Lector AnneLoes van Staa wint allereerste Deltapremie van half miljoen euro

12 november 2019

Trots, trots en nog eens trots. Anders kan AnneLoes van Staa haar gevoel niet omschrijven na het winnen van de Deltapremie van 500.000 euro. De lector Transities in Zorg van Kenniscentrum Zorginnovatie, Hogeschool Rotterdam leidt onder meer het onderzoeksprogramma Op Eigen Benen voor jongeren met chronische aandoeningen die de overgang maken naar de volwassenenzorg.

“Ik ben trots dat ik dit onderwerp op de kaart heb gezet”, zegt de lector, die de prijs in Amsterdam kreeg uitgereikt door minister Ingrid van Engelshoven van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. “We zijn de enigen in Nederland die hier onderzoek naar doen. Er was niemand op het idee gekomen de jongeren zelf te vragen waar ze tegenaan lopen in de zorg en waar zij behoefte aan hebben. Terwijl het om een heel grote groep gaat: 1,3 miljoen kinderen hebben een langdurige zorgbehoefte.”

De Deltapremie een initiatief van Regieorgaan SIA en Vereniging Hogescholen, is een erkenning voor de waardevolle bijdrage die lectoren met hun onderzoeksgroep leveren aan de samenleving. Naast AnneLoes won ook Mark Mobach (lector Facility Management) van de Hanzehogeschool Groningen de Deltaprijs.

Zeer waardevol

Minister Van Engelshoven: “Praktijkgericht onderzoek is zeer waardevol. Hogescholen zoeken hierbij samen met het regionale bedrijfsleven de meest effectieve oplossing voor vragen uit de praktijk. De impact van praktijkgericht onderzoek is daarmee groot. Met deze nieuwe Deltapremie spreken we onze waardering uit voor het praktijkgericht onderzoek. Lectoren Van Staa en Mobach staan voor verandering en zijn echte ambassadeurs voor praktijkgericht onderzoek.”

Mede dankzij het onderzoek van AnneLoes wordt nu gewerkt aan een nationale kwaliteitsstandaard voor zorgverleners, die met chronisch zieke jongeren werken. AnneLoes: “Mooi om zoiets voor elkaar te krijgen. Het is voor mij het bewijs dat onze benadering van praktijkgericht onderzoek werkt. Een ideale combinatie van kennis, onderwijs en praktijk.”

Uiteraard is Ron Bormans, collegevoorzitter van Hogeschool Rotterdam, ook trots. “Ik zeg altijd dat lectoren de cultuurdragers van het hbo moeten zijn. Zij moeten onderzoek, de beroepspraktijk en het onderwijs met elkaar te zien verbinden. Die volwassenheid heeft AnneLoes met haar lectoraat bereikt.”

Lof

Ook van buiten de hogeschool klinkt er niets dan lof over de lector van Kenniscentrum Zorginnovatie. “AnneLoes is een kei in de verbinding leggen tussen praktische vraagstukken waar patiënten en professionals mee leven en bestuurlijke vraagstukken”, zegt Roland Bal, hoogleraar aan de Erasmus Universiteit. “En dat weet ze ook nog eens goed te vertalen naar goede publicaties en richtlijnen waarmee professionals in de praktijk aan de slag kunnen. Iets anders wat ik aan AnneLoes bewonder is dat ze zo goed kan organiseren. We hebben met haar in de regio Rijnmond een infrastructuur opgebouwd waarmee we het verpleegkundige beroep veel meer op de kaart kunnen zetten.”

Hankje Escher, kinderarts van het Erasmus MC, sluit zich daar volledig bij aan. Zij benadrukt hoe moeilijk het onderzoek is naar jongeren met een chronische ziekte die de overgang maken naar volwassenenzorg. “Maar AnneLoes heeft zo’n duidelijke visie op transitie dat ze het voor elkaar krijgt uit iedereen het beste naar boven te halen die bij het onderzoek is betrokken.”

Het geldbedrag – dat in vier jaar besteed moet worden – krijgt uiteraard een mooie bestemming binnen het lectoraat van AnneLoes. “Ik wil minimaal twee promovendi werven en (gedeeltelijk) financieren. Daarnaast wil ik meer senior onderzoekscapaciteit aan mijn lectoraat verbinden.”

In onderstaande video vertellen professionals waarom het terecht is dat AnneLoes de Deltapremie heeft gewonnen:

Bekijk in onderstaande video de aftermovie: