Opbouw
Hoe is de opleiding opgebouwd?Onderwijsvisie
Bij de opleidingen van Hogeschool Rotterdam voelt iedereen zich welkom en hoort iedereen erbij. Studenten en docenten kennen elkaar en weten elkaar te vinden. De docenten doen er alles aan om je te begeleiden bij je studie op een manier die bij jou past. Dit vraagt van jou betrokkenheid en een actieve inzet. Samen maken we het onderwijs.
Kenmerkend voor het onderwijs van Hogeschool Rotterdam is de aandacht voor:
- De kennisbasis van het beroep
- Handelen in de beroepspraktijk
- Je eigen professionele identiteit
Al deze elementen komen steeds aan bod tijdens de opleiding. Studenten (en medewerkers) hebben invloed op de manier waarop dit gebeurt in medezeggenschapsraden.
Bij de start van je studie ligt de nadruk op het ontwikkelen van kennis en vaardigheden, maar direct komt ook de praktijk aan bod. Je leert reële beroepsvraagstukken aan te pakken, in samenwerking met medestudenten, docenten, professionals uit de praktijk en praktijkgerichte onderzoekers. Eerst krijg je veel begeleiding van je docent, later neem je steeds meer het heft in eigen handen. Tijdens je studie leer je jezelf steeds beter kennen en ontdek je wat jouw unieke kwaliteiten zijn als beroepsbeoefenaar.
Flexibele modules
Echt flexibel studeren naast je werk kun je in de deeltijd Associate degree Management. Bij deze opleiding heb je de mogelijkheid om semester 2 te volgen bij de opleiding Ad Management in de Zorg die het beste bij jouw talenten en persoonlijke ontwikkeling passen.
De Ad Management bestaat uit 4 verschillende semesters, persoonlijk leiderschap, procesverbetering, projectmanagement en creatief leiderschap. Samen met je persoonlijke leercoach ontdek je hoe jij het beste leert en daarmee ook jezelf tot een meer waardevolle werknemer ontwikkelt. Of je nu operationele medewerker bent binnen de (maatschappelijke/zorg/welzijn) dienstverlening of in de backoffice van een instelling, hier kun je je ambities waarmaken. Iedereen die beter wil functioneren binnen zijn team en organisatie, zelf projecten wil aanpakken en vernieuwingen wil doorvoeren zal de Ad Management als de perfect passende opleiding ervaren.
Bij de Ad Management pas je de kennis direct toe op projecten en opdrachten op de werkplek. Zo hebben jij én je werkgever er beiden profijt van. Elke module duurt een half jaar en wordt afgesloten met een beroepsproduct en een uitgebreid assessment van je professionele ontwikkeling. Bij deze opleiding heb je de mogelijkheid om semester 2 te volgen bij de opleiding Ad Management in de Zorg. Na afronding van je opleiding kun je meer verantwoordelijkheid aan en een stap verder maken in je functie. Nu en in de toekomst.
Het eerste jaar
In het eerste jaar start je de ontwikkeling van je persoonlijk leiderschap. Dit ontwikkel je door binnen je organisatie waar je werkzaam bent te leren kijken naar de inrichting, leefbaarheid en bestaansrecht van je organisatie, maar vooral ook naar jouw eigen rol hierin.
Bij module 2 kun je kiezen uit Presterende teams of Procesverbetering. Presterende teams gaat over teamleiderschap en hoe je je eigen rol binnen een team kan versterken en je collega’s kan helpen om samen beter te functioneren. Procesverbetering gaat over de inrichting van de organisatie en hoe je met slimme verbeteringen de processen efficiënter en effectiever kunt maken.
Het tweede jaar
In het tweede jaar volg je de module Projectmanagement. Hierin leer je om met een gefundeerde methodologie een project binnen je organisatie op te zetten en uit te voeren.
De module Creatief leiderschap is de afsluitende module en hierin ga je als beroepsprofessional bij het implementeren draagvlak ontwikkelen voor innovaties en veranderingen binnen jouw organisatie.
Werk en studie
Bij deze opleiding stellen we eisen aan je werkervaring en/of werksituatie. De exacte eisen vind je onder de toelatingsvoorwaarden.
