Menu
    English

    SportMarketing & Management voltijd

    Commerciële Economie
    • Duur en startmoment

      4 jaar, september

    • Opleidingstype

      Voltijd Bachelor

    • Taal

      Nederlands

    Wist je dat, voor jij geboren was, Nike zich vooral richtte op basketbal en tennis? En dat een Nederlander zorgde voor het voetbalsucces van Nike? Dit is de wereld van Sportmarketing!

    De sportmarkt is continu in beweging en blijft maar groeien. Dit biedt enorme kansen voor sportorganisaties en bedrijven die sport inzetten als marketingmiddel. Dankzij de nieuwe behoeften van de consument en de technologische ontwikkelingen, zijn het de innovatieve bedrijven die er met het goud vandoor gaan. Neem bijvoorbeeld Onefit, die met een flexibel abonnement toegang geeft tot verschillende gym's, studio's en workouts in jouw stad. Hiermee worden ze ook wel de Netflix voor sportscholen genoemd. Deze gamechangers blijven niet hangen in het heden, maar zijn 24/7 bezig met het doorontwikkelen van hun merk.

    Bij deze community van de opleiding Commerciële Economie worden in het eerste en tweede studiejaar verschillende activiteiten georganiseerd. Dit varieert van bedrijfsbezoeken tot het bijwonen van sportevenementen- en kampen. Unieke belevenissen in de sportmarketingpraktijk! In het eerste leerjaar starten de studenten in de outdoorbranche met een introductiekamp in de Ardennen. In het tweede jaar ervaren studenten de watersportbranche door middel van de SMM watersportdagen in Friesland. Vanaf het derde leerjaar is een internationale ervaring mogelijk. Ook wordt er elk jaar een wintersportreis georganiseerd, waaraan studenten kunnen deelnemen. Aan de reizen zijn extra kosten verbonden, en voor alle reizen is er, indien relevant, een kosteloos alternatief.

    In jaar vier werk je aan een afstudeeropdracht bij een bedrijf of instelling. Eerdere afstudeeropdrachten waren onder andere bij de Nederlandse Volleybal Bond, Rotterdam Topsport, Nike en Coca Cola.

    Opbouw

    Hoe is de opleiding opgebouwd?

    Onderwijsvisie

    Bij de opleidingen van Hogeschool Rotterdam voelt iedereen zich welkom en hoort iedereen erbij. Studenten en docenten kennen elkaar en weten elkaar te vinden. De docenten doen er alles aan om je te begeleiden bij je studie op een manier die bij jou past. Dit vraagt van jou betrokkenheid en een actieve inzet. Samen maken we het onderwijs.

    Kenmerkend voor het onderwijs van Hogeschool Rotterdam is de aandacht voor:

    • De kennisbasis van het beroep
    • Handelen in de beroepspraktijk
    • Je eigen professionele identiteit

    Kennis

    Kennis is een essentieel onderdeel bij een goede beroepsopleiding. Aan het begin van de opleiding ontwikkel je meer kennis, later ga je meer en meer de praktijk in. De opleiding volg je in één van de vier Rotterdamse werkgelegenheid pijlers. Wij noemen deze pijlers 'community's'. Leer- en werkgemeenschappen van studenten, docenten en bedrijven. Je schrijft je voorafgaand aan de studie in voor de community die het beste past bij je interesses en ambities. Het einddoel van elke community is hetzelfde: het diploma Commerciële Economie. Alleen de weg er naar toe is anders.

    Praktijk

    Je wordt opgeleid tot een breed inzetbare professional in een commerciële werkomgeving. De community's zijn er om je nog beter te verbinden met de praktijk. Er wordt gewerkt met geselecteerde bedrijven uit Rotterdam die zorgen voor het inbrengen van praktijkcases, projecten, stageplaatsen, gastsprekers en praktijkbegeleiders. Dit zorgt voor een duidelijke focus binnen een brede opleiding.

    Persoonlijke ontwikkeling

    Wij vinden het belangrijk dat een student zelf programmaonderdelen kan kiezen. Dit doe je door je stageplaats(en), een minor, je afstudeeropdracht of -onderzoek, je keuzevakken maar ook door te kiezen voor een community.

