Ga direct naar de content

Sales & Accountmanagement deeltijd

Tweejarige Associate degree in het Nederlands, start in september

Werk je in de sales en wil jij jezelf verder ontwikkelen? Dan is deze deeltijdopleiding iets voor jou! In twee jaar tijd leer je de kneepjes van het Sales & Accountmanagement vak.

Het vakgebied verandert. Door de opkomst van het internet verandert het oriëntatie- en koopproces van de klant. De klant wordt steeds slimmer en veeleisender. Om hierop in te kunnen spelen, moeten bedrijven hun verkoopproces aanpassen en op geheel nieuwe wijze relaties opbouwen met potentiele klanten. En dit vergt een ander type verkoper. Meer dan ooit hebben bedrijven proactieve mensen met een brede kennis over salestoepassingen en specialisme in het koop- en verkoopproces nodig. En die moeten ook nog eens kunnen inspelen op de flexibiliteitseisen van de consument.

De deeltijdopleiding Sales & Accountmanagement speelt op deze ontwikkelingen in. Naast je werk, ben je op school bezig met het oplossen van vraagstukken uit de praktijk. Een goede verkoper onderscheidt zich op vaardigheden en houding. Je leert daarom niet alleen over het koop- en verkoopproces, maar werkt ook aan je salesvaardigheden, saleshouding en jouw persoonlijke ontwikkeling. In samenwerking met het bedrijfsleven, krijg jij de tools om het beste uit jezelf te halen.

De studie is gebaseerd op de zes fases van het verkoopproces: Klant, Product, Toolkit, Gesprek, Contract en Aftersales.

Vraag de brochure aan

Brochure aanvragen

Woon je in het buitenland? Vraag dan de brochure(s) aan via e-mail.

Sales & Accountmanagement deeltijd

    Meer brochures toevoegen (max 5)

    Opbouw

    Hoe is de opleiding opgebouwd?
    Onderwijsvisie

    Bij de opleidingen van Hogeschool Rotterdam voelt iedereen zich welkom en hoort iedereen erbij. Studenten en docenten kennen elkaar en weten elkaar te vinden. De docenten doen er alles aan om je te begeleiden bij je studie op een manier die bij jou past. Dit vraagt van jou betrokkenheid en een actieve inzet. Samen maken we het onderwijs.

    Kenmerkend voor het onderwijs van Hogeschool Rotterdam is de aandacht voor:

    • De kennisbasis van het beroep
    • Handelen in de beroepspraktijk
    • Je eigen professionele identiteit

    Al deze elementen komen steeds aan bod tijdens de opleiding. In het begin ligt de nadruk op het ontwikkelen van kennis en vaardigheden, maar direct komt ook de praktijk aan bod. Je leert reële beroepsvraagstukken aan te pakken, in samenwerking met medestudenten, docenten, professionals uit de praktijk en praktijkgerichte onderzoekers. In het begin krijg je veel begeleiding van je docent, later neem je steeds meer het heft in eigen handen. Tijdens je studie leer je jezelf steeds beter kennen en ontdek je wat jouw unieke kwaliteiten zijn als beroepsbeoefenaar.

    Het eerste jaar

    Het eerste jaar start met een oriëntatie op het salesvak. In deze periode laten we je kennis maken met wat sales anno nu inhoudt. Welke trends en ontwikkelingen zijn er? Daarnaast besteden we in deze periode veel aandacht aan je salesvaardigheden.

    In periode 2 start je met het inzoomen op het verkoopproces. Het thema in deze periode is de klant. Hierin nemen we je mee in de customer journey van de klant. Ook hier is aandacht voor de ontwikkelingen binnen het vakgebied.

    Thema van periode 3 is het product. In deze periode leer je hoe je het aanbod afstemt op de behoeftes en wensen van de klant. Wat zijn nu eigenlijk de kenmerken van het aanbod en hoe kunnen we dit omzetten? Je verzamelt alle benodigde kennis van een product en analyseert de interne verkoopcyclus van de organisatie.

    De laatste periode van jaar 1 heeft als uitgangspunt de Toolkit. Welke middelen zet je in tijdens het verkoopproces. Welke mogelijkheden zijn er en hoe kun je deze middelen optimaal benutten?

    Het tweede jaar

    In het tweede jaar ga je verder met het de stappen van het verkoopproces. In de eerste periode staat het klantgesprek centraal. Hoe zet je de kennis van de klant in tijdens een gesprek, in welke mate kan ik de klant van advies voorzien en hoe sluit ik een deal?

    In periode 2 leer je over het afsluiten van een contract. Welke afspraken worden er gemaakt? En wat zijn de consequenties hiervan? Ook hier gaan we op zoek naar de ruimte die er is in het orderproces. Ook leer je algemene voorwaarden opstellen en gaan we in op de organisatorische aspecten van het ordertraject.

    In periode 3 staat aftersales centraal. Hoe behoud je je klanten? Welke middelen zet je in om de klant tijdens en na de verkoop tevreden te houden? Hierbij leer je hoe je als organisatie omgaat met de inzet van online tools. En ga je de slag met het stimuleren van herhalingsaankopen en het bouwen van langetermijnrelaties.

    In de laatste periode studeer je af aan de hand van een salesvraagstuk uit de praktijk.

    Werk en studie

    Bij deze opleiding stellen we eisen aan je werkervaring en werksituatie. De exacte eisen vind je onder de toelatingsvoorwaarden.

    Keuze en ondersteuning

    Keuze

    Via de afstudeeropdracht die je kiest, geef je een persoonlijke inkleuring aan je opleiding.

    Ondersteuning

    Iedere student is uniek en heeft zijn eigen ideeën over wat hij in zijn studie wil bereiken. In onze ondersteuning maken we je bewust van je capaciteiten, kansen en uitdagingen. Soms blijkt tijdens of al vóór de opleiding dat je moeite hebt met een bepaald vak. Dan is het nuttig je kennis hiervan bij te spijkeren. Als student krijg je ook een coach (docent) die je begeleidt en de studievoortgang in de gaten houdt.

    Na je studie

    Wat kun je doen na je opleiding?
    Na je afstuderen

    Gefeliciteerd! Je hebt je Associate degree (Ad) gehaald. Deze titel mag je achter je naam voeren.

    Bij je diploma ontvang je een diplomasupplement met een DS-label. Met dit Engelstalige document kun je de waarde van je diploma eenvoudiger aantonen in het buitenland bij de toelating tot een vervolgstudie of bij het vinden van een baan.

    Beroepen

    Met Sales & Accountmanagement kun je vele kanten op binnen verschillende sectoren. Zo kun je gaan werken bij een commercieel bedriijf, maar ook bij de overheid.

    Het profiel van de opleiding is breed en gericht op een verscheidenheid aan contexten, sectoren, bedrijfsprocessen en functieprofielen. Je kunt daarom in diverse sectoren aan het werk. Je kunt bijvoorbeeld aan de slag als:

    • Sales representatieve
    • Commercieel medewerker
    • Medewerker relatiebeheer
    • Junior salesmanager
    • Verkoopadviseur of leidinggevende binnendienst/buitendienst
    • Accountmanager
    Doorstuderen

    Nadat je de Associate degree hebt behaald, kun je eventueel doorstromen naar de bacheloropleiding Commerciële Economie van Hogeschool Rotterdam. Het programma van de bacheloropleiding sluit aan op de Ad Sales & Accountmanagement. Je kunt dan in twee jaar je bachelor behalen.

    Locatie

    Waar ga je studeren?
    • Pieter de Hoochweg

    • Studeren in Rotterdam

    Niet op zoek naar deze opleiding?

    Kijk ook eens naar deze opties
    • Ondernemen duaal

      Droom jij van je eigen bedrijf of wil je jouw bedrijf succesvoller maken? Volg de Ad Ondernemen aan Hogeschool Rotterdam.

    • Commerciële Economie deeltijd

      Wil je leren hoe je een nieuw product succesvol op de markt zet of hoe je zorgt dat meer mensen een product kopen? Dan ben je bij de opleiding Commerciële Economie aan het goede adres.

    • Officemanagement deeltijd

      Ben jij graag de spin in het web? Houd jij van regelen, organiseren en plannen? Volg dan de Ad Officemanagement aan Hogeschool Rotterdam.

    We gebruiken cookies om de website te verbeteren.