Occupational Therapy (OT) at Home E-Rehabilitation (OTHER)

Nieuwe zorgtechnologie ter ondersteuning van zelfredzaamheid en participatie na hersenletsel

‘Nieuwe zorgtechnologie producten ter ondersteuning zelfredzaamheid van mensen na hersenletsel’ is een deelproject van de studie Occupational Therapy (OT) at Home E-Rehabilitation (OTHER). OTHER richt zich op de (kosten)effectiviteit van de behandeling van ergotherapie in de thuissituatie met inzet van E-revalidatie voor mensen met restverschijnselen na hersenletsel. Veel nieuwe zorgtechnologie producten ten behoeve van zelfstandig wonen zijn al beschikbaar op de markt, maar het is niet duidelijk of er een goede match is tussen de ingezette technologie en de uitdagingen die thuiswonende volwassenen met restverschijnselen na hersenletsel tegenkomen in het uitvoeren van hun dagelijkse routines, hun wensen en voorkeuren

Over het project

Projectbeschrijving

Het deelproject draagt bij aan kennis over ondersteunende technologie voor het verbeteren of behouden van de zelfredzaamheid en participatie van volwassenen met niet aangeboren hersenletsel (NAH) in de eigen omgeving. Van de vele nieuwe producten die reeds op de markt zijn, is het nog onduidelijk in hoeverre er een goede ‘fit’ is met de uitdagingen die personen met hersenletsel in de thuissituatie tegenkomen.

Het deelproject bestaat uit 3 fasen:

• Fase 1: het vinden van beschikbare (nieuwe) zorgtechnologie producten;
  • Fase 2: het vinden en selecteren van producten die van toegevoegde waarde zijn en testen in een lab;
  • Fase 3: het selecteren van de meest geschikte en bruikbare producten en testen bij mensen thuis.

Fase 2 betreft het bevragen en het testen van de producten in een lab-situatie door eindgebruikers en zo mogelijk hun mantelzorgers en zorgverleners. Het is gericht op het vinden van de meest geschikte en bruikbare producten die van toegevoegde waarde zijn, om onafhankelijk leven te ondersteunen, en om inzicht te geven wat volwassenen met restverschijnselen na NAH zelf, de meest veelbelovende producten vinden.

Fase 3 is gericht op het selecteren van de meest veelbelovende producten ter ondersteuning van het zelfstandig wonen van ouderen na een NAH en op het verkrijgen van inzicht in factoren die van invloed zijn op het gebruik van technologische producten door ouderen na een verworven hersenaandoening in de thuisomgeving.

De bevindingen leiden tot een definitieve lijst van veelbelovende (nieuwe) producten om volwassenen met restverschijnselen na NAH te ondersteunen bij het zelfstandig wonen.

Verbinding met het onderwijs

In de eerste 2 fasen van het OTHER-onderzoek zijn studenten in de afstudeerfase van de HVA en van Hogeschool Zuyd betrokken door een bijdrage aan literatuuronderzoek, interviews, werving en testen van producten.

In maart 2023 organiseerde de opleiding Ergotherapie van Hogeschool Rotterdam (HR) in samenwerking met zorgtech010 het ‘Testlab pop up’.  Tijdens dit eendaagse evenement waren zowel studenten van de opleiding ergotherapie als de docenten die voor de landelijke docentendag ergotherapie aanwezig. Er zijn innovatieve, zorgtechnologische hulpmiddelen ervaren en getest in relatie tot CVA en NAH. Aanleiding voor deze dag was de behoefte bij de opleiding ergotherapie en het lectoraat Technische Innovatie in de Zorg  om mogelijkheden van (zorg)technologie beter onder de aandacht te brengen bij studenten en docenten ergotherapie. Daarnaast zijn er contacten gelegd met de comfortwoningen Rotterdam en leveranciers van de geteste producten van het OTHER-project, waaronder de Rolzz en de Somnox. Een korte impressie is via de video te zien

(Beoogde) resultaten

Fase 1: Selectiecriteria en een shortlist met 13 producten vanuit een longlist met ondersteunende technologische producten (afstudeeropdracht van studenten van de HVA opleiding ergotherapie, december 2022).

Fase 2: Er zijn 11 producten geselecteerd om getest te worden in fase 3.

Er zijn 3 categorieën producten te onderscheiden:

1. Producten die in huis worden geïnstalleerd: automatische gordijnopener (1. Switchbot), automatische slot/deuropener (2. Nuki Smart Lock 3.0 Pro) en onderdeel zijn van huisautomatisering te bedienen met een app op een tablet of mobiele telefoon.
  2. Losse producten voor gebruik in huis die geen installatie behoeven: speciale klok (3. Dayclock 10 Duo), applicatie voor tablet (4. Anne4Care) een robot (5. Robomaatje) t.b.v. herinnering activiteiten en aanbrengen structuur, slaap- en relaxrobot (6. Somnox en 7. INMU Relax , sta-op hulp (8. UpEasy Power Seat elektrisch), nieuw type rollator (9. de ROLZZ) en een eetrobot (10. Neater Eater en 11. Obi). Deze producten moeten wel op de persoonlijke behoeften van de deelnemers ingesteld worden en behoeven een instructie voorafgaande aan het gebruik.
  3. Producten die al los van deze studie, op maat geadviseerd zijn door een therapeut/zorgverlener aan een cliënt: een Functionele Elektrische Stimulatie (FES) ter ondersteuning van een dropvoet/klapvoet (Walkaid) en een robothandschoen (TOYIFEI) ter ondersteuning en verbetering van de handbewegingen. De producten uit deze categorie 3 zijn al in gebruik door de potentiële deelnemers.

Fase 3: In beide regio’s zijn de Rollz Motion, de Anne4care, de Inmu Relax en vooral de Somnox uitgeleend vanwege de opvallend grote vraag onder mensen met slaapproblemen. Hoewel de doelgroep logistieke uitdagingen met zich meebrengt, verloopt het testen goed. De testperiode loopt tot het einde van dit jaar.

Beoogde Publicaties: Scoping review en een artikel mbt de procesbeschrijving van het onderzoek.

Samenwerking

Het project OTHER wordt uitgevoerd door meerdere hogescholen en een universiteit: Hogeschool van Amsterdam (penvoerder), Hogeschool Arnhem Nijmegen (HAN), Hogeschool Rotterdam en Zuyd Hogeschool, en Radboud Universiteit.

Het deelproject wordt uitgevoerd door Hogeschool Rotterdam en Zuyd Hogeschool.

Projectfeiten

Looptijd