Criminele ondermijning in een flits

Walkshop tijdens Rotterdam Kennisfestival 2019

31 oktober 2019

Wel eens een flitspresentatie gegeven tijdens een walkshop? Tijdens het Rotterdam Kennisfestival op 28 oktober gaven verschillende kennisinstellingen zo’n flitspresentatie. Lector Arie de Wild gaf hier de voorbij wandelende bezoekers een walkshop ‘Anders handhaven in de stad’.

De walkshops van het Rotterdam Kennisfestival vonden plaats op de kennismarkt op de begane grond van het World Trade Center in Rotterdam. Onder begeleiding wandelden de aanwezigen op de markt van kraampje naar kraampje om flitspresentaties van de meest relevante kennispartners van Gemeente Rotterdam mee te maken. In een snelle flits, flitsend je boodschap brengen, dat was het idee.

Onderzoek ‘Red Flags voor criminele ondermijning in het mkb’

Lector Arie de Wild van Kenniscentrum Business Innovation gaf in de walkshop 'Anders handhaven in de stad' een flitspresentatie over het SIA RAAK mkb project 'Red Flags voor criminele ondermijning in het mkb'. “Criminele ondermijning is het samenvloeien van de onderwereld met de bovenwereld. Criminelen hebben voor hun illegale activiteiten namelijk legale producten en diensten nodig, denk aan grondstoffen voor de productie van drugs, transport en opslag” legt Arie de Wild uit. “Daarnaast bieden criminelen financiering aan om invloed te verwerven in bedrijven of bieden zij extra omzet in de vorm van zwart geld dat witgewassen moet worden.”

Criminele ondermijning tegengaan

Voor veel mkb'ers lijkt dat een ver-van-mijn-bed-show. Hun beeld van criminele ondermijning is vaak beperkt. Hierin schuilt een gevaar volgens de lector. “Als het hen al opvalt, dan is criminele ondermijning iets dat bij anderen plaatsvindt en je kan er niet zo veel aan doen, anders dan het te melden bij justitie. Maar dat kan zo maar veranderen wanneer criminelen jouw bedrijf in het oog krijgen.”

Een onderzoeksconsortium van de Hogeschool van Amsterdam, Avans en Hogeschool Rotterdam gaat de komende jaren onderzoek doen naar criminele ondermijning. Wat zijn dan de rode vlaggen die waarschuwen dat je blootstaat aan criminele ondermijning? En wat kun je doen om criminele ondermijning tegen te gaan? In Rotterdam wordt hierbij samengewerkt met de gemeentelijke overheid, bedrijvenverenigingen en mkb-bedrijven op de Spaanse Polder.

“Volgend jaar staat dit project wellicht weer centraal op het kennisfestival. Maar dan hebben we met onze studenten en docenten zoveel kennis opgedaan over criminele ondermijning in het mkb, dat een korte flits niet meer volstaat!” besluit Arie de Wild.