Het werken aan een krachtig taalbewust curriculum vraagt om een goed ontwikkeld taalbewustzijn en adequate kennis en handelingsbagage, van zowel individuele docenten als van het team als geheel. Dat omvat dus bijvoorbeeld inzicht in studie- en beroepstaal, kennis van taalgerichte vakdidactiek, taalleerlijnen in het curriculum en ander gezamenlijk beleid – de thema’s van de verschillende uitvoeringsprincipes. Maak deze thema’s daarom een structureel gespreksonderwerp in het team en onderdeel van de kennisdeling en van het professionaliseringsplan. De volgende zaken werken daarbij goed:
- Agendeer taal bij onderwijs- of teamoverleg en tijdens professionaliseringsdagen.
- Werk gezamenlijk aan de ontwikkeling van lesmateriaal en de beoordeling van studentenproducten.
- Creëer een structuur voor het uitwisselen van ervaringen en gezamenlijke verdieping; vorm bijvoorbeeld een PLG, plan kennisdelingsmomenten in het (week)rooster, en zorg voor een (digitale) opslagplaats van literatuur, materialen en besproken ideeën.
- Neem ‘kijkjes in de keuken’: ga bij elkaar op lesbezoek (observeer elkaars lessen en bespreek ze na) of neem deel aan uitwisseling met collega’s van andere opleidingen/instituten.
- Bezoek gezamenlijk conferenties.
- Werk samen met de taalonderwijsprofessionals van de hogeschool.