Taalbewust onderwijs: wat is dat nu eigenlijk en wat betekent het voor jou als docent en voor het gehele opleidingsteam? In de inspiratiesessie ‘KwaliTIJD voor taal’ maak je kennis met de uitvoeringsprincipes taalbewust onderwijs. We gaan bijvoorbeeld in op vragen als ‘Wat betekent een collectieve verantwoordelijkheid voor de taalontwikkeling van studenten en welke taken horen hierbij?’ of ‘Hoe geef je taalgericht les?’ Met behulp van de scan ‘Selfie Taal in de opleiding’ krijg je een goed beeld hoe taalbewust jouw opleiding is: waar sta je nu, welke doelen wil je bereiken en wat is daarvoor nodig?
Nieuwsgierig? Vraag dan een inspiratiesessie aan via https://hint.hr.nl/nl/HR/Werken-bij/faciliteiten/hr-academie/
Het leertraject Taalbewust Toegerust richt zich op het pedagogisch-didactisch handelingsrepertoire van jou als docent in je beroepsonderwijs, zowel bij het lesontwerp als het lesgeven zelf. Je verdiept je in de taalbewuste didactiek en krijgt praktische handvatten voor het bieden van contextrijk onderwijs, met veel taalsteun en interactiemogelijkheden. Daarbij werk en leer je samen binnen je opleidingsteam en krijg je begeleiding in het analyseren en verbeteren van je eigen onderwijspraktijk. Dit doen we door middel van een klein, (indien mogelijk iteratief) actieonderzoek in je eigen lessen of in contactmomenten met je studenten.
Doelgroep
Hbo-docenten, taalcoördinatoren, stage- en afstudeerbegeleiders, studieloopbaancoaches.
Doelen
- Je bent je bewust van de rol van taal bij het leren en weet hoe je hierop kunt inspelen tijdens de les en in je cursusontwerp.
- Je bent je bewust van je functie als rolmodel in het beroepsadequaat communiceren.
- Je bent je ervan bewust dat effectief gebruik van de eigen taal / talen van de student didactisch meerwaarde heeft.
- Je kunt taalstimulering inbedden in je beroepsonderwijs en in je toetsing.
- Je leert vanuit een onderzoekende houding je onderwijspraktijk te verbeteren.
Begeleidingsvorm
- Vier bijeenkomsten van 2 ½ uur.
- Tijdsinvestering buiten bijeenkomsten: +/- 10 uur.
- Kosten: o.b.v. tarief HRacademie
Een begeleidingstraject met een taalonderwijsadviseur van Taal en Toelating kan veel vormen aannemen: individueel of in teamverband, met directe collega’s of externe professionals, fysiek of online. De ondersteuning kan klein beginnen, zoals hulp bij het ontwerpen van een cursus of het verbeteren van een rubric of feedbackformulier. Maar we kunnen ook gezamenlijk grotere onderwijsinnovaties aanpakken, zoals het herzien van je curriculum zodat taal en communicatie steviger zijn verankerd. We doen dit altijd evidence-based en met oog voor taalbewust onderwijs.
Elke samenwerking is ook een leerproces. Door samen te sparren, ontwerpen en reflecteren werk je niet alleen aan beter onderwijs, maar ook aan je eigen professionalisering — én die van je team. Samen draag je bij aan de taalontwikkeling van onze hbo-studenten. Juist daarom is het gesprek over een gedeelde (vak)taal zo waardevol. Het helpt om duidelijke afspraken te maken over wat je van studenten verwacht, en hoe je dat samen vormgeeft. Eén team, één taak — en één taal.
Geen zorgen: je hoeft niet alles in één keer te doen. De Selfie taal in de opleiding geeft je inzicht in hoe taalbewust jouw onderwijs is en waar kansen en prioriteiten liggen.
Doelgroep
Opleidingsteams | subteams
Activiteiten
Met team-collega’s bepaal je gezamenlijke leerwensen, bijvoorbeeld:
- Je weet welke taalvaardigheid nodig is voor studie en beroep.
- Je maakt afspraken over gemeenschappelijke vaktaal.
- Je ontwikkelt taalgerichte leeractiviteiten voor studenten.
- Je ontwerpt een doorlopende taalleerlijn.
- Je integreert de taalleerlijn in (delen van) je toetsingsprogramma.
Je krijgt handvatten om een opleidingsspecifiek taalbeleid te ontwerpen.
- Je draagt verantwoordelijkheid voor taalbewust onderwijs.
Begeleidingsvorm
Afhankelijk van de vraagstelling en leerwensen, stellen we een samenwerkingstraject op. Daarbij is het ook mogelijk dat je, als vertegenwoordiger van je opleiding of instituut, tijdelijk lid wordt van de buitenring van de Expertisekring Taalbewust hoger onderwijs.
- Kosten: geen kosten aan verbonden.
