Succesvolle internationale case competition smaakt naar meer

ECASA: European Case Study Alliance

19 april 2022

Van 4 tot en met 8 april heeft de eerste ECASA case competitie plaatsgevonden. ECASA is de European Case Study Alliance die beoogt casuïstiek uitgebreider toe te passen in het hoger onderwijs en daarbij meer cases over Europese middelgrote ondernemingen beschikbaar te stellen. Dat zijn immers de ondernemingen waar studenten vaak later bij gaan werken. ECASA wordt gevormd door de Fachhochschule Dortmund, de Technical University Dublin, Kaunas University of Technology en Hogeschool Rotterdam. Onze hogeschool wordt vertegenwoordigd door het kenniscentrum Business Innovation in nauwe samenwerking met de Case-Academy (RICA) .

Na een prekwalificatieronde met twaalf studententeams verschenen er op maandagmorgen 4 april negen teams aan de start. Het waren teams uit Litouwen, Finland, Denemarken, Ierland, Duitsland en Nederland. Het HR team bestond uit studenten van de minor ALL STARS ROTTERDAM (Arjen Scheele (Bedrijfskunde), Thanya Korneef (Business IT & Management), Martin Alcon (International Business) en Siebren van den Bosch (Technische Bedrijfskunde).

Na het officiële welkom op maandag hadden de studenten gelegenheid om de eerste casus te analyseren, deze werd op dinsdag gepresenteerd voor de jury. Het betrof de case over Zemaiciu Virves, een producent van koord. Op woensdag was de voorbereiding van de case over het Nederlandse IQ Pass (toegangssystemen), waarvan de presentaties op donderdag volgden. Vrijdag mochten de drie beste teams – één uit Finland en twee uit Ierland - de finale spelen met een case over IFM Electronics uit Duitsland. Uiteindelijk werd het team van de Tampere University of Applied Sciences, Finland, door de jury gekozen tot het beste team.

Ondanks dat de case competitie online plaatsvond, verliep de communicatie heel goed en was de sfeer gedurende de hele week uitstekend. Ook technisch verliep alles vrijwel vlekkeloos, dankzij veel collega’s en studenten die achter de schermen mee hielpen. Om een casus op te lossen en te presenteren hebben de studenten verschillende vaardigheden nodig (en vooral ook elkaar). Daarmee zijn case studies en zeker case competitions zeer waardevolle onderwijsvormen.

In korte tijd was het bijzonder om te zien, op welk niveau de studenten strategische analyses en aanbevelingen ontwikkelden, alsook eigen konden maken. Daarmee leverden de studenten niet alleen een toppresentatie, ze hebben er tevens veel van geleerd en ten slotte kregen de case bedrijven nieuwe en vaak creatieve inzichten aangereikt.

Het ECASA project wordt dit jaar afgerond met de ontwikkeling van cases op executive niveau en een handreiking voor docenten hoe cases te ontwikkelen en te gebruiken. ECASA is een Erasmus+ project. De hogescholen en universiteiten die hebben deelgenomen aan de case competitie hebben de smaak te pakken en zijn voornemens in 2023 opnieuw een competitie te organiseren.

Een groot applaus voor de winnaar maar zeker ook voor collega’s van Connect, docenten van de verschillende instituten en de studentassistenten van het kenniscentrum Business Innovation die als jurylid, timekeeper of als technical assistant een waardevolle bijdrage hebben geleverd.