Twinningproject Positionering logopedie in Suriname succesvol afgerond

11 juli 2022

De afgelopen 2,5 jaar hebben de leden van de Vereniging van Logopedisten in Suriname (LOGOSU) in samenwerking met Kenniscentrum Zorginnovatie en de opleiding Logopedie (Hogeschool Rotterdam) gewerkt aan het Twinningproject ‘Positionering Logopedie in Suriname’. Tijdens het project zijn nieuwe werkwijzen ontwikkeld ter vergroting van het bereik van de logopedie zodat meer cliënten/patiënten met communicatie- en slikproblemen ondersteund kunnen worden.

Er is in dit project samengewerkt met leerkrachten, leidsters, verzorgers en verpleegkundigen van verschillende scholen, instellingen en ziekenhuizen.  Hierbij werd training gegeven en on-the-job coaching toegepast. Op scholen ging dit over taalstimulering, taalscreening en interactief voorlezen. In de ziekenhuizen en instellingen richtte men zich vooral op slikscreening en veilig eten en drinken.

Het projectteam bestaat uit:

• Gerda Brondijk, projectleider onderwijs, Nederland
  • Gracia Nelson, projectleider Suriname
  • Karin Neijenhuis, projectleider onderzoek, Nederland
  • Jenny Polanen, projectlid Suriname
  • Gaytrie Kali, projectlid Suriname

Een speciale dank gaat uit naar UTSN, die dit project financieel mogelijk heeft gemaakt.

Dankzij het project hebben 23 Surinaamse logopedisten minimaal 1000 personen bereikt, die communicatief kwetsbaar zijn en/of een slikprobleem hebben. Dit aantal mensen hadden zij nooit kunnen bereiken als zij op de gangbare manier via individuele begeleiding te werk waren gegaan.

Ter afsluiting van het project heeft op woensdag 15 juni 2022 een eindsymposium plaatsgevondenwaar niet alleen de eindresultaten gepresenteerd zijn aan diverse professionals en beleidsmakers, maar ook gerelateerde workshops werden gegeven. Schrijvende pers en TV waren hier ook bij aanwezig. Bekijk hier de uitzending van het Jeugd Journaal, en het ATV Nieuws over het eindsymposium.

Het project mag dan afgerond zijn, maar de samenwerkingsrelatie gaat verder en zal de komende tijd bestaan uit het begeleiden van stagiaires logopedie van Hogeschool Rotterdam op de verschillende plekken waar de actiegroepen actief zijn geweest. Samen met de NVLF (Nederlandse Vereniging Logopedie en Foniatrie) is er een zomertoer georganiseerd (zie https://www.nvlf.nl/kennis/zomertoer-2022-hogeschool-rotterdam/). Hierin worden de opbrengsten van de nieuwe werkwijze van de Surinaamse logopedisten besproken als voorbeeld voor logopedisten in Nederland, met de titel ‘Twinning is winning’.

De logopedisten hebben in Suriname op de scholen met name preventief gewerkt. Dit is in onze beleving van groot belang, ook in Nederland.

De logopedist kan op deze wijze tevens een grote rol spelen bij de verrijking van de taalverwerving van kinderen die opgroeien in een meertalige context, zowel kwantitatief als kwalitatief. Zodoende kunnen hun kansen op een succesvolle school- en arbeids- carrière worden vergroot.

Meer lezen over het project?
Bekijk de projectpagina op de website van Hogeschool Rotterdam, en de Facebook pagina van LOGUSU.