Eerste editie Newbee Fest. groot succes

Onderwijsfestival gericht op onderwijsinnovatie trekt bijna 200 bezoekers

14 juni 2022

Op 9 juni vond de allereerste editie plaats van Newbee Fest. Doordat er meer dan 40 gastsprekers waren, hadden de bijna 200 bezoekers keuze uit maar liefst 36 workshops. Het doel? Initiatieven en ideeën over onderwijsinnovatie echt beleven, voor en door collega's uit het hoger economisch onderwijs. Met deze succesvolle kruisbestuiving kunnen we elkaar vinden in de toekomst, zodat we samenwerken aan de opgave van transitie die voor ons ligt.

Aan het einde van de dag bleek hoeveel behoefte er is om samen op te trekken in het vraagstuk rondom onderwijsinnovatie van het economisch onderwijs. Om met elkaar te kijken naar hoe ons onderwijs is ingericht. En hoe het ook anders kan. Niet langer met een focus op kennis, maar een verschuiving naar onderwijs gericht op vaardigheden en houding.

Een van de hosts, Ilse Meelberghs, zei naderhand: “Ik, die een paar jaar geleden dacht dat mediteren in een kring van accountants en bedrijfseconomen op de Zuidas baanbrekend was.... Hierop had ik nooit durven hopen.”

Zo waardevol, het NewBee Fest.! Ik nam een flinke lading inspiratie, vers aangewakkerde passie en recharged gedrevenheid mee!"

Blanche Meijer Beijersbergen van Henegouwen

Wat er loskomt als we de handen ineenslaan om de grote opgaven van deze tijd aan te kijken, is een bak aan inspiratie en energie. Startmotor voor deze succesvolle kruisbestuiving is het New Economics Lab (NEL) onderzoek van Remko van der Pluijm, die recent is genomineerd voor docent van het jaar. Tijdens het Newbee Fest. werden de eerste onderzoeksresultaten gepresenteerd. Als je er niet bij was, geen probleem! Je vindt de digitale audiotour hier.

“Het sluipt langzaam maar zeker het vak van de econoom in: de liefde. Niet voor het vak, die liefde was er al. Maar voor de wereld, en wat je daar in je vak voor kan betekenen.”

Ilse Meelberghs Idealistisch bedrijfseconoom en bondgenoot voor idealisten

Newbee Fest. is een onderwijsfestival gebaseerd op het concept van co-creatie. De eerste editie werd georganiseerd door Kenniscentrum Business Innovation van Hogeschool Rotterdam, in samenwerking met de Haagse Hogeschool. In totaal waren er echter 16 onderwijsinstellingen die het programma tot een succes maakten. We danken daarom alle scholen voor hun bij-drage: De Haagse Hogeschool, Hogeschool Arnhem en Nijmegen, Hogeschool van Amsterdam, Windesheim University of Applied Sciences, Avans Hogeschool. PHALANXES, Breda University, Saxion Hogeschool, Bonaventura college, HZ University of applied sciences, DE ROOI PANNEN, GSR, Hanzehogeschool Groningen en de Erasmus Universiteit Rotterdam.

"Het was een heerlijk warm bad van welwillendheid en betrokkenheid. Allemaal super geëngageerde en geïnvolveerde mensen. Ik heb mijn uiterste best gedaan zoveel mogelijk workshops te bezoeken, maar dat is maar gedeeltelijk gelukt. Er was gewoon teveel moois."

Kees Klomp Lector betekeniseconomie Hogeschool Rotterdam

Het event wordt als het ware 'doorgegeven'. Door het grote enthousiasme over deze eerste editie, hebben nu al verschillende hogescholen  aangeven graag de volgende editie te willen organiseren. Misschien is dat wel het mooiste resultaat: de wens om nu samen door te pakken en dit vorm te geven in de nabije toekomst.

Na de zomervakantie, maar voor de Week van het Economieonderwijs wordt bekend welke hogescholen de tweede editie gaan vormgeven.

Nieuwe inzichten en contacten opgedaan. En een te veel aan mooie workshops die ik niet allemaal kon volgen. Op naar de volgende New bee!

Lucita Couto Gestal Senior lecturer / Policy Advisor - at the Hague University of Applied Sciences