Overige talige initiatieven en opleidingen

Hbo-masteropleiding Taalbewust leren

Taal is cruciaal voor denken, leren en werken – en daarmee de sleutel tot studiesucces. Maar taal is ook identiteit, communicatie en verbinding. Daarom is het belangrijk dat er ruime aandacht is voor taalgebruik binnen alle lessen. In de nieuwe hbo-masteropleiding Taalbewust leren van Hogeschool Rotterdam ontwikkel je je in twee jaar tot teacher leader op het vlak van taalbewust leren. Je verwerft actuele wetenschappelijke inzichten over taalontwikkeling, meertaligheid en de rol van taal bij leren, en ontwikkelt kennis van en expertise in goede didactische aanpakken voor geïntegreerd taal- en vakonderwijs.

Daarnaast leer je hoe je collega’s meeneemt in een professionaliseringstraject, via de methodiek van participatief actieonderzoek en perfectioneer je je eigen academische lees- en schrijfvaardigheid. Aan het eind van de opleiding ben je in staat inclusief en krachtig taalbeleid vorm te geven binnen jouw school of organisatie, en als team onderwijs te bieden met optimale ontwikkelkansen voor álle leerlingen.

Kijk voor meer informatie op deze website

Instituut voor Lerarenopleidingen

Pabo

Het Instituut voor Lerarenopleidingen (IvL) van Hogeschool Rotterdam biedt zowel de Lerarenopleiding Basisonderwijs (PABO) als Lerarenopleidingen Voortgezet onderwijs (VO) en Beroeps- en volwasseneneducatie (BVE) aan. We leiden competente leraren op voor het basisonderwijs en voor een groot aantal vakken op tweedegraads niveau in het voortgezet onderwijs en beroeps- en volwasseneneducatie. De samenwerking met het werkveld staat hierbij voorop. We leiden in een uitdagende en flexibele leeromgeving leraren op die beschikken over vakmanschap en meesterschap. We geven samen met het regionale onderwijs vorm aan betekenisvol onderwijs op maat, waarbij continu wordt gezocht naar verbondenheid met het werkveld.

Bekijk deze website voor meer informatie.

Tweedegraads lerarenopleidingen

Daarnaast biedt Hogeschool Rotterdam zowel tweedegraads lerarenopleidingen Duits, Engels, Frans als Nederlands aan. Want wie z’n talen spreekt, verruimt z’n blik. En die van anderen. Juist voor een klein land als Nederland is dat heel belangrijk. Wil jij kinderen, leerlingen en jongeren helpen hun blik te verruimen? Een Lerarenopleiding Talen aan Hogeschool Rotterdam is dan de perfecte keuze.

Voor meer informatie, bekijk deze website.

Heel HR leest!

Een mooi voorbeeld van regionale samenwerking is Heel Rotterdam leest! Met Heel HR leest! sluit Hogeschool Rotterdam hier graag bij aan. Wij willen in de hele onderwijskolom voor een Rotterdams leesoffensief zorgen. Onze kinderen, leerlingen en studenten willen wij een rijke leesomgeving bieden. Leesplezier is hierin dé sleutel tot een betere lees- en taalvaardigheid.

‘Heel Rotterdam Leest’ is een initiatief van docenten van een aantal onderwijsinstellingen in de Maasstad. Door zich aan dit manifest te verbinden, beloven de ondertekenende scholen om komend jaar actief aan de slag te gaan met het bevorderen van lezen en leesplezier. Dat gaan ze doen door activiteiten te organiseren die goed aansluiten bij de belevingswereld van kinderen en jongeren. Net als andere partners die het lezen een warm hart toedragen, zoals de Centrale Bibliotheek Rotterdam, Passionate Bulkboek, de CED-groep en boekhandel Donner - ondertekende ook de gemeente Rotterdam, in de persoon van wethouder Said Kasmi, het manifest.

Voor meer informatie, bekijk dit manifest.