Commerciële Economie

SportMarketing & Management voltijd

Vierjarige community in het Nederlands, start in september

Maak van je passie je beroep en volg de community SportMarketing & Management van de opleiding Commerciële Economie. Je leert kijken en luisteren naar de sportconsument.

Kun je het je voorstellen? Toen jij geboren werd, richtte Nike zich voornamelijk op basketbal en tennis in Amerika. En kijk eens waar ze nu staan.... Wist je dat er een aantal Nederlanders verantwoordelijk is voor het succes van Nike? 

Ben jij de volgende die zo’n groot succes boekt? Maak dan van je passie je beroep en kies voor de community SportMarketing & Management. Sport is fascinerend, betoverend en meeslepend. Daarom sporten mensen graag, domineren sportberichten het nieuws en volgen we onze sporthelden online. De sportmarkt groeit en verandert, wat grote kansen biedt voor sportorganisaties en bedrijven die sport inzetten als middel. Door veranderende consumentenbehoeften en technologische ontwikkelingen zijn het de innovatieve bedrijven, de game changers, de Nikes van deze wereld, die er met de overwinning vandoor gaan.

Met jouw diploma Commerciële Economie van de community SportMarketing & Management kun je elke marketingfunctie vervullen, zowel binnen als buiten de sportbranche. Je kunt betrokken worden bij sportsponsoring of als salesmanager bij een producent van sportkleding aan de slag gaan. Of je kunt bij een gemeente werken om de sportparticipatie te verhogen. Denk ook aan een baan als eventmanager bij een (top) sportbedrijf of outdoororganisatie, of aan een baan als sponsormanager bij een multinational.

SportMarketing & Management is één van de vier community's die de opleiding Commerciële Economie aanbiedt.

Vraag de brochure aan

Brochure aanvragen

Geslacht
Woon je in het buitenland? Vraag dan de brochure(s) aan via e-mail.

SportMarketing & Management voltijd

    Studie in Cijfers

    studiekeuze123.nl/studie-in-cijfers Laatste wijziging op 22-08-2018 Bekijk meer informatie over Studie in Cijfers
    Deze opleiding
    Landelijk

    Toelichting van de opleiding

    De cijfers gelden voor de opleiding Commerciële Economie als geheel. Voor de community's is geen aparte studiebijsluiter beschikbaar.

    Group 4

    Arbeidsmarkt

    1,5 jaar na afstuderen

    3%

    Werkloos

    90%

    Werk op niveau

    Opbouw

    Hoe is de opleiding opgebouwd?

    Onderwijsvisie

    Bij de opleidingen van Hogeschool Rotterdam voelt iedereen zich welkom en hoort iedereen erbij. Studenten en docenten kennen elkaar en weten elkaar te vinden. De docenten doen er alles aan om je te begeleiden bij je studie op een manier die bij jou past. Dit vraagt van jou betrokkenheid en een actieve inzet. Samen maken we het onderwijs.

    Kenmerkend voor het onderwijs van Hogeschool Rotterdam is de aandacht voor:

    • De kennisbasis van het beroep
    • Handelen in de beroepspraktijk
    • Je eigen professionele identiteit

    Kennis

    Kennis is een essentieel onderdeel bij een goede beroepsopleiding. Aan het begin van de opleiding ontwikkel je meer kennis, later ga je meer en meer de praktijk in. De opleiding volg je in één van de vier Rotterdamse werkgelegenheid pijlers. Wij noemen deze pijlers 'community's'. Leer- en werkgemeenschappen van studenten, docenten en bedrijven. Je schrijft je voorafgaand aan de studie in voor de community die het beste past bij je interesses en ambities. Het einddoel van elke community is hetzelfde: het diploma Commerciële Economie. Alleen de weg er naar toe is anders.

    Praktijk

    Je wordt opgeleid tot een breed inzetbare professional in een commerciële werkomgeving. De community's zijn er om je nog beter te verbinden met de praktijk. Er wordt gewerkt met geselecteerde bedrijven uit Rotterdam die zorgen voor het inbrengen van praktijkcases, projecten, stageplaatsen, gastsprekers en praktijkbegeleiders. Dit zorgt voor een duidelijke focus binnen een brede opleiding.

