Internationale partners te gast voor het 'Joint Staff Training Event'

Bevorderen van transdisciplinair ondernemerschap

01 mei 2019

De opleiding Entrepreneurship & Retailmanagement en Kenniscentrum Business Innovation hebben van 23 t/m 26 april het “Short-term Joint Staff Training Event” georganiseerd. Deze trainingsweek vond plaats in het kader van een internationaal samenwerkingsproject ter bevordering van transdisciplinair ondernemerschap.

De trainingsweek werd georganiseerd in het kader van het met een Erasmus+ gesubsidieerde onderzoek 'European Entrepreneurship Training Community' en heeft tot doel het om transdisciplinair ondernemerschap te bevorderen. Hogeschool Rotterdam werkt in dit onderzoek samen met Rigas Tehniska Universitate (Letland), Anglia Ruskin University (Verenigd Koninkrijk) en XAMK Open University of Applied Sciences (Finland).

Gezien haar ervaring was Hogeschool Rotterdam gevraagd deze eerste trainingsweek te organiseren. Het doel van de week was de betrokken internationale partners meer te leren over ondernemerschapsonderwijs door ervaringsgericht te leren.

Inhoud Joint Staff Training Event

Het programma van deze week was gebaseerd op de principes die ook bij ondernemerschaps-onderwijs centraal staan, namelijk:

• learning through experience (experiential learning);
  • working with others (cooperative learning);
  • en reflective learning.

Tijdens de eerste sessie hebben de deelnemers in kaart gebracht wat ieders verwachtingen zijn met ondernemerschapsonderwijs en of er een 'common ground' is om gezamenlijk meerwaarde te creëren. Nadat deze gezamenlijke doelen in kaart waren gebracht, is er aan de slag gegaan met de 'ideation'; mogelijke oplossingen of ideeën verzamelen die helpen de doelen te bereiken. Tot slot zijn de eerste, enigzins abstracte, ideeën in concretere experimenten omgezet zodat ze in de praktijk getest kunnen worden. De ontstane ideeën worden verwerkt in een model dat het uitgangspunt voor de verdere ontwikkeling van de methodologie zal zijn. Hier zal nog verder aan worden gewerkt en op voort worden gebouwd.

Lees hier meer over het project European Entrepreneurship Training Community.