Menu
    English

    Samen bouwen aan zelfregulerend leren (MOZAIC)

    van leerlingen in het basis- en voortgezet onderwijs

    Publicatiedatum: 27 juni 2022

    In staat zijn om te ‘leren leren’ vergroot de succeskansen van kinderen en jongeren tijdens hun hele schoolcarrière. Aandacht hiervoor helpt hen bovendien voor te bereiden op een leven lang leren in een kennissamenleving waarin grenzen tussen traditionele beroepsgroepen vervagen, werk in toenemende mate veelzijdiger en multidisciplinair wordt en er meer dan ooit van baan wordt gewisseld. Deze inzichten hebben in het onderwijs geleid tot toenemende aandacht voor het bevorderen van zelfregulerend leren, wat inhoudt dat leerlingen zelf initiatieven ondernemen, doorzettingsvermogen tonen en adaptief het eigen leerproces vormgeven om hun doelen te bereiken

    Onderzoek laat echter zien dat beschikbare wetenschappelijk kennis over het effectief bevorderen van zelfregulerend leren maar moeizaam doorwerkt naar de klassenpraktijk. Dit leidt ertoe dat praktische en onderbouwde instrumenten voor leraren ontbreken. Vanuit dit knelpunt slaan, binnen het consortium MOZAIC, onderwijsprofessionals en onderzoekers de handen ineen om vanuit een gedeelde ambitie hier verandering in te brengen. MOZAIC staat voor MOtivatie (als belangrijkste aanjager van zelfregulerend leren), Zelfregulatie (als centrale focus), ACtiverende didactiek (gericht op het activeren van zelfregulerend leren bij leerlingen) en InteraCtie (tussen leraren-leerlingen; praktijk-wetenschap). Onze focus ligt op versterking van het handelen van leraren door het ontwikkelen en onderzoeken van concreet toepasbare oplossingen voor praktijkvraagstukken die gaan over het bevorderen van het zelfregulerend leren van leerlingen door leraren.

    Over het project

    Projectfeiten



    1-9-2022
    tot
    31-8-2024



    RAAK publiek


    Lectoraat Leren

    "Wij betrekken, naast de consortiumpartners ook lerarenopleiders en studenten van de lerarenopleiding bij het uitwerken van dit materiaal in om het voldoende toegankelijk te maken."

    Dr. Patrick Sins, lector Leren

    Kennisclips

    Zelfregulerend leren

     

    Doorwerking

     

    Samen onderzoekend werken

     

    Jezelf bevragen

     

    Publicaties

    Medewerkers betrokken bij dit project

    Inloggen