    Persoonlijke ontwikkeling

    Wij vinden het belangrijk dat een student zelf programmaonderdelen kan kiezen. Dit doe je door je stageplaats(en), een minor, je afstudeeropdracht of -onderzoek, je keuzevakken maar ook door te kiezen voor een community.

    Binnen de opleiding Commerciële Economie kun je kiezen uit vier community's, namelijk de Community SportMarketing & Management,  Creative Marketing & Sales, Global Marketing & Sales en Marketing of Social Business. Over de Community SportMarketing & Management heb je op deze pagina al uitgebreid kunnen lezen. 

    Daarnaast kennen we binnen de commerciële opleidingen nog een community. Deze is verbonden aan de opleiding Ondernemerschap & Retail Management, namelijk Entrepreneurship. Bekijk de pagina van Ondernemerschap & Retail Management voor meer informatie.

    Het eerste jaar

    De community SportMarketing & Management kenmerkt zich door een programma vol sportsituaties. In de ‘voorbereiding’ gaan we gezamenlijk naar de Ardennen om kennis te maken met het vak Sportmanagementvaardigheden én met elkaar; voor een succesvol eerste seizoen is het natuurlijk belangrijk om zo snel mogelijk op elkaar ingespeeld te raken. De kennisvakken Sportmarketing, Sportfinance, Communicatievaardigheden en Onderzoeksvaardigheden vormen de ‘trainingen’; hier doe je de kennis en vaardigheden op die je in de ‘wedstrijden’ in de praktijk zal moeten brengen. Tijdens deze ‘wedstrijden’ ga je in samenwerking met andere studenten de uitdaging aan om een oplossing te formuleren voor een sport gerelateerde praktijkopdracht die opgesteld is door onze partners uit de beroepspraktijk. Tevens zou een opleiding als SportMarketing & Management natuurlijk niet compleet zijn zonder een coach; samen met jouw coach ga je aan de slag met de ontwikkeling van jouw persoonlijke talenten om jouw speelstijl zo effectief mogelijk in te leren zetten. Het jaar sluit je af door in de laatste periode een oriënterende stage te lopen binnen onze beroepenvelden.

    Na het eerste jaar

    In de hoofdfase bouw je voort op het succes van het eerste seizoen en verdiep je je verder in het sportmarketinglandschap. Hierbij krijgen de praktijkopdrachten die tijdens de ‘wedstrijden’ centraal staan een meer open en complexer karakter. Tevens zal je met een groep medestudenten een eigen initiatief gaan opstarten om de sportparticipatie te verhogen. Andere krakers die de revue passeren in het wedstrijdschema van de hoofdfase zijn de vijf maanden durende stage in jaar drie en de interlandwedstrijden waarbij je deelneemt aan een (inter)nationale studiereis om kennis te maken met sport en sportmarketing in binnen- en buitenland. Gedurende jouw gehele carrière heb je natuurlijk jouw coach aan je zijde om jouw talent verder te blijven ontwikkelen. De grote finalewedstrijd van jouw SportMarketing & Management-carrière wordt gevormd door een afstudeeropdracht bij een organisatie in de sportsector.

    Lesmethoden

    Praktijk

    Bij de community SportMarketing & Management staat de praktijk centraal. In elke periode werk je aan een praktijkproject samen met medestudenten en docenten. Daarnaast ga jij zelf driemaal in de praktijk aan de slag. Dit doe je tijdens je stage jaar één, je stage jaar drie (20 weken) en je afstuderen in jaar vier (20 weken).

