Meeloopdag
Kom bij ons langsTijdens een meeloopdag krijg je de kans om zelf te ervaren hoe het is om deze studie te volgen. Deze dag is bedoeld voor studiekiezers die zich verder willen verdiepen in de inhoud van de opleiding. Je loopt een dagdeel mee met onze lessen en hebt de kans om al je vragen te stellen aan zowel studenten als docenten. Aan het einde van de dag heb je een helder en realistisch beeld van wat de opleiding inhoudt.
Stuur een mail naar het opleidingsteam, dan plannen we een geschikt moment in!
Na het afstuderen (landelijke cijfers)
Baan op niveau
82%
Baan binnen het vakgebied
71%
Een baan vinden
20 maanden
Opbouw
Hoe is de opleiding opgebouwd?Indeling van de jaren
IPO in Rotterdam start met twee basisjaren, waarin je:
- leert hoe je producten ontwerpt in ontwerpprojecten;
- kennis en vaardigheden opdoet in cases;
- je persoonlijk ontwikkelt in de professionele ontwikkellijn.
Daarna volgen twee specialisatiejaren, waarin je jezelf verder ontwikkelt als productontwerper. Dat doe je in een meeloopstage, een semester waarin je eigen ontwerpersprofiel verkent, een minor en een afstudeerstage.
We besteden bij IPO veel aandacht aan persoonlijke begeleiding. In elke onderwijsweek spreek je meerdere docenten over je resultaten en werk je samen met andere studenten in kleine leerteams.
De vier IPO-leeruitkomsten
Tijdens de opleiding groei je in vier ‘leeruitkomsten’. Die moet je beheersen als afgestudeerd industrieel product ontwerper.
- De ontwerpvraag
Verzamelen van informatie over het ontwerpprobleem: opzoeken, onderzoeken, observeren, eisen opstellen. - Het Ontwerp
Genereren van ontwerpoplossingen: brainstormen, schetsen, bouwen, testen. - De Realisatie
Uitwerken van je ontwerp zodat anderen er mee verder kunnen. - De professionaliteit
Je eigen kwaliteiten kennen en je professioneel gedragen, zodat je in de praktijk aan de slag kunt en je kunt blijven ontwikkelen.
Het eerste jaar
In je eerste twee jaar leer je hoe je producten ontwerpt in ontwerpprojecten, doe je kennis en vaardigheden op en ontwikkel je je professioneel.
De ontwerpprojecten zijn voor echte opdrachtgevers. Samen met je medestudenten ga je in een groep het ontwerpprobleem analyseren, brainstormen over ideeën en testen uitvoeren bij de doelgroep met behulp van zelfgemaakte modellen.
In onze kennis- en vaardigheidscases krijg je lessen en workshops en je past wat je leert meteen toe in een eindopdracht. Zo is duidelijk waarom je bepaalde kennis en vaardigheden leert en waar je het voor kunt gebruiken. Bijvoorbeeld het uitwerken van een zitmeubel voor in de buitenruimte. Je leert dan over gebruiksonderzoek, menselijke maten, ontwerpschetsen, 3D-CAD, productpresentatie, productietechnieken en modelbouw.
In de professionele ontwikkelweken voer je activiteiten uit die je helpen je persoonlijk en professioneel verder te ontwikkelen.
Aan het eind van elk semester (een half studiejaar) laat je je werk zien en wordt je daarop beoordeeld in een beoordelingsgesprek (assessment).
Studielast
Je werkt minstens vier dagdelen per week bij IPO op school. Op enkele dagen zal dat alleen de ochtend of de middag zijn, op andere dagen de hele dag (9:00 – 16:30).
De rest is zelfstudie. Dat kan thuis of in de algemene studieruimtes van de hogeschool. Met (beperkte) online bijeenkomsten zorgen we dat je ook tijdens de zelfstudie contact met docenten en medestudenten hebt.
