Menu
    English

    Organiseer kennisdeling en gezamenlijke professionalisering rondom taalbewust onderwijs

     

    Hoe geef je als opleiding invulling aan dit uitvoeringsprincipe?

    • De opleiding heeft duidelijk voor ogen wat het team moet weten en kunnen om taalbewust onderwijs te realiseren.  

    • Er is structureel ruimte voor het delen van inzichten ten aanzien van taalbewust leren en gezamenlijke reflectie op de relevantie daarvan voor de opleiding.

    • Docenten voeren gezamenlijk activiteiten uit die bijdragen aan de ontwikkeling van vaktaalbewustzijn en taalbewust lesgeven 
      - zoals: samen analyseren van beroepsproducten en studentwerk, elkaars lessen bezoeken, samen onderwijs ontwikkelen, en praktijkonderzoek.  

    • Er is duurzaam aandacht voor expertiseontwikkeling rondom taalbewust leren. Dit is opgenomen in het teamontwikkelingsplan en in de gesprekscyclus.

    • Expertiseontwikkeling in taalbewust leren wordt gekoppeld aan andere thema’s van team- en beleidsontwikkeling (bijv. didactisch coachen, AI-gebruik, curriculumontwikkeling, inclusie).  

    Toelichting

    Een succesvolle taal-en-vakgeïntegreerde onderwijsaanpak staat of valt bij het taalbewustzijn en de handelingsbagage van vakdocenten. Vakdocenten hebben echter lang niet altijd zicht op de rol die taal speelt in hun vak en ook niet geleerd hoe ze die moeten overbrengen. Gezamenlijke professionalisering op dit vlak, vormt een essentiële component van wat we wel breed taalbeleid noemen (zie uitvoeringsprincipe visie en beleid). 

    Gerelateerde uitvoeringsprincipes

    Inloggen