    Theorie

    In het eerste jaar start je met vakken zoals Sportmarketing, Sportfinance, Communicatie en Marktonderzoek in de sportbranche. Bij het vak Sportmanagementvaardigheden ontwikkel je competenties zoals leidinggeven, teambuilding en coaching. Het praktijkgedeelte vindt plaats in de sporthal. In de hoofdfase ga je met diverse thema’s aan de slag die creativiteit, analytisch vermogen, digitale skills, organisatietalent en psychologie combineren in het domein van marketing en management. Voorbeelden hiervan zijn de thema's 'Branding & Sponsoring', 'Event Management’ en 'Neuromarketing & Big Data'.

    Leren in een sportieve omgeving

    In het eerste en tweede studiejaar worden verschillende belevenisweken georganiseerd. In deze weken organiseren we excursies en bedrijfsbezoeken voor unieke belevenissen met de sportmarketingpraktijk. In het eerste leerjaar start de community in de outdoorbranche en eindigt in de watersportbranche. Ook in het tweede leerjaar eindigen we elke periode met een belevenisweek in het teken van het project. Daarnaast is er een wintersportervaring en in het derde leerjaar is er een internationale ervaring mogelijk. Aan de reizen zijn extra kosten verbonden en voor alle reizen is er, indien relevant, een kosteloos alternatief.

    Keuze en ondersteuning

    Keuze

    Tijdens je opleiding kun je kiezen uit zo'n driehonderd keuzevakken. Dit biedt je de kans om over de grenzen van je eigen opleiding heen te kijken en om invulling te geven aan je specifieke leerbehoeften. Afhankelijk van je opleiding kun je zelf een stageplek uitzoeken. Via een minor in de hoofdfase van je studie kies je een bepaald profiel waarmee je jezelf kunt onderscheiden. Ook de afstudeeropdracht die je kiest, geeft een persoonlijke inkleuring aan je opleiding.

    Ondersteuning

    Iedere student is uniek en heeft zijn eigen ideeën over wat hij in zijn studie wil bereiken. In onze ondersteuning maken we je bewust van je capaciteiten, kansen en uitdagingen. Soms blijkt tijdens of al vóór de opleiding dat je moeite hebt met een bepaald vak. Dan is het nuttig je kennis hiervan bij te spijkeren. Als student krijg je een coach (docent) die je begeleidt en de studievoortgang in de gaten houdt. Ook kun je een peercoach krijgen: een ouderejaarsstudent die een jongerejaars begeleidt.

    Studeren met een functiebeperking

    Heb je een functiebeperking en heb je daarvoor aanpassingen of voorzieningen nodig, dan bieden we daarvoor verschillende mogelijkheden.

    Stage lopen

    In het eerste jaar loop je gedurende een korte periode stage bij een onderneming of organisatie uit de sportbranche. In het derde jaar loop je vier maanden stage in Nederland of het buitenland.

    Minors

    In de laatste fase van je opleiding verdiep je je door middel van een minor in je vakgebied of verbreed je je kennis in een door jou gewenste richting. De onderstaande minors geven een beeld van het type minor dat je kunt verwachten.

    Minor Sport- en merkbeleving

    Sponsorgelden nemen af. Bij deze minor leer je hoe je sponsoring juist verhoogt met een meetbaar rendement voor de organisatie. Je zet sportsponsoring niet op als eenrichtingsverkeer, maar vanuit een gelijkwaardige samenwerking met organisaties op basis van gemeenschappelijke merkwaarden en doelen. Het is een platform van co-creatie en merkbelevenissen voor sponsor en gesponsorde.

    Minor Meer dan een club

    FC Barcelona is de eerste betaald voetbal organisatie (BVO) die in plaats van een betaalde sponsor op het shirt, Unicef op het shirt vermeldde. Niet Unicef, maar de voetbalclub betaalt jaarlijks een bedrag van 1,5 miljoen aan het goede doel. Waarom doet FC Barcelona dit, zul je denken... Omdat FC Barcelona meer is dan een voetbalclub en wil bijdragen aan de maatschappij. In deze minor leer je hoe een topsportclub haar maatschappelijke rol kan innemen en daarmee belangen van haar stakeholders, maar ook haar eigen belang kan behartigen. 

    Student van andere hogeschool?