Ons onderwijs is erop gericht om je voortdurend aan het werk te houden, omdat er altijd ontwerpklussen, studie-opdrachten, lessen, presentaties en bespreekmomenten zijn. Verwacht geen studie waarin je af en toe hard werkt voor de toetsweek en het dan weer een paar weken rustig aan kunt doen!
Na het eerste jaar
Tweede jaar
De opbouw van het tweede jaar is vergelijkbaar met die van het eerste. Nu werk je zelfstandiger. Je leert zelf keuzes te maken en kennis te verzamelen. In de professionele ontwikkelweken werk je toe naar je praktijkstage.
Derde jaar
In je derde jaar loop je een half jaar stage en ga je bij een bedrijf of bureau aan de slag als ontwerper.
Na de stage zoek je naar je professionele identiteit: wat voor soort ontwerper wil ik zijn, waar wil ik aan de slag en wat heb ik daarvoor nog te leren. Je neemt deel aan Learning Communities over duurzaamheid, techniek, mens/zorg of ondernemen en je gaat op zoek naar kennis en vaardigheden die nodig zijn voor je eigen ontwerpersprofiel.
Vierde jaar
Het vierde jaar start met een minor die je kunt volgen binnen Hogeschool Rotterdam of daarbuiten. Bij IPO bieden we de minoren ‘Circular Maker’ en ‘Infuential Design and Creative Engineering’ aan. Je leert om samen met gebruikers, opdrachtgevers en deskundigen tot duurzame en creatieve productoplossingen te komen. Dat kan zowel individueel, in een klein team als in een multidisciplinair ontwerpbureau. Je kunt ook deelnemen aan onderzoeksprojecten van de hogeschool rondom stadsnatuur, zorgtechnologie of duurzaamheid.
Je rondt je studie af met een afstudeerstage in de praktijk, waarna je in het afstudeerassessment aantoont dat je alle IPO-leeruitkomsten beheerst. Afstudeerprojecten zijn bijvoorbeeld het ontwerpen van een daktent voor kleine auto’s, het aanpassen van een heetwaterkraan, zodat je er ook zeep mee kunt pompen of het ontwikkelen van een bordspel voor kinderen met autisme.
Keuze en begeleiding
Keuze
Bij IPO vinden we het belangrijk dat je studie aansluit bij jouw werkwijze en mogelijkheden. Daarom kun je altijd zelf kiezen aan welke projecten je wilt werken en voor welke opdrachtgever. Wij begeleiden je om te ontdekken wat voor soort ontwerper jij bent. Zo kun je – onder voorwaarden – zelfs al je eigen bedrijf starten tijdens je studie. Of projecten doen richting medische producten, duurzaamheid of de commerciële kant.
In het programma zit volop ruimte voor eigen activiteiten: werk je eigen productidee uit, leer nieuwe skills, organiseer een excursie of bezoek een lezing of tentoonstelling. Zo kun jij je ontwikkelen in de dingen die bij jou passen. En daar krijg je studiepunten voor. .
Versnellen of vertragen
Als het om welke reden dan ook niet lukt om je studie in vier jaar af te ronden, is het in overleg mogelijk om bepaalde onderdelen te verplaatsen of aan te passen. Als door je vooropleiding of je studiehouding blijkt dat je je studie kun versnellen, dan bieden we de mogelijkheid om in overleg projecten uit te breiden of om onderwijs uit een hoger jaar te volgen.
Studeren met een functiebeperking
Heb je een functiebeperking en heb je daarvoor aanpassingen of voorzieningen nodig, dan biedt de hogeschool daarvoor verschillende mogelijkheden. Er zijn genoeg studenten met functiebeperkingen in de afgelopen jaren succesvol bij IPO afgestudeerd.
Student van andere hogeschool?
Ben je student bij een andere hogeschool en wil je een minor bij Hogeschool Rotterdam volgen? Bekijk je mogelijkheden op Kiesopmaat.nl. De minors van Hogeschool Rotterdam duren een half jaar (september - februari) en leveren 30 EC (studiepunten) op.