     

    Community's en vwo-route

    Community's (4-jarig)

    Binnen de opleiding Commerciële Economie kun je kiezen uit drie community's, namelijk de Community SportMarketing & Management,  Creative Marketing & Innovation en Global Marketing & Sales. Over de Community SportMarketing & Management heb je op deze pagina al uitgebreid kunnen lezen. 

    Versnelde vwo-route (3-jarig)

    Wist je dat je als vwo'er in slechts 3 jaar je hbo-diploma Commerciële Economie kan halen via een versneld en uitdagend studieprogramma?  

    Het 3-jarige traject is er voor ambitieuze studenten en het leidt op tot hetzelfde diploma Commerciële Economie als de vierjarige opleiding. Je volgt stage, doet praktijkgerichte projecten en komt in contact met het bedrijfsleven en het vakgebied waar je later in terecht komt. Zo heb je direct een streepje voor op de arbeidsmarkt.   

    Als je de versnelde 3-jarige CE-route voor vwo’ers kiest dan kies je niet voor een specifieke community.  

    Mbo- en Topsport-route

    Naast de reguliere route van SportMarketing & Management bieden we een aantal speciale studieroutes aan.

    • Mbo-route
      De mbo-route houdt in dat alle studenten, die hiervoor een mbo-opleiding hebben gedaan, bij elkaar geplaatst worden in een of meerdere klassen. Deze studenten volgen het reguliere programma, maar krijgen indien gewenst en nodig meer uitleg over bepaalde onderwerpen op het gebied van Marketing, Onderzoek, Finance en Communicatievaardigheden. 

    • Topsport-route
      De topsportroute is voor topsporters en talenten in de sport die topsport willen combineren met de community SportMarketing & Management. 
      Meer informatie over de topsport-route

    Het eerste jaar

    De community SportMarketing & Management kenmerkt zich door een programma vol sportsituaties. In de ‘voorbereiding’ gaan we gezamenlijk naar de Ardennen om kennis te maken met het elkaar; voor een succesvol eerste seizoen is het natuurlijk belangrijk om zo snel mogelijk op elkaar ingespeeld te raken. Bij de 'trainingen' leer je meer op het gebied van Sportmarketing, Sportfinance, Communicatievaardigheden en Onderzoeksvaardigheden. De opgedane kennis en vaardigheden bij de 'trainingen' ga je bij de 'wedstrijden' in de praktijk brengen. Tijdens deze ‘wedstrijden’ ga je in samenwerking met andere studenten de uitdaging aan om een oplossing te formuleren voor een sport gerelateerde praktijkopdracht die opgesteld is door onze partners uit de beroepspraktijk. Tevens zou een opleiding als SportMarketing & Management natuurlijk niet compleet zijn zonder een coach; samen met jouw coach ga je aan de slag met je persoonlijke en professionele ontwikkeling om jouw speelstijl zo effectief mogelijk in te leren zetten. Je loopt in het eerste jaar ook stage bij een organisatie uit het Sportmarketing werkveld. 

    Na het eerste jaar

    In de hoofdfase bouw je voort op het succes van het eerste seizoen en verdiep je je verder in het sportmarketinglandschap. Hierbij krijgen de praktijkopdrachten die tijdens de ‘wedstrijden’ centraal staan een meer open en complexer karakter. Tevens ga je met een groep medestudenten aan de slag om een innovatief product of dienst te ontwikkelen die je op de sportmarkt zou kunnen brengen. Andere krakers die de revue passeren in het wedstrijdschema van de hoofdfase zijn de vijf maanden durende stage in jaar drie en de interlandwedstrijden waarbij je deelneemt aan een (inter)nationale studiereis om kennis te maken met sport en sportmarketing in binnen- en buitenland. Gedurende jouw gehele carrière heb je natuurlijk jouw coach aan je zijde om jouw talent verder te blijven ontwikkelen. De grote finalewedstrijd van jouw SportMarketing & Management-carrière wordt gevormd door een afstudeeropdracht bij een organisatie in de sportsector.

    Lesmethoden

    Praktijk

    Bij de community SportMarketing & Management staat de praktijk centraal. In elke periode werk je aan een praktijkproject samen met medestudenten en docenten. Daarnaast ga jij zelf driemaal in de praktijk aan de slag. Je doet dit tijdens een korte stage in het eerste jaar, een langere stage in het derde jaar en tijdens je afstuderen in het vierde jaar. 

