldland te wonen of in een verenigd Europa of om je land te zien veranderen van een agrarisch in een toeristisch gebied? Het zijn letterlijk 'wereldvragen' waarin een studie Aardrijkskunde inzicht biedt. Bij de Lerarenopleiding Aardrijkskunde verdiep je je zowel in de sociale geografie als in de fysische geografie. Met vakken als Politieke Geografie, Economische geografie, Europa, maar ook Geologie en Geomorfologie, Milieukunde, Weer en Klimaat en Cartografie. En omdat je als toekomstig leraar Aardrijkskunde niet alle verschijnselen vanuit je studeerkamer kunt bestuderen, ga je regelmatig op excursie. In Nederland, maar ook buiten onze landsgrenzen. De afgelopen jaren zijn we met studenten naar Texel, de Ardennen, Nepal en Ghana geweest binnen het reguliere onderwijsprogramma. Daarnaast zijn er vrijwillige excursies naar Marokko, IJsland, de Alpen, Eolische eilanden en Indonesië.

Naast Aardrijkskunde gerelateerde vakken houd je je natuurlijk ook bezig met het onderwijs, didactiek en begeleiding van leerlingen. Je ontwikkelt je tot leraar.

Opbouw

Hoe is de opleiding opgebouwd?
Onderwijsvisie

Bij de opleidingen van Hogeschool Rotterdam voelt iedereen zich welkom en hoort iedereen erbij. Studenten en docenten kennen elkaar en weten elkaar te vinden. De docenten doen er alles aan om je te begeleiden bij je studie op een manier die bij jou past. Dit vraagt van jou betrokkenheid en een actieve inzet. Samen maken we het onderwijs.

Kenmerkend voor het onderwijs van Hogeschool Rotterdam is de aandacht voor:

  • De kennisbasis van het beroep
  • Handelen in de beroepspraktijk
  • Je eigen professionele identiteit

Al deze elementen komen steeds aan bod tijdens de opleiding. In het begin ligt de nadruk op het ontwikkelen van kennis en vaardigheden, maar direct komt ook de praktijk aan bod. Je leert reële beroepsvraagstukken aan te pakken, in samenwerking met medestudenten, docenten, professionals uit de praktijk en praktijkgerichte onderzoekers. In het begin krijg je veel begeleiding van je docent, later neem je steeds meer het heft in eigen handen. Tijdens je studie leer je jezelf steeds beter kennen en ontdek je wat jouw unieke kwaliteiten zijn als beroepsbeoefenaar.

Het eerste jaar

Elk studiejaar bestaat uit vier blokken van tien weken, waarvan één toetsweek en één herkansingsweek. Sommige studieonderdelen kun je via zelfstudie thuis afronden. In het eerste studiejaar is ook een oriënterende stage in het voortgezet onderwijs opgenomen. Doel is te bepalen of het beroep van leraar iets voor je is. Je verzorgt enkele lessen, onder begeleiding van een vakdocent van de stageschool.

Na het eerste jaar

In de hoofdfase volg een minor. De twee stages in de hogere studiejaren zijn bedoeld om je de verworven kennis in de praktijk te laten brengen. Gedurende twee periodes van 4 tot 6 maanden geef je les aan klassen van verschillend niveau. Beide stages worden afgesloten door middel van een portfolio waarin getoetst wordt of je beschikt over de juiste competenties, en een eindassessment.

Werk en studie

Bij de start van de opleiding hoef je geen baan in het onderwijs te hebben. In elk jaar is een stage onderdeel van het opleidingstraject. In het eerste jaar is een oriënterende stage in het voortgezet onderwijs opgenomen. Doel is te bepalen of het beroep van leraar iets voor je is. Je verzorgt ongeveer tien lessen onder begeleiding van een vakdocent van de stageschool. De stages in de hogere studiejaren (4 tot 6 maanden per stage) zijn bedoeld om de verworven kennis, vaardigheden en competenties in praktijk te brengen. Gedurende langere periodes geef je een reeks lessen aan klassen van verschillend niveau (zes tot acht uur per week). Je treedt tevens op als leerlingbegeleider. De lange stages sluit je af met een portfolio waarin getoetst wordt of je beschikt over de competenties van de leraar. Tot slot vindt er een eindassessment plaats. Als deeltijder zoek je zelf een stage/werkplek. Desgewenst kun je bij het stagebureau een verzoek neerleggen om te bemiddelen bij het vinden van een stageplaats.

Keuze en ondersteuning

Keuze

Tijdens je opleiding kun je kiezen uit zo'n driehonderd keuzevakken. Dit biedt je de kans om over de grenzen van je eigen opleiding heen te kijken en om invulling te geven aan je specifieke leerbehoeften. Via een minor in de laatste fase van je studie kun je bij de meeste deeltijdopleidingen kiezen voor een bepaald profiel waarmee je jezelf kunt onderscheiden. Ook de afstudeeropdracht die je kiest, geeft een persoonlijke inkleuring aan je opleiding.