    Ben je student bij een andere hogeschool en wil je een minor bij Hogeschool Rotterdam volgen? Bekijk je mogelijkheden op Kiesopmaat.nl. De minors van Hogeschool Rotterdam duren een half jaar (september - februari) en leveren 30 EC (studiepunten) op.

    Speciale studieroutes

    Naast de reguliere route bieden we een aantal speciale studieroutes aan.

    • Vwo-route
      De versnelde vwo-route maakt het voor vwo'ers mogelijk om direct in te stromen in het tweede jaar van de opleiding. In dat jaar combineer je de reguliere vakken van jaar twee met een inhaalprogramma van eerstejaarsvakken. Zo kun je als vwo'er de opleiding binnen drie jaar afronden. 
      Meer informatie over de vwo-route

    • Mbo-route
      De mbo-route maakt het voor mbo-studenten CIOS of Sport & Bewegen niveau 4 mogelijk om de opleiding via een speciaal traject te volgen. Er is een aparte MBO-CIOS sport en bewegen klas. 
      Meer informatie over de mbo-route

    • Topsport-route
      De topsportroute is voor topsporters en talenten in de sport die topsport willen combineren met de community SportMarketing & Management. 
      Meer informatie over de topsport-route

    Afstuderen

    In jaar vier werk je aan een afstudeeropdracht bij een bedrijf of instelling. Eerdere afstudeeropdrachten waren onder andere bij de Nederlandse Volleybal Bond, Rotterdam Topsport, Nike en Coca Cola.

    Internationale mogelijkheden

    Als je een internationale carrière ambieert, dan bereidt de opleiding je hier ook op voor! Zo heb je de mogelijkheid om je derdejaars stage, een deel van je studie en je afstudeerperiode in het buitenland te voltooien. De opleiding heeft daarvoor een uitgebreid netwerk van partners binnen en buiten Europa waarmee wij jou graag in contact brengen.

    Vakken

    Een indicatie van de vakken die je kunt verwachten

    Ben je gemotiveerd om uit te groeien tot excellente sportmarketeer?

    Wil je meer energie in je studie steken en een plus op je CV zetten? Dan biedt de opleiding een honoursprogramma voor je aan. Als je het honoursprogramma succesvol afsluit, krijg je een honours degree bij je diploma en de aantekening 'excellente professional'.

    Bekijk meer informatie over het Honoursprogramma

    Ben je gemotiveerd om uit te groeien tot excellente sportmarketeer?

    Wil je meer energie in je studie steken en een plus op je CV zetten? Dan biedt de opleiding een honoursprogramma voor je aan. Als je het honoursprogramma succesvol afsluit, krijg je een honours degree bij je diploma en de aantekening 'excellente professional'.

    Bekijk meer informatie over het Honoursprogramma

    Ben je gemotiveerd om uit te groeien tot excellente sportmarketeer?

    Wil je meer energie in je studie steken en een plus op je CV zetten? Dan biedt de opleiding een honoursprogramma voor je aan. Als je het honoursprogramma succesvol afsluit, krijg je een honours degree bij je diploma en de aantekening 'excellente professional'.

    Bekijk meer informatie over het Honoursprogramma

    Onderwijsvorm

    Hoe is het onderwijs ingericht?
    • Praktijk
    • Theorie
    • Keuzeruimte
    • Begeleiding
    5 dagen les per week
    20 uren zelfstudie per week
    • Praktijk
    • Theorie
    • Keuzeruimte
    • Begeleiding
    • Praktijk
    • Theorie
    • Keuzeruimte
    • Begeleiding
    • Praktijk
    • Theorie
    • Keuzeruimte
    • Begeleiding
    • Praktijk
    • Theorie
    • Keuzeruimte
    • Begeleiding
    5 dagen les per week
    20 uren zelfstudie per week
    • Praktijk
    • Theorie
    • Keuzeruimte
    • Begeleiding
    • Praktijk
    • Theorie
    • Keuzeruimte
    • Begeleiding
    • Praktijk
    • Theorie
    • Keuzeruimte
    • Begeleiding
    5 dagen les per week
    20 uren zelfstudie per week
    • Praktijk
    • Theorie
    • Keuzeruimte
    • Begeleiding
    • Praktijk
    • Theorie
    • Keuzeruimte
    • Begeleiding
    • Praktijk
    • Theorie
    • Keuzeruimte
    • Begeleiding
    Legenda
    Praktijk
    Keuzeruimte
    Theorie
    Begeleiding

    Na je studie

    Wat kun je doen na de opleiding?