Afstuderen
Je rondt je studie af met een afstudeerstage in de praktijk, waarna je in het afstudeerassessment aantoont dat je alle IPO-leeruitkomsten beheerst. Afstudeerprojecten kunnen heel divers zijn, in de afgelopen jaren waren er bijvoorbeeld projecten als het ontwerpen van een daktent voor kleine auto’s, het aanpassen van een heetwaterkraan, zodat je er ook zeep mee kunt pompen of het ontwikkelen van een bordspel voor kinderen met autisme.
De acht kennisgebieden
Als afgestudeerd IPO'er heb je kennis over onderstaande acht kennisgebieden. Deze ontwikkel je in de kennis- en vaardigheidscases. Het zijn dus géén losse vakken.
- 3D-CAD: ontwerpen in 3D en 2D vastleggen, maattekeningen, exploded views, bewegingssimulatie.
- Materiaal en productie: de meest geschikte materialen en productietechnieken voor een ontwerp kiezen.
- Communicatie: schetsen, tekenen en visualiseren, verslagleggen en presenteren.
- Markt: Hoe wordt een product verkocht? Hoe sluit het product op de markt aan?
- Gebruik: Hoe wordt een product gebruikt? Hoe ontwerp je voor je gebruiker?
- Vorm: producten een stijl en belevingswaarde meegeven, producten laten passen bij een doelgroep.
- Constructie: producten slim opbouwen zodat ze stabiel, sterk, licht, werkend en maakbaar zijn.
- Mechatronica: elektronica inbouwen in een product, ontwerpen met sensoren, motoren, bewegende delen.
Internationale mogelijkheden
Vanaf het tweede jaar kom je in onze eigen projecten of workshops in contact met internationale studenten en opdrachtgevers. Het is mogelijk om in het buitenland stage te lopen of minorprogramma’s te volgen, bijvoorbeeld naar Kortrijk (België) of naar de Universiteit in Bologna (Italië). Daarnaast organiseren we jaarlijks digitale designworkshops met studenten uit landen over de hele wereld.
Foto: Digitale internationale designworkshop met studenten van de Donghua University in Shanghai
Vakken
Een indicatie van de vakken die je kunt verwachtenSemester 1
-
Professionele ontwikkeling 1
Professionele ontwikkeling 1
Je leert de studie, het beroep en elkaar kennen in verschillende activiteiten en opdrachten.
-
Technische kennis en vaardigheden 1
Technische kennis en vaardigheden 1
We herhalen kort de voor IPO belangrijkste wiskunde, natuurkunde en technische onderwerpen. Na de toets in de derde week bepalen we of je die basis beheerst, of dat je nog een aantal lessen volgt om op niveau te komen.
-
Case: Chocolate Bar
Case: Chocolate Bar
Je ontwerpt en maakt een chocoladeproduct en de bijbehorende gietmal. Zo leer je de basis van schetsen, modellen maken in de werkplaats, materialen kiezen en je ontwerp presenteren.
Presentatie van ontwerp gietmal tijdens de les
-
Case: Lego
Case: Lego
Je creëert een nieuwe LEGO-set in 3D-CAD. Je leert de basis van 3D-modelleren en renderen (realistische afbeeldingen maken).
Schematisch LEGO ontwerp
-
Case: Power Tool
Case: Power Tool
Je haalt een elektrisch stuk gereedschap uit elkaar. Je bestudeert de onderdelen en plaatst deze op een displaybord. Je leert de basis van materialen, productietechnieken, componenten, duurzaamheid en de productopbouw.
Bovenaanzicht onderdelen boormachine
-
Case: Bureaulamp
Case: Bureaulamp
Je geeft alle onderdelen van een bureaulamp vorm in verschillende materialen en productietechnieken. Je bouwt een model met alle onderdelen in 3D-CAD.