Ondersteuning

Iedere student is uniek en heeft zijn eigen ideeën over wat hij in zijn studie wil bereiken. In onze ondersteuning maken we je bewust van je capaciteiten, kansen en uitdagingen. Soms blijkt tijdens of al vóór de opleiding dat je moeite hebt met een bepaald vak. Dan is het nuttig je kennis hiervan bij te spijkeren. Als student krijg je ook een coach (docent) die je begeleidt en de studievoortgang in de gaten houdt.

Minors

In de laatste fase van je opleiding verdiep je je door middel van een minor in je vakgebied of verbreed je je kennis in een door jou gewenste richting.

Bekijk de minors

Zij-instroom

Als je al over een hbo- of wo-diploma beschikt, is het mogelijk via een zij-instroomtraject binnen twee jaar een tweedegraads bevoegdheid te halen.

Wat zijn de toelatingseisen?

Een zij-instromer in het beroep wordt toegelaten als hij/zij:

  • beschikt over een afgeronde hbo of wo-opleiding die relevant moet zijn voor het vak waarvoor men een bevoegdheid wilt halen.
  • vak-verwantschap kan aantonen tussen de gevolgde en afgeronde opleiding.
  • minimaal 8 uur per week les geeft in het vak waarin men de bevoegdheid wil behalen.
  • voor de duur van het traject minimaal 8 uur per week les blijft geven in het beoogde vak.

Aanmelden voor het zij-instroomtraject?

De school waar je werkzaam bent, meldt je aan voor een intake assessment (geschiktheidsonderzoek). Deze procedure duurt 8 tot 10 weken.

Het zij-instroomtraject kent twee startmomenten, september (blok 1) en november (blok 2). Het is daarom zaak dat zij-instromers die in september willen starten tijdig door hun werkgever aangemeld worden (uiterste datum 31 maart). Het intake assessment vindt voor de zomervakantie plaats. Voor de start in november is de uiterste aanmeldingsdatum 30 juni. Het intake assessment vindt in september plaats.

Contact

Neem voor meer informatie zoals voorwaarden, studiekosten, subsidiemogelijkheden, contact op met het Assessmentcentrum, ivl-assessmentcentrum@hr.nl, 010 - 794 5096.

Vakken

Een indicatie van de vakken die je kunt verwachten

Onderwijsvorm

Hoe is het onderwijs ingericht?
  • Praktijk
  • Theorie
  • Keuzeruimte
  • Begeleiding
2 dagen school per week
20 uren zelfstudie per week
  • Praktijk
  • Theorie
  • Keuzeruimte
  • Begeleiding
  • Praktijk
  • Theorie
  • Keuzeruimte
  • Begeleiding
  • Praktijk
  • Theorie
  • Keuzeruimte
  • Begeleiding
Legenda
Praktijk
Keuzeruimte
Theorie
Begeleiding

Na je studie

Wat kun je doen na je opleiding?
Na je afstuderen

Gefeliciteerd! Je hebt je Bachelor of Education (B Ed) gehaald. Deze titel mag je achter je naam voeren. 

Bij je diploma ontvang je een diplomasupplement met een DS-label. Met dit Engelstalige document kun je de waarde van je diploma eenvoudiger aantonen in het buitenland bij de toelating tot een vervolgstudie of bij het vinden van een baan.

Beroepen

Werk je graag met jongeren? Vind je het leuk om leerlingen in een belangrijke levensfase op weg te helpen en een bijdrage te leveren aan hun ontwikkeling? Flexibel, sociaal, creatief, sta je stevig in je schoenen en ben je een tikkeltje idealistisch? Dan is een lerarenopleiding iets voor jou!

Doorstuderen

Na het behalen van je tweedegraadsbevoegdheid kun je ervoor kiezen om door te studeren aan een universiteit. Hier kun je via een masteropleiding doorstuderen voor je eerstegraadsbevoegdheid. Bij sommige hogescholen bestaat de mogelijkheid je eerstegraadsbevoegdheid te halen via een hbo-master. Hiermee kun je ook in de bovenbouw van havo, vwo en gymnasium lesgeven.

Vraag bij de instelling van je keuze naar de mogelijkheden. 

Locaties

Waar ga je studeren?

Museumpark

Museumpark 40 3015 CX Rotterdam

Niet op zoek naar deze opleiding?

Kijk ook eens naar deze opties
  • Lerarenopleiding VO/BVE Geschiedenis deeltijd

    Wie was Willem van Oranje? Hoeveel kruistochten waren er? Hoe ontstond WOII? Wil jij leraar Geschiedenis worden? Volg dan de Lerarenopleiding Geschiedenis vo/bve.

  • Lerarenopleiding VO/BVE Maatschappijleer deeltijd

    Verdiep jij je graag in politiek, massamedia en sociale vraagstukken? Wil jij leraar worden? Volg dan de Lerarenopleiding Maatschappijleer vo/bve.

  • Lerarenopleiding VO/BVE Algemene Economie deeltijd

    De Lerarenopleiding Economie behandelt vraagstukken over de betalingsbalans, maar je krijgt ook te maken met vragen over werkloosheid, de 'vrije' markt en de gevolgen van een beurscrisis.

We gebruiken cookies om de website te verbeteren.