Begeleiding
Iedere student is uniek en heeft zijn eigen ideeën over wat hij in zijn studie wil bereiken. Met onze begeleiding maken we je bewust van je capaciteiten, kansen en uitdagingen. Soms blijkt tijdens of al vóór de opleiding dat je moeite hebt met een bepaald vak. Dan is het nuttig je kennis hiervan bij te spijkeren.
De coaching bij de Ad Management is gepersonaliseerd. Dat houdt in dat je twee jaar dezelfde coach hebt die je helpt bij je persoonlijke leerroute en vraagstukken. In het programma ruimen we veel tijd in voor persoonlijk contact met je coach en intervisie momenten in kleine coachgroepen.
Ook kun je een beroep doen op het bureau Studentzaken en de studentendecaan van de Rotterdam Academy voor ondersteuning bij specifieke problemen.
Vakken
Een indicatie van de vakken die je kunt verwachtenSemester 1
- Praktijkopdracht Organisatieanalyse
- Onderzoekende houding
- Nederlands
- Engels
- ICT vaardigheden
- Professionele Identiteit
- Professionele vaardigheden (Persoonlijk Leiderschap)
Semester 2
- Praktijkopdracht Procesverbetering
- Onderzoekende houding
- Nederlands
- Engels
- ICT vaardigheden
- Professionele Identiteit
- Professionele vaardigheden (Leiderschap in processen)
Semester 3
- Praktijkopdracht Projectmanagement
- Onderzoekende houding
- Nederlands
- Engels
- ICT vaardigheden
- Professionele Identiteit
- Professionele vaardigheden (Leiderschap in projecten)
Semester 4
- Praktijkopdracht Creatief Leiderschap
- Onderzoekende houding
- Nederlands
- Engels
- ICT vaardigheden
- Professionele Identiteit
- Professionele vaardigheden (Leiderschap in co-creaties)
Onderwijsvorm
Hoe is het onderwijs ingericht?- Praktijk
- Theorie
- Keuzeruimte
- Begeleiding
- Praktijk
- Theorie
- Keuzeruimte
- Begeleiding
Na je studie
Wat kun je doen na de opleiding?Na je afstuderen
Gefeliciteerd! Je hebt je Associate degree (Ad) gehaald. Deze titel mag je achter je naam voeren.
Ook ontvang je bij je diploma een diplomasupplement met een DS-label. Met dit Engelstalige document kun je de waarde van je diploma eenvoudiger aantonen in het buitenland bij de toelating tot een vervolgstudie of bij het vinden van een baan.
Alumni
De Rotterdam Academy heeft een gezamenlijke alumniverenging voor de opleidingen Ondernemen, Management, Maintenance & Mechanics, Engineering en Pedagogisch Educatief Professional.
'Linked-Out' is een jonge netwerkorganisatie die afgestudeerden, het beroepenveld en huidige studenten bijeen brengt. We vinden het belangrijk contact te onderhouden met oud-studenten om zo de relatie en de interactie met het beroepenveld vorm te geven en uit te bouwen.
Blijf op de hoogte en meld je aan voor de LinkedIn-groep van alumnivereniging Linked-Out.
Typen functies
De Ad Management leidt op voor twee typen functies: management-ondersteunende functies en leidinggevende functies.
Management-ondersteunende functies
In deze functies ondersteun je het management op organisatorisch/bestuurlijk, inhoudelijk en administratief vlak. Denk bijvoorbeeld aan het inwinnen van informatie, het voorbereiden van beleid, het nemen van initiatieven en de bewaking van een proces of project. Ook werk je samen met mensen met zeer uiteenlopende functies. Kortom, je hebt een breed takenpakket. Je moet dus snel en effectief kunnen handelen.
Leidinggevende functies
In deze functies ben je verantwoordelijk voor een afgebakend gebied of (eigen) afdeling in een organisatie. Ook heb je beslissingsbevoegdheid en geef je mede sturing aan bedrijfsprocessen. Je draagt actief bij aan het optimaal functioneren van het bedrijf. Daarnaast heb je een duidelijke visie, stelt doelen en weet mensen op integere, inspirerende en motiverende wijze aan te sturen.
Doorstuderen
Nadat je de Associate degree hebt behaald, kun je eventueel doorstuderen bij een bacheloropleiding. Of je een versnelde route kunt volgen, hangt af van de bachelor die je kiest.