Afronding project Red Flags bij criminele inmening

Hoe herken je ‘Red Flags’ die duiden op criminele inmenging in jouw bedrijf?

03 februari 2022

Hoe herken je nou de ‘Red Flags’ die duiden op criminele inmenging in jouw bedrijf? Deze vraag stond centraal in het onderzoeksproject Red flags bij criminele inmenging, dat in december is afgerond. Het project heeft een aantal handige tools opgeleverd zoals signaallijsten, bedrijfschecklists en de bedrijventerreinenscan criminele inmenging.

Criminele inmenging staat voor de handelingswijzen die criminelen gebruiken om een bedrijf binnen te dringen en blijvend invloed uit te oefenen. “Het speelt zich af op hetzelfde raakvlak als het begrip ondermijning: verwevenheid tussen onder- en bovenwereld. Over beveiliging tegen veelvoorkomende criminaliteit als diefstal en inbraak bestaat reeds veel kennis. Naar de invloed van georganiseerde criminaliteit op bonafide ondernemingen is echter nog weinig onderzoek gedaan“, vertelt  Arie de Wild, lector Risicomanagement & Gedragseconomie bij het kenniscentrum.

Criminele Inmenging

Samen met Avans en Hogeschool van Amsterdam ging het project eind 2019 van start door met hogescholen, gemeenten, ondernemersverbanden en een groep ondernemingen op zoek te gaan naar praktische kennis en tools om bedrijven op bedrijventerreinen weerbaarder te maken tegen criminele inmenging.

Daarbij ging het om vragen als: Hoe herken je nou de ‘Red Flags’ die duiden op criminele inmenging? Wat kun je in je eigen bedrijf doen en hoe kunnen ondernemers onderling en in de wisselwerking met gemeente en politie bijdragen aan de aanpak van inmenging?

“We kijken terug op een mooie en geslaagde samenwerking. Alle input, gesprekken, verhalen, interviews, (digitale) bijeenkomsten, feedback, etc. uit de praktijk staan aan de basis van de verschillende eindproducten die we ontwikkelden”, aldus De Wild.

Resultaten

Uiteindelijk heeft het Red Flags onderzoek de volgende producten en tools opgeleverd:

• Verschillende praktische tools om criminele inmenging vroegtijdig te signaleren. Deze vind je op deze pagina.
  • Achtergronden, bevindingen en best practices die we opdeden, hebben we samengevat in een digitaal magazine, bestaande uit essays die ook goed los te lezen zijn. Deze vind je hier.
  • In de congresuitzending op 6 december hielden we een presentatie over criminele inmenging in het mkb en een tafelgesprek over dit thema. De uitzending kun je hier terugkijken.

Het onderzoeksproject ‘Red flags bij criminele inmenging’ sloot af met het online congres ‘Criminele inmenging zien en aanpakken’. Tijdens het online eindcongres is met tientallen ondernemers, ondernemersverenigingen en afvaardigingen uit de publieke sector gesproken over deze vragen. In de plenaire sessie spraken ondernemer Dick Dekker en adviseur lokale veiligheid Rini ten Grotenhuis van het Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid met lector Emile Kolthoff over hun ervaringen met criminele inmenging en het belang van bewustzijn onder ondernemers.

Impact

De impact van het project werd direct merkbaar toen de Regionale Informatie- en Expertise Centra (RIEC) aangaven een online versie van de bedrijventerreinscan te willen ontwikkelen. De drie hogescholen zullen betrokken zijn bij de analyse van deze data zodat duidelijk wordt welke risico’s bedrijventerreinen lopen in vergelijking met elkaar en hoe deze problematiek zich ontwikkelt.