    Theorie

    In het eerste jaar krijg je kennis en vaardigheden aangeleerd op het gebied van Sportmarketing, Finance, Communicatie en Marktonderzoek in de sportbranche. Daarnaast besteden we aandacht aan de competenties zoals leidinggeven, teambuilding en coaching. Ook ga je sporten in de sporthal van de Erasmus Universiteit. In de hoofdfase ga je met diverse thema’s aan de slag die creativiteit, analytisch vermogen, digitale skills en organisatietalent combineren in het domein van sportmarketing en management. Voorbeelden hiervan zijn de thema's 'Sponsoring', Çontentmarketing' en 'Propositie Ontwerp'.

    Hierboven worden de vakken genoemd van ons huidige curriculum. Ons curriculum wordt doorontwikkeld op basis van de laatste ontwikkelingen in het onderwijs, het sportmarketing werkveld en de inzichten over de nieuwe generatie studenten. Daarom is er mogelijk een andere invulling van de vakken vanaf volgend collegejaar. 

    Leren in een sportieve omgeving

    In het eerste en tweede studiejaar organiseren we excursies en bedrijfsbezoeken voor unieke belevenissen met de sportmarketingpraktijk. In het eerste leerjaar start je in de outdoorbranche tijdens een introductiekamp in de Ardennen. In het tweede jaar ga je verschillende watersporten verkennen tijdens de SMM watersportdagen in Friesland. Daarnaast is er een internationale ervaring mogelijk. Aan de reizen zijn extra kosten verbonden en voor alle reizen is er, indien relevant, een kosteloos alternatief. 

    Keuze en begeleiding

    Keuze

    Tijdens je opleiding kun je kiezen uit zo'n driehonderd keuzevakken. Dit biedt je de kans om over de grenzen van je eigen opleiding heen te kijken en om invulling te geven aan je specifieke leerbehoeften. Afhankelijk van je opleiding kun je zelf een stageplek uitzoeken. Via een minor in de hoofdfase van je studie kies je een bepaald profiel waarmee je jezelf kunt onderscheiden. Ook de afstudeeropdracht die je kiest, geeft een persoonlijke inkleuring aan je opleiding.

    Begeleiding

    Iedere student is uniek en heeft zijn eigen ideeën over wat hij in zijn studie wil bereiken. In onze begeleiding maken we je bewust van je capaciteiten, kansen en uitdagingen. Soms blijkt tijdens of al vóór de opleiding dat je moeite hebt met een bepaald vak. Dan is het nuttig je kennis hiervan bij te spijkeren. Als student krijg je een coach (docent) die je begeleidt en de studievoortgang in de gaten houdt. 

    Studeren met een functiebeperking

    Heb je een functiebeperking en heb je daarvoor aanpassingen of voorzieningen nodig, dan bieden we daarvoor verschillende mogelijkheden.

    Stage lopen

    In het eerste jaar loop je gedurende een korte periode stage bij een onderneming of organisatie uit de sportbranche. In het derde jaar loop je 5 maanden (20 weken) stage in Nederland of het buitenland.

    Afstuderen

    In jaar vier werk je aan een afstudeeropdracht bij een bedrijf of instelling. Eerdere afstudeeropdrachten waren onder andere bij de Nederlandse Volleybal Bond, Rotterdam Topsport, Nike en Coca Cola.

    Internationale mogelijkheden

    Als je een internationale carrière ambieert, dan bereidt de opleiding je hier ook op voor! Zo heb je de mogelijkheid om je derdejaars stage, een deel van je studie en je afstudeerperiode in het buitenland te voltooien. De opleiding heeft daarvoor een uitgebreid netwerk van partners binnen en buiten Europa waarmee wij jou graag in contact brengen.

    Vakken

    Een indicatie van de vakken die je kunt verwachten

    Ben je gemotiveerd om uit te groeien tot excellente sportmarketeer?

    Wil je meer energie in je studie steken en een plus op je CV zetten? Dan biedt de opleiding een honoursprogramma voor je aan. Als je het honoursprogramma succesvol afsluit, krijg je een honours degree bij je diploma en de aantekening 'excellente professional'.

    Bekijk meer informatie over het Honoursprogramma

    Onderwijsvorm

    Hoe is het onderwijs ingericht?
    5 dagen les per week
    20 uren zelfstudie per week

    Praktijkvoorbeelden

    Werken aan echte projecten uit de praktijk

    Na je studie

    Wat kun je doen na de opleiding?

    Na je afstuderen

    Gefeliciteerd! Je hebt je Bachelor of Science (BSc) gehaald. Deze titel mag je achter je naam voeren. 

    Bij je diploma ontvang je een diplomasupplement met een DS-label. Met dit Engelstalige document kun je de waarde van je diploma eenvoudiger aantonen in het buitenland bij de toelating tot een vervolgstudie of bij het vinden van een baan.

    Heb je het Honoursprogramma gevolgd? Dan krijg je ook een honours degree, waarmee je je doorzettingsvermogen en extra kennis kunt aantonen.

    Beroepen

    Met jouw diploma kun je elke marketingfunctie vervullen, zowel binnen als buiten de sportbranche. Je kunt bijvoorbeeld aan de slag als sales- ­of accountmanager bij een betaald voetbal organisatie, als projectmanager binnen een gemeente om sportparticipatie te verhogen, als eventmanager bij een (top)sportbedrijf of outdoororganisatie, als commercieel manager bij een grote multinational en sportkledingmerk, als sportmarketeer bij een sportmarketing bureau of als projectcoördinator bij een sportbond of sportvereniging.

    Als sportmarketeer kijk en luister je naar de sportconsument. Je helpt sportorganisaties klantgerichter te werken. Je bepaalt commerciële doelstellingen die het best bij het bedrijf passen en vertaalt deze naar campagnes. Aan welke producten of diensten hebben je sportende medemens of sportverenigingen behoefte en hoe kun je op hun vraag inspelen? Je kunt bijvoorbeeld aan de slag als sportmarketeer bij Golazo of Sportvibes.

    Een accountmanager is de schakel tussen de sportorganisatie en de klant (andere bedrijven). Je bent verantwoordelijk voor een aantal klanten of sportverenigingen van je bedrijf of organisatie. Je denkt met deze klanten/bedrijven ('accounts') mee en investeert op allerlei manieren in hen. Wat kun je aan deze bedrijven verkopen om ervoor te zorgen dat zij hun bedrijfsdoelstellingen behalen? Je kunt hierbij denken aan een Accountmanager bij Feyenoord die hospitality pakketten verkoopt aan andere bedrijven of aan een Accountmanager bij een sportmerk die het merk in het assortiment van sportwinkels en webshops wil krijgen.  

    Als adviseur van bijvoorbeeld een organisatie zoals Rotterdam SportSupport lever je een bijdrage op veel maatschappelijke terreinen door sportverenigingen te versterken. Diverse projecten als de Schoolsportvereniging, Scoren op Zuid en het Jeugdsportfonds dragen niet alleen bij aan een hogere sportparticipatie en porfessionalisering van de sportverenigingen, maar leveren ook een positieve bijdrage aan sociale vraagstukken binnen sectoren als gezondheid, welzijn, integratie en veiligheid.

    Als sportmarktonderzoeker doe je onderzoek naar producten, trends, het imago van een bedrijf en de tevredenheid van klanten. Je verzamelt en analyseert zelfstandig gegevens en peilt de behoeften van de consumenten, bedrijven en organisaties: aan welke producten of diensten hebben je sportende medemens of sportverenigingen behoefte en hoe kun je op hun vraag inspelen? Bijvoorbeeld een onderzoeker in de sportbranche bij Blauw Research.

    Huidige arbeidsmarkt

    Bron: landelijke cijfers Researchcentrum voor Onderwijs en Arbeidsmarkt (ROA), mei 2025

    Daarom kies je voor Hogeschool Rotterdam

    Bij ons studeer je in een prettige omgeving met goede begeleiding én docenten uit de praktijk.

    Goede docenten

    Onze docenten zijn experts uit de praktijk – met passie, kennis én ervaring begeleiden zij jou naar jouw toekomst.

    Goede sfeer

    Voel je thuis op onze hogeschool: een plek waar je jezelf kunt zijn en waar je gezien wordt.

    Altijd ondersteuning

    We staan voor je klaar – of het nu gaat om je studie of welzijn. Je krijgt de hulp die je nodig hebt, op het moment dat jij die nodig hebt.

    Locatie

    Waar ga je studeren?

    Niet op zoek naar deze opleiding?

    Kijk ook eens naar deze opties

    Inloggen