-
Project 1
Project 1
In korte projecten van drie weken ontdek je welke stappen je neemt om tot een ontwerp te komen, hoe onze begeleiding werkt en waar je op wordt beoordeeld. Elke week exposeer je de resultaten.
Semester 2
-
Professionele ontwikkeling 2
Professionele ontwikkeling 2
Je leert de studie, het beroep en elkaar kennen in verschillende activiteiten en opdrachten.
-
Technische kennis en vaardigheden
Technische kennis en vaardigheden
We herhalen kort de voor IPO belangrijkste wiskunde, natuurkunde en technische onderwerpen. Na de toets in de derde week bepalen we of je die basis beheerst, of dat je nog een aantal lessen volgt om op niveau te komen.
-
Case: Elektronisch meetproduct
Case: Elektronisch meetproduct
Je leert de basis van werken met elektronica. Je bouwt en test een elektronisch meetproduct met een sensor en een display in een behuizing. Je programmeert Arduino, ontwerpt de interactie en de behuizing.
-
Case: Bestek
Case: Bestek
Je ontwerpt een bestek voor een zelfgekozen horeca-omgeving. Je leert over productietechnieken, materalen, ontwerpschetsen, vormgeving en gebruik (ergonomie).
Voorbeeld ontworpen bestek
-
Case: Balance Light
Case: Balance Light
Je ontwerpt en bouwt een ‘balanslamp’. Je berekent of de lamp in evenwicht is. Je leert ook hoe je de lamp zo construeert dat het product licht, sterk en maakbaar is.
-
Project 2
Project 2
In korte projecten van drie weken ontdek je welke stappen je neemt om tot een ontwerp te komen, hoe onze begeleiding werkt en waar je op wordt beoordeeld. Elke week exposeer je de resultaten.
Semester 3
-
Professionele ontwikkeling 3
Professionele ontwikkeling 3
Je kijkt terug op het eerste jaar en maakt een plan voor dit jaar. Je voert opdrachten en zelf bedachte keuze-activiteiten uit zoals eigen ontwerpprojecten, lezingen, leren van vaardigheden of lezen van boeken.
-
Case: Fietsverlichting
Case: Fietsverlichting
Je ontwerpt een behuizing voor een fietslamp. Je leert hoe je een kunststof behuizing ontwerpt, in 3D-CAD modelleert en hoe je er 2D werktekeningen en presentatie visuals van maakt.
-
Case: Abri
Case: Abri
Je ontwerpt een metalen abri voor een bepaalde omgeving. Je leert hoe je de constructie berekent en construeert zodat het veilig en sterk is. Je modelleert in 3D-CAD en berekent de kostprijs.
-
Case: Handgereedschap
Case: Handgereedschap
Je ontwerpt een elektrisch apparaat voor een nieuwe gebruikersgroep met specifieke gebruikswensen. Je bepaalt de vormgeving van de behuizing en de onderdelen. Zo leer je over ergonomie, vormgeving en 3D-CAD.
-
Project 3
Project 3
Je kiest een project uit voor een echte opdrachtgever en laat zien dat je bruikbare oplossingen kunt ontwerpen.
Semester 4
-
Professionele ontwikkeling 4
Professionele ontwikkeling 4
Je kijkt terug op het eerste jaar en maakt een plan voor dit jaar. Je voert opdrachten en zelf bedachte keuze-activiteiten uit zoals eigen ontwerpprojecten, lezingen, leren van vaardigheden of lezen van boeken.
-
Project 4
Project 4
Je kiest een project uit voor een echte opdrachtgever en laat zien dat je bruikbare oplossingen kunt ontwerpen. In project 4 laat je zien dat je klaar bent om op stage te gaan.
Semester 5
-
Professionele Ontwikkeling 5
Professionele Ontwikkeling 5
Je kiest een richting waarin je je verder wilt profileren, zoekt daar een learning community bij, bouwt je netwerk uit en doet onderzoek naar kennis, vaardigheden die je profilering kunnen versterken.
-
Praktijkstage
Praktijkstage
Je loopt stage bij een maakbedrijf of een ontwerpbureau, past je geleerde kennis toe en leert nieuwe vaardigheden. Je ontdekt hoe je je in een bedrijfsomgeving professioneel gedraagt. Je maakt een plan van wat je wil leren en laat zien waarin je bent gegroeid.
Semester 6
-
Project 6
Project 6
In een ontwerpteam voer je een groot project uit waarin je leert samenwerken met andere disciplines en mensen buiten de opleiding.
Semester 7
-
Minor
Minor
Op basis van je specialisatie en toekomstbeeld kies je één van de minoren binnen of buiten de hogeschool. Bij IPO kun je de minoren Creative Engineering and Infuential Design and Creative Engineering en Circular Maker volgen.
-
Professionele Ontwikkeling 7
Professionele Ontwikkeling 7
Je bereidt je voor op je afstudeerproject door bedrijven te zoeken, je portfolio te updaten en een projectplan te maken. Aan het eind presenteer je wat je na je afstuderen gaat doen.
Semester 8
-
Afstuderen
Afstuderen
Je voert een volledig ontwerpproject uit bij een bedrijf of organisatie en laat zien dat je alle leeruitkomsten op hbo-niveau beheerst.
Binnen de opleiding IPO is er voor alle studenten ruimte om te excelleren, bijvoorbeeld binnen de projecten.
Als je je wilt specialiseren of verdiepen, heb je daar binnen ons reguliere onderwijsprogramma zeer veel andere mogelijkheden voor:
- In het ontwerponderwijs kun je altijd kiezen uit meerdere opdrachten, waaronder extra uitdagende.
- Onder voorwaarden kun je afstuderen op je eigen product of in je eigen bedrijf.
- In de kennis- en vaardighedencases wijzen we je de weg naar de hogere kennisniveaus of extra leermogelijkheden.
- In minors en derdejaarsprojecten kun je deelnemen aan diverse multidisciplinaire projecten.
- In de IDE(Identity)-leerlijn kun je een grote hoeveelheid activiteiten ontplooien die je helpen specialiseren of doorontwikkelen.
Desgewenst kun je aan het eind van je studie wel deelnemen aan het door de hogeschool georganiseerde honours-assessment. Dat levert je de diploma aantekening Honours Degree op.
Bekijk meer informatie over het Honoursprogramma
Onderwijsvorm
Hoe is het onderwijs ingericht?- Praktijk
- Theorie
- Keuzeruimte
- Begeleiding
- Praktijk
- Theorie
- Keuzeruimte
- Begeleiding
- Praktijk
- Theorie
- Keuzeruimte
- Begeleiding
- Praktijk
- Theorie
- Keuzeruimte
- Begeleiding
Na je studie
Wat kun je doen na de opleiding?Na je afstuderen
Gefeliciteerd! Je hebt je Bachelor of Science (BSc) gehaald. Deze titel mag je achter je naam voeren. Je kunt er ook voor kiezen de titel Ingenieur (ing.) vóór je naam te zetten.
Ook ontvang je bij je diploma een diplomasupplement met een DS-label. Met dit Engelstalige document kun je de waarde van je diploma eenvoudiger aantonen in het buitenland bij de toelating tot een vervolgstudie of bij het vinden van een baan.
Heb je het Honoursprogramma gevolgd? Dan krijg je ook een honours degree, waarmee je je doorzettingsvermogen en extra kennis kunt aantonen.
Beroepsbeeld
Als industrieel productontwerper kun je in ontwerpbureaus of productiebedrijven voor verschillende beroepsrollen kiezen, zoals product engineer, productontwerper, projectmanager, productonderzoeker of test engineer (research & development).
Je werkt veel samen met mensen met een andere opleiding. Daarom zijn, naast je technische kennis, communicatieve en organisatorische vaardigheden erg belangrijk. In de bedrijven die consumentenproducten produceren werken bijvoorbeeld vaak ook werktuigbouwkundigen, IT’ers of elektrotechnici. Ook werken er mensen met een bedrijfskundige of marketingopleiding.
Als industrieel productontwerper krijg je steeds meer te maken 3D-printtechnieken voor onderdelen die precies daar kunnen worden gemaakt waar ze nodig zijn. Ook worden producten steeds ‘slimmer’, wat betekent dat je steeds meer samen gaat werken met elektronica-ontwerpers en ICT’ers en daar als ontwerper ook steeds meer verstand van zult moeten hebben.
Product ontwerpen wordt ook steeds internationaler: je zult steeds meer gaan samenwerken met ontwerpers, klanten en specialisten uit andere landen. Het beheersen van goede communicatie-skills, online en offline, wordt daardoor steeds belangrijker.
Beroepen
Afgestudeerden gaan vooral werken bij kleine en middelgrote ‘maakbedrijven’ die enorm veel verschillende producten ontwikkelen voor verschillende markten, van super-specialistische medische instrumenten tot speelgoed voor kleuters. IPO’ers werken ook bij grote bedrijven als Philips of Lely. Sommigen starten een eigen bedrijf of gaan in een heel andere branche aan de slag waar behoefte is aan technische creativiteit en organisatievermogen.
Enkele voorbeelden van beroepen zijn:
Product engineer
Als product engineer bij een productiebedrijf of ontwerpbureau ben je bezig met het uitwerken van een productontwerp tot een productieklaar product. Hier zet je je ontwerpvaardigheden in om slimme, technische oplossingen te bedenken en uit te werken. Je werkt samen met vormgevers, producenten en technische specialisten.
Productontwerper
Als productontwerper bij een productiebedrijf of een ontwerpbureau ben je bezig met het ontwerpen van producten van analyse tot en met prototype. In dit beroep zet je je ontwerpvaardigheden in (denk hierbij aan creatief vermogen, visualiseren en prototyping) om tot een goed, technisch uitgewerkt, productontwerp te komen. Je praat met klanten, gebruikers en verkopers en werkt samen met product engineers en andere technische specialisten.
R&D ingenieur
Als R&D-ingenieur werk je binnen een bedrijf aan het onderzoeken en testen van bepaalde producten, materialen of productietechnieken. Je werkt samen met technische specialisten en andere productontwerpers of -engineers.
Project manager
Veel IPO-ingenieurs groeien na verloop van tijd door als projectmanager, waar ze een team ontwerpers en andere projectleden aansturen bij het ontwerpen en realiseren van producten. Vaak blijven ze daarbij zelf ook ontwerpen.
Zelfstandig ondernemer
Je kunt na en zelfs al tijdens je studie kiezen om zelfstandig aan de slag te gaan met het ontwikkelen van een eigen product of het starten van een eigen ontwerpbureau. Je werkt voor of met klanten, andere ontwerpers, vormgevers, producenten, gebruikers, financiers, verkopers, enzovoort.
Doorstuderen
Na het afronden van de bacheloropleiding Industrieel Product Ontwerpen kun je doorstromen naar verschillende universiteiten of hbo-masters. Om een tweejarige masteropleiding aan een van de technische universiteiten (bijvoorbeeld Industrieel Ontwerpen aan de TU Delft) te beginnen, moet je daar eerst een toelatingstoets doen, waarna je een schakeljaar of -semester moet volgen. Vaak worden er ook eisen gesteld aan je behaalde cijfers bij IPO. Masterprogramma’s bij andere universiteiten (bijvoorbeeld op het gebied van bedrijfskunde of duurzaamheid) zijn meestal toegankelijk zonder schakelprogramma en duren vaak korter dan twee jaar. Dat geldt ook voor de meeste hbo-masterprogramma’s. Sommige masterprogramma’s zijn ook te volgen in deeltijd, zodat je ernaast kunt werken.