Menu English

Leon Goor

Drive, passie en lol in je studie, daar gaat het om. Wij moeten als docent ons enthousiasme overbrengen op de student.

Leon Goor, docent marketing en communicatie, geeft al 14 jaar les op Hogeschool Rotterdam. In 2018 werd hij gekozen tot docent van het jaar. Hoe kijkt hij aan tegen de zin ‘Hier worden woorden daden in een vormende omgeving waar talenten en ambities meer dan achtergronden zeggen’ die hij uitspreekt in de film van Hogeschool Rotterdam?

Rotterdam staat bekend om zijn diversiteit aan mensen. Dit geldt ook voor Hogeschool Rotterdam. Haar studenten zijn van verschillende komaf. Hoe gaat Leon om met studenten die verschillen in achtergrond? "Voor mij zijn alle studenten, ongeacht hun achtergrond, gelijk. Dat is mijn vertrekpunt.''

Wat voor hem van belang is tijdens het lesgeven, is dat hij weet welke vooropleiding een leerling heeft genoten. Leon: "Een vwo'er is veel zelfstandiger, terwijl iemand die van de havo komt de manier waarop we tentamens afnemen vaak weer beter oppakt dan een mbo'er. En een student van het mbo heeft vaak veel theoretische kennis, maar kan zichzelf daardoor soms ook overschatten. Het vraagt van een docent enige vorm van aanpassing in het geven van les aan een vwo'er, havo'er of mbo'er. Daarom vraag ik altijd bij een nieuwe groep waar de studenten vandaan komen, wat hen hier brengt en wat de vooropleiding is.''

Het stellen van deze vragen is het begin van het opbouwen van een relatie met een student. Iets wat hij hoog in het vaandel heeft staan. "Ik probeer met iedereen echt contact te krijgen. Wat ik ook belangrijk vind, is dat je hier fysiek aanwezig bent als docent. Ik ben vaak om 8.00 uur op de hogeschool en ik ga om 18.00 uur weg. Als ik studenten zie, heb ik een gesprekje met ze. Zowel met studenten die ik wel als niet ken. Voor mij is iedereen gelijkwaardig en ik wil er voor iedereen zijn.''

Tranen

Ondanks het goede contact met zijn studenten kwam hij onlangs tot de conclusie dat je toch niet altijd alles weet van de achtergrond van een student. Hij vertelt: "We hadden een keer een diploma-uitreiking. Ik reikte het diploma uit aan een meisje die best lang over haar studie had gedaan en ik zei daar gekscherend wat van. Ze barstte in tranen uit en ik dacht 'wat krijgen we nou'. Ze vertelde dat ze best een lastige tijd achter de rug had, omdat haar ouders waren geëmigreerd en ze zich best alleen had gevoeld. Dat raakte me, ik baalde ervan dat ik dat niet wist. ''

"Ik dacht verdorie, die wereld achter een student, die probeer je wel te achterhalen, maar weet je gewoon niet altijd. Een studieloopbaancoach weet dat vaak wel.''

Ondanks dat de diploma-uitreiking een verrassende wending nam, is het juist dit moment waar Leon ieder jaar weer naar uitkijkt. Het is het moment, vindt hij, waarop je even stilstaat bij de transformatie die de student heeft doorgemaakt.

,,Als ze hier binnenkomen zijn ze 17, 18, 19 of 20 jaar oud. Zo'n student wordt in 4 of 5 jaar tijd zo anders. Zeker tijdens een diploma-uitreiking ben je je daar zo bewust van. Je ziet dan ineens een volwassen persoon staan en dan ben je zo trots. Ik denk dan: wauw er staat daar nu een junior consultant of junior communicatieadviseur of junior content manager. Dat is zo kicken.''

Drive, passie en lol in je studie

Jaarlijks worden er door Hogeschool Rotterdam jonge professionals klaargestoomd voor de arbeidsmarkt. Maar dat gaat niet altijd zonder slag of stoot. Daar moet hard voor worden gewerkt. "De bal ligt bij de student. Drive, passie en lol in je studie is cruciaal, vind ik. Dat is niet voor elke student vanzelfsprekend, de een heeft dan meer dan de ander. Wij hebben daar als docenten een belangrijke rol in, wij moeten ons enthousiasme voor het vak overbrengen. Dat toon ik bijvoorbeeld door steeds met actuele voorbeelden te komen en daar het gesprek over aan te gaan.''

De lessen mogen wat hem betreft overigens flexibeler worden aangeboden aan de studenten. "Ik zou het leuk vinden als je als docent aan kunt geven: oké, op die en die dagen geef ik les over dat onderwerp en kijk maar wanneer het jou uitkomt om te komen. Nu zit je als student vast aan een bepaalde docent. Terwijl sommige docenten veel meer verbaal zijn, anderen werken weer meer met voorbeelden of specifieke werkvormen. Laat een student lekker zelf kiezen welke lesvorm bij hem of haar past. Ik denk wel dat het onderwijs in de toekomst flexibeler wordt.''

Dartbord

Ook vindt Leon de vormende omgeving, in de letterlijke zin van het woord, belangrijk. "Ik vind vormend ook met de ruimtelijkheid en de omgeving te maken hebben. Voorheen was Hogeschool Rotterdam ingericht met veel lokalen en af en toe eens een zitje. Hier op deze locatie (Wijnhaven, red.) hebben we beneden in de kantine veel zitjes staan, boven staat een tafeltennistafel. Dat "vormen" zit voor mij ook in het elkaar kunnen treffen in een ruimte, ieder moment van de dag, gewoon er zijn voor je studenten. Zowel op een informele manier als vakmatig.''

Om het informele gevoel kracht bij te kunnen zetten, pleit hij momenteel voor bijvoorbeeld het ophangen van een dartbord. "Werk en plezier moet door elkaar heenlopen vind ik. Je moet ook naast werken even wat anders kunnen doen. En ik vind dat we studenten een omgeving moeten bieden waar ze even lekker wat voor zichzelf kunnen doen naast het studeren. Om die reden heb ik, samen met een collega, ook een hardloopgroep opgericht. Op donderdag aan het einde van de middag lopen we zo'n 5 tot 8 km hard. Wie mee wil, zowel student als docent, sluit lekker aan.''

Het is duidelijk dat Leon dagelijks op allerlei manieren bezig is om het talent en de ambities van studenten zo goed mogelijk uit de verf te laten komen. Leon grijnst: ,,Docent zijn is zo'n mooi beroep. Kennis delen, studenten stimuleren, complimenteren of juist prikkelen. Het is zo leuk om met studenten te werken, daar kan geen andere baan tegenop. En ik denk dat veel docenten dat hebben.''

Wij zijn Hogeschool Rotterdam

Lees ook de andere interviews met studenten en medewerkers uit de serie "Wij zijn Hogeschool Rotterdam"