Studenten krijgen in het hbo te maken met uiteenlopende studie- en beroepsgerichte teksten. Het schrijven daarvan is vaak lastig: de verwachtingen bij genres als reflectieverslagen of communicatieplannen zijn niet altijd duidelijk. Docenten beschikken meestal over impliciete kennis van tekstnormen en conventies. Door die kennis expliciet te maken en te delen, kunnen teams studenten gerichter begeleiden bij het ontwikkelen van professionele schrijfvaardigheid – ook met oog voor de rol van AI. In deze professionele leergemeenschap (PLG) verdiepen opleidingsteams zich in genrekennis en de rol van schrijven in studie en beroep. Samen onderzoek je de kenmerken van vakspecifieke teksten en gebruik je deze inzichten om je onderwijs te vernieuwen. Dit levert betere schrijfproducten op, een soepeler feedbackproces en versterkt de professionele teamontwikkeling.
Doelgroep
Opleidingsteams | subteams
Doelen
- Je verdiept je in de rol van taal in opleiding en beroep
- Je ontwikkelt concrete onderwijsmaterialen
- Je voert een curriculumscan en genre-analyse uit van studie- of beroepsteksten
- Je verbetert je onderwijs vanuit een onderzoekende houding
Begeleidingsvorm
- Samenwerken met collega’s onder begeleiding van een trainer.
- 4 à 5 bijeenkomsten van een dagdeel (4 uur), met ca. 4 weken ertussen
- Tussentijds verzamelen van materiaal en uitproberen van werkvormen in de eigen praktijk
De PLG is onderdeel van een onderzoeksproject: op basis van interviews met experts en een literatuurstudie worden de leeractiviteiten vormgegeven.
Wil je samenwerken aan vakgerichte schrijfvaardigheid? Meld je dan aan voor deelname aan een PLG via e.j.van.der.neut@hr.nl.
Taal is cruciaal voor denken, leren en werken – en daarmee de sleutel tot studiesucces. Maar taal is ook identiteit, communicatie en verbinding. Daarom is het belangrijk dat er ruime aandacht is voor taalgebruik binnen alle lessen. In de nieuwe hbo-masteropleiding Taalbewust leren van Hogeschool Rotterdam ontwikkel je je in twee jaar tot teacher leader op het vlak van taalbewust leren. Je verwerft actuele wetenschappelijke inzichten over taalontwikkeling, meertaligheid en de rol van taal bij leren, en ontwikkelt kennis van en expertise in goede didactische aanpakken voor geïntegreerd taal- en vakonderwijs.
Daarnaast leer je hoe je collega’s meeneemt in een professionaliseringstraject, via de methodiek van participatief actieonderzoek en perfectioneer je je eigen academische lees- en schrijfvaardigheid. Aan het eind van de opleiding ben je in staat inclusief en krachtig taalbeleid vorm te geven binnen jouw school of organisatie, en als team onderwijs te bieden met optimale ontwikkelkansen voor álle leerlingen. Kijk voor meer informatie op deze website.
Taalvaardigheid is cruciaal in elke hbo-opleiding, maar de borging ervan in het curriculum is niet altijd vanzelfsprekend. Het Randstedelijk Taalnetwerk – een samenwerking van de Haagse Hogeschool, Hogeschool Leiden, Hogeschool Rotterdam en de Hogeschool van Amsterdam – biedt docenten, managers en beleidsmedewerkers handvatten om taalbewust onderwijs te versterken en te verankeren.
In de training leer je hoe taalbewust onderwijs zich vertaalt naar didactiek, toetsing, curriculum en teamcultuur. Je krijgt direct toepasbare tools en werkt samen in een hogeschool overstijgend netwerk, waardoor je ervaringen en ideeën kunt uitwisselen en een concreet plan voor je eigen opleiding ontwikkelt.
Doelen
- Je hebt kennis van didactische aanpakken voor geïntegreerd taal- en vakonderwijs, en kunt die toepassen in je onderwijspraktijk.
- Je hebt inzicht in de rol van taal bij toetsing en evaluatie.
- Je bent toegerust om teamcollega’s mee te krijgen in de implementatie van taalbewust onderwijs.
- Je deelt kennis en expertise in een discipline- en hogeschool overstijgend netwerk.
Doelgroep
Hbo-docenten (sleutelfiguren)
Begeleidingsvorm
Drie bijeenkomsten van 4 uur. Start: twee keer per jaar.
- Cursus voor docenten Fris je Nederlands op!
- Post hbo nt2-docent
- Taalgericht lesgeven IVL (voor lero-docenten)
- Nederlands als 2e taal
- Engels Cambridge Exam course
- Professioneel spreken voor een groep
- Basis van feedback en formatief evalueren
- Formatief Handelen
- Didactisch coachen
- Storytelling
- Inclusieve communicatie
- Adviesvaardigheden versterken
Voor meer informatie, kijk bij HRAcademie (intern).