    Na je afstuderen

    Gefeliciteerd! Je hebt je Bachelor of Science (BSc) gehaald. Deze titel mag je achter je naam voeren. 

    Bij je diploma ontvang je een diplomasupplement met een DS-label. Met dit Engelstalige document kun je de waarde van je diploma eenvoudiger aantonen in het buitenland bij de toelating tot een vervolgstudie of bij het vinden van een baan.

    Heb je het Honoursprogramma gevolgd? Dan krijg je ook een honours degree, waarmee je je doorzettingsvermogen en extra kennis kunt aantonen.

    Beroepen

    Met jouw diploma kun je elke marketingfunctie vervullen, zowel binnen als buiten de sportbranche. Je kunt bijvoorbeeld aan de slag als sales- ­of accountmanager bij een producent van sportkleding of –accessoires, binnen een gemeente om sportparticipatie te verhogen, als eventmanager bij een (top)sportbedrijf of outdoororganisatie, als commercieel manager bij een grote multinational, als sportmarketeer bij een sportmarketing bureau of als projectcoördinator bij een sportbond of sportvereniging.

    Een accountmanager is de schakel tussen de sportorganisatie en de klant. Je bent verantwoordelijk voor een aantal klanten of sportverenigingen van je bedrijf of organisatie. Je denkt met deze klanten ('accounts') mee en investeert op allerlei manieren in hen. Je geeft je klanten advies over hoe zij bijvoorbeeld hun prestaties kunnen verbeteren of kosten kunnen besparen. Je vindt accountmanagers in bijna alle sectoren en branches van de maatschappij. Bijvoorbeeld een accountmanager bij Rabobank.

    Als adviseur van bijvoorbeeld een organisatie zoals Rotterdam SportSupport lever je een bijdrage op veel maatschappelijke terreinen door sportverenigingen te versterken. Diverse projecten als de Schoolsportvereniging, Scoren op Zuid en het Jeugdsportfonds dragen niet alleen bij aan een hogere sportparticipatie, maar leveren ook een positieve bijdrage aan sociale vraagstukken binnen sectoren als gezondheid, welzijn, integratie en veiligheid.

    Als sales­- of accountmanager kun je aan de slag bij een producent van sportkleding of –accessoires.

    Als sportmarketeer kijk en luister je naar de sportconsument. Je helpt sportorganisaties klantgerichter te werken. Je bepaalt commerciële doelstellingen die het best bij het bedrijf passen en vertaalt deze. Aan welke producten of diensten hebben je sportende medemens of sportverenigingen behoefte en hoe kun je op hun vraag inspelen? Bijvoorbeeld een sportmarketeer bij Triple Double.

    Als sportmarktonderzoeker doe je onderzoek naar producten, trends, het imago van een bedrijf en de tevredenheid van klanten. Je verzamelt en analyseert zelfstandig gegevens en peilt de behoeften van de consumenten, bedrijven en organisaties: aan welke producten of diensten hebben je sportende medemens of sportverenigingen behoefte en hoe kun je op hun vraag inspelen? Bijvoorbeeld een onderzoeker in de sportbranche bij het Mulier Instituut.

    Huidige arbeidsmarkt

    Bron: landelijke cijfers Commerciële Economie, HBO-Monitor 2017

    Locatie

    Waar ga je studeren?

    Niet op zoek naar deze opleiding?

    Kijk ook eens naar deze opties

    We gebruiken cookies om de website te verbeteren.