Honoursstudenten bedenken nieuwe risicomanagementideeën voor mkb'ers

Risicomanagement tweedaagse

28 april 2019

Vier 'high potential' studenten van Rotterdam Business School en Instituut Financieel Management grepen op 25 en 26 april 2019 de kans die hen door het kenniscentrum werden geboden. In deze tweedaagse waren zij te gast bij de maritieme groothandel Technotrading in Schiedam om nieuwe ideeën voor risicomanagement voor mkb-bedrijven te bedenken.

Studenten die een beetje meer willen, kunnen daarvoor binnen Hogeschool Rotterdam aan de slag in het Honours Programma. Innovatief, coöperatief en nieuwsgierig zijn, dat is waar Honoursstudenten, buiten het reguliere onderwijsprogramma om, zich in ontwikkelen. Ook Kenniscentrum Business Innovation biedt studenten mogelijkheden in dit persoonlijke ontwikkelingstraject.

Op dag 1 trapte docent-onderzoeker Johan Reijenga af met een crash course in Design Thinking. Het doel was door middel van empathie voor de ander, nieuwe oplossingen te ontwerpen voor problemen. Direct daarna interviewden de studenten lector Arie de Wild om er achter te komen aan welke risico’s mkb-bedrijven bloot staan en maakten zij een start met het bedenken van oplossingen.

Aan het eind van dag 2 presenteerden zij hun ontwerp aan juryleden Jeroen van Waveren, eigenaar van Technotrading, en Dennis van der Waal, docent-onderzoeker bij het kenniscentrum. De oogst: vier zeer afwisselende ideeën die in diverse stadia van risicobeheersing een bijdrage kunnen leveren.

1. Bewustwording: een push service voor berichten over faillissementen waarbij de oorzaken van de ondergang worden vermeld en tips om dit voorkomen.
  2. Training: een Massive Online Open Course voor ondernemers waarin zij leren toekomstbestendig te blijven.
  3. Identificatie: Een early warning tool waarbij medewerkers periodiek vragen beantwoorden om intuïtief te peilen of het wel goed blijft gaan met het bedrijf.
  4. Assessment: Een soort scrumboard voor een wekelijkse sessie om risico’s te managen met kolommen voor ‘Wat is handig?’, ‘Wat is noodzakelijk?’ en ‘Wie is bezig met wat?’.

De resultaten van de Pressure Cooker worden opgenomen in het onderzoeksprogramma van het lectoraat Risicomanagement & Gedrag.

"Ik vond het erg leuk om deel te nemen en wil u ook op deze manier bedanken voor de uitnodiging. Ik heb er veel van geleerd."

Deelnemende student uit het Honours Programma