Ondanks de coronacrisis toch interessante resultaten voor het programma Business Booster

Business Booster

01 oktober 2020

Business Booster is het programma van de community Global Marketing & Sales (GMS) van de opleiding Commerciële Economie in het derde jaar, waarin studenten een bestaand MKB-bedrijf uitdagen met een nieuwe business propositie. De propositie moet zo disruptief mogelijk zijn en inspelen op digitale en duurzame kansen. De studenten maken daarbij gebruik van de werkwijze van design thinking. Dit jaar hebben 45 bedrijven deelgenomen aan het programma, dat liep van februari tot juli 2020. Naast studenten van GMS heeft deze ronde ook een groep bedrijfskundestudenten geparticipeerd. Als leidraad voor hun onderzoek hebben de studenten een vragenlijst gehanteerd vanuit het lectoraat next strategy. Daarmee konden ze diepte-interviews doen en door op meerdere momenten te meten ook voor zichzelf in kaart brengen welke impact hun ideeën op het bedrijf had.

Vanwege de coronacrisis moest veel van het werk vanuit huis gebeuren. Lessen moesten worden aangepast en ook de werkbezoeken aan de bedrijven kregen een heel ander karakter. Heel mooi om te zien dat iedereen zich snel heeft herpakt en het programma ‘gewoon’ kon doorgaan. Natuurlijk zijn de uitkomsten beïnvloed door de crisis. Bijvoorbeeld omdat bedrijven aangaven even geen aandacht te kunnen besteden aan de langere termijn, “we richten ons nu op het helpen overleven van onze klanten”. Ook waren er interessante verschillen tussen de bedrijven te ontdekken: bedrijven die zich snel wisten aan te passen en bedrijven die op hoop van zegen blijven doen wat ze al deden. Bij die eerst groep bijvoorbeeld bedrijven die over gingen op het “IKEA-model” (direct leveren aan eindgebruikers) of die vol inzetten op online verkopen.

Centraal in de vragenlijst stond het thema leren en innoveren. Hoe is de onderneming gericht op de toekomst en zijn er werkwijzen om te leren over nieuwe ontwikkelingen en ideeën om te zetten in nieuwe producten en diensten? Er is onder andere gevraagd naar de aanwezigheid van een strategie, de mogelijkheid voor medewerkers om vernieuwende ideeën uit te werken en het contact met klanten over hun toekomst. Over het algemeen is het strategische vermogen van de bedrijven beperkt. Er gebeurt veel informeel en terloops en het ‘hier en nu’ domineert. Er is vaak geen strategie. Ook is er vanzelfsprekend veel contact met klanten, maar niet gericht op kennisontwikkeling over trends en ontwikkelingen. Daarom is zo’n programma als Business Booster een ideale mogelijkheid om toch een aanzet te maken voor verandering.

De tijd van het programma is te kort om te komen tot echt een nieuw businessmodel. Maar verschillende groepjes studenten zijn weldegelijk tot vernieuwende mogelijkheden gekomen. Er is bijvoorbeeld een uitwerking gegeven aan leasing van circulaire vloeren, herbruikbare displays voor acties in supermarkten, digitalisering van werkprocessen in een warehouse, digitale monitoring van elektrisch aangedreven pompen en biobased frietbakjes.

Naast concrete ideeën voor vernieuwing van de business propositie zijn bij veel ondernemers ook de ogen geopend dat nadenken over de toekomst echt van belang is en dat zoiets prima gaat in samenspel met medewerkers, klanten en studenten. Eén ondernemer verwoordde het zo “we hebben veel geleerd over vernieuwen, het is beter om problemen in stukken te hakken en één voor één op te lossen”. Of een ander: “de studenten hebben mij inzage gegeven dat het soms beter is om van tevoren onderzoek te doen”. Een ander citaat “mijn les: je moet breder en creatievere kijken naar wat er in de markt mogelijk is”.

Deze laatste resultaten zijn vanuit het lectoraat next strategy met name interessant. Anna Handschuh vanuit de opleiding en Arjen van Klink namens het kenniscentrum gaan er verder mee aan de slag. De uitdaging is om praktische handvatten te ontwikkelen die ondernemers helpen zich meer op de toekomst te richten. Eén handvat is duidelijk: studenten kunnen daar een waardevolle rol in spelen.