Als je het ons vraagt

Co-creatie van de zorgrelatie

Een instrument om de zorg- en ondersteuningsrelatie in de langdurige zorg te verbeteren. Met dit instrument gaan zorgverleners, cliënten en naasten met elkaar in gesprek over de dilemma’s bij het stimuleren van eigen regie, zelfredzaamheid en participatie van cliënten. Verschillende korte video’s geven veel voorkomende dilemma’s weer en prikkelen zo deze groepsgesprekken. Vervolgens werken cliënten, zorgverleners en naasten in co-design-groepen samen aan het verbeteren van de ondersteuning.

Over het project

Projectbeschrijving

Als je het ons vraagt is een instrument om de zorg- en ondersteuningsrelatie in de langdurige zorg te verbeteren. Met dit instrument gaan zorgverleners, cliënten en naasten met elkaar in gesprek over de dilemma’s bij het stimuleren van eigen regie, zelfredzaamheid en participatie van cliënten. Verschillende korte video’s geven veel voorkomende dilemma’s weer en prikkelen zo deze groepsgesprekken. Vervolgens werken cliënten, zorgverleners en naasten in co-design-groepen samen aan het verbeteren van de ondersteuning.

Vanuit Hogeschool Rotterdam wordt er onderwijsmateriaal ontwikkeld voor toekomstige professionals in zorg en welzijn, gericht op ethische dilemma’s en het hoe van persoonsgerichte zorg. Het ontworpen onderwijs laat studenten gezondheid en welzijn kennismaken met wat goede zorg is vanuit verschillende perspectieven (client, naaste, professional) en stimuleert hen te reflecteren op dilemma’s rondom kwaliteit van zorg of begeleiding, eigen regie, zelfredzaamheid en gezamenlijke besluitvorming. Het ontwikkelde onderwijs biedt achtergrond, PowerPoints en ondersteuning voor docenten.

(Beoogde) resultaten

In dit project evalueren we ‘Als je het ons vraagt’ bij twee zorgaanbieders voor woonzorg voor mensen met een verstandelijke beperking of psychiatrische problematiek en ontwerpen we een train-de-trainer cursus. Ook maken we een nieuwe module van het instrument voor de verpleeghuiszorg. Tot slot ontwikkelen we onderwijs voor toekomstige professionals in de zorg en het welzijn met behulp van de video’s gericht op ethische dilemma’s, kwaliteit van zorg en persoonsgerichte zorg. Mieke Cardol, Lector Disability Studies bij Kenniscentrum Zorginnovatie van Hogeschool Rotterdam gaat met docenten van de opleidingen onderwijsactiviteiten ontwikkelen om met studenten te reflecteren op dilemma’s in de zorg- en ondersteuningsrelatie. Zo werken we nu aan de reflectieve professionals van de toekomst

In de media

Samenwerking

Onderzoekers van de Erasmus School of Health Policy & Management en van Kenniscentrum Zorginnovatie van Hogeschool Rotterdam hebben samengewerkt met Zorgbelang Inclusief en Theater Babel Rotterdam om een instrument te ontwikkelen, om de zorg- en ondersteuningsrelatie in de langdurige zorg te verbeteren.

Samenwerkingpartners

Producten/publicaties