Menu Zoeken English

Positionering van de logopedie in Suriname

Verbeteren van de zorg in Suriname rondom personen met communicatieve kwetsbaarheid en/ of slikproblemen
Publicatiedatum: 11 december 2019

Op dit moment is er grote frictie tussen vraag en aanbod op de arbeidsmarkt van logopedisten in Suriname. Aan de aanbod-zijde staan er logopedisten die willen, kunnen en mogen werken, maar er is weinig tot geen vraag aan de kant van de werkgevers omdat de mogelijkheden tot inzet van logopedisten niet of nauwelijks bekend zijn. We gaan dit in Suriname bevorderen door het uitvoeren van nascholing voor logopedisten, het ontwikkelen en aanbieden van voorlichtingsmateriaal en het uitvoeren van verkennend praktijkgericht onderzoek.

Toon:

Projectbeschrijving

Dit Twinning-project is een samenwerking tussen Hogeschool Rotterdam en de beroepsvereniging van logopedisten (LogoSu) te Suriname. Deze samenwerking stamt al vanaf 2007 toen de Surinaamse opleiding logopedie werd ondersteund door de opleiding logopedie van de HR. Met de hulp van de Nederlandse docenten zijn in 2011 de eerste afgestudeerden afgeleverd die als allround logopedist zijn opgeleid. Sindsdien kregen studenten van de opleiding logopedie van de HR de mogelijkheid om in Suriname stage te lopen bij de logopedisten in Suriname. Samen met de oudste logopedist in Suriname is de vereniging van logopedisten, LOGOSU, opgericht. Echter, een groot deel van de Surinaamse logopedisten werkt niet als logopedist omdat de vraag naar logopedisten ontbreekt.

Naast het tekort aan bewustzijn van de behoefte aan en noodzaak van logopedische zorg, is er bij de logopedisten behoefte aan meer specialistische kennis. Dit project heeft als doel de positie van de logopedist in Suriname te versterken, waardoor de kwaliteit van leven voor de bevolking met communicatieve kwetsbaarheid en of slikproblemen wordt verhoogd.

Hiervoor worden de volgende activiteiten ondernomen:

  • Bijscholing van Surinaamse logopedisten via cursussen in Suriname en stages in Nederland
  • Praktijkgericht onderzoek in de vorm van participatief actie-onderzoek: de Surinaamse logopedisten gaan zelf aan de slag met vernieuwende werkwijzen om het bereik van de logopedie te vergroten, bijvoorbeeld door andere professionals meer te begeleiden of door voorlichting te bieden aan zorg- en onderwijsprofessionals en de totale Surinaamse gemeenschap, zodat zij weten wat de logopedist kan betekenen voor kinderen, volwassenen en ouderen met communicatieve kwetsbaarheid en of slikproblemen. Deze vernieuwende werkwijzen worden elk op passende wijze onderzoeksmatig geëvalueerd. Studenten zullen hierbij ondersteunen.
  • Verkennend praktijkgericht onderzoek naar behoeften aan logopedische zorg binnen de Surinaamse ouderenzorg, verstandelijk gehandicaptenzorg, speciaal onderwijs en het medisch opvoedkundig bureau (MOB).

Verbinding met het onderwijs

Tijdens het twee jaar durende project worden HR-studenten, die voor hun stage of minorproject Suriname bezoeken, vanuit de HR begeleid in praktijkgericht onderzoek. Dit onderzoek wordt gekoppeld aan de minor ‘Beyond Borders’ en aan stages, gerelateerd aan de opleiding logopedie.

We gebruiken cookies voor analyse en marketing om de website te verbeteren.

Wijzig cookie-instellingen