Menu
    English

    Leidraad Taalbewust hoger onderwijs

    Uitvoeringsprincipes

    taalbewust hoger onderwijs

    Steeds meer opleidingen van Hogeschool Rotterdam zijn zich bewust van het belang van aandacht voor taal. Taal vormt het voertuig voor denken en leren, voor communicatie en kennisdeling, en voor persoonlijke en professionele ontwikkeling. In het hoger beroepsonderwijs vergroten studenten hun talige repertoire met de complexere taal van de studie en met de specifieke taal van het vak. Ieder beroepsdomein kent immers eigen vormen van taalgebruik en manieren van communiceren. Die centrale rol van taal bij het leren en de beroepsuitoefening, maakt van taalontwikkeling een kernaspect van ons onderwijs.  

    Richtlijnen en good practices 

    Deze leidraad biedt docenten en opleidingsteams handvatten om taal welbewust en betekenisvol in te bedden in het onderwijs. Hiertoe ontwikkelde de expertisekring van het lectoraat Taalbewust hoger onderwijs zes richtlijnen of ‘uitvoeringsprincipes’. Deze principes zijn telkens voorzien van good practices (voorbeelden van manieren om de principes concreet vorm te geven, of waarin je de principes terugziet in de praktijk bij verschillende opleidingen - aan de HR of elders), van verdere achtergrondinformatie en van praktische handvatten en materialen om concreet mee aan de slag te gaan. Door als team werk te maken van de uitvoeringsprincipes, ontstaat een taalrijk en taalontwikkelingsgericht curriculum, waarin onderwijs in talige en andere beroepscompetenties op een zinnige manier is geïntegreerd. 

    De uitvoeringsprincipes zijn opgesteld door de expertisekring Taalbewust hoger onderwijs. We hopen dat deze uitvoeringsprincipes docenten(teams) inspiratie en aanknopingspunten bieden om gezamenlijk te werken aan duurzame implementatie en professionalisering van een taal-en-vakgeïntegreerde onderwijsaanpak. Het werk van de expertisekring Taalbewust hoger onderwijs past bij de beweging van de hogeschool richting meer evidence based werken aan onderwijskwaliteit.

    Expertisegroep Onderwijskwaliteit

    Dat doen we in afstemming en samenwerking met de andere onderwijslectoraten en expertisekringen die werken aan thema’s rondom onderwijskwaliteit. Zij hebben zich verenigd in de Expertisegroep Onderwijskwaliteit en stelden de gezamenlijke kennisbasis 'Samen werken aan Onderwijskwaliteit en Studentsucces bij Hogeschool Rotterdam' samen. 

    Vanuit het huidige lectoraatsprogramma ligt de focus de komende tijd vooral op samenwerking rondom integrale curriculumontwikkeling, studiesucces, studievaardigheden, didactiek van de hoge verwachtingen, diversiteit en inclusiviteit en samen onderzoekend werken.